AnonymDiskusjon Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Hei, Jeg er innstilt som varamedlem til styret i vårt borettslag. Valgkomiteen i borettslaget vårt har innstilt meg etter mitt eget ønske. Men jeg er skikkelig nervøs, fordi jeg for det første aldri har hatt lignende verv, og fordi at jeg ikke vet hvordan generalforsamlingen foregår. I tillegg er jeg relativt ny i borettslaget. Borettslaget mitt er et OBOS-borettslag. Noen som vil fortelle kort om hvordan det foregår, om dere har noen erfaringer med det osv.? Valgkomiteen har bare innstilt to varamedlemmer, og det er bare to som skal velges. Betyr det at jeg er "garantert" plass, eller kan det skje at noen stemmer på andre selv om de ikke er nominert? Takker på forhånd for deres innspill! Anonymous poster hash: 6a030...710 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 (endret) Varamedlemmene trer inn for faste styremedlemmer ved behov. Ofte er de derfor også med på styremøtene. Styremøter avholdes kanskje en gang i mnd, men det er litt forskjellig fra borettslag til borettslag. Da er styret samlet og avgjør forskjellige saker. Generalforsamling er gjerne en gang i året. Da samles alle andelseiere for å stemme over spørmål som styret ikke kan avgjøre alene. Som f.eks. valg av styremedlemmer og varamedlemmer til styret. Du vil sikkert motta en veiledning når du er blitt valgt. OBOS gjør den økonomiske biten litt enklere (for styret) siden borettslaget kan dra nytte av tjenester fra OBOS. Valgkomiteen har bare innstilt to varamedlemmer, og det er bare to som skal velges. Betyr det at jeg er "garantert" plass, eller kan det skje at noen stemmer på andre selv om de ikke er nominert? Anonymous poster hash: 6a030...710 Det kan teeoretisk skje, men er lite trolig. De som er intr. å sitte som vara har gjerne sagt fra til valgkomiteen. Endret 28. mai 2017 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 På denne generalforsamlingen er du fortsatt kun en vanlig beboer/andelseier med stemmerett. En generalforsamling er ikke noe hokus pokus, innkalling, regnskap o.l. skal godkjennes og dette er for det meste formaliteter så frem man ikke finner noen feil. Så stemmer man over/behandler saker som er fremlagt og velger/stemmer over personer til de vervene som er på valg for neste periode. Det kan komme benkeforsalg til de vervene som er på valg, enten ved at andre melder sin interesse eller nominerer andre (disse må ha gitt sitt samtykke). Så fremt det ikke kommer noen benkeforsalg så er du garantert plass, mest sannsynlig så blir du/dere stemt inn ved akklamasjon i stedet for at alle må stemme osv. Når det kommer til styremøtene fremover så kommer det litt an på hvordan dere velger å gjøre det. Jeg var varamedlem i mitt borettslag, vi hadde det slik at alle vara'er møtte på alle møter for å holde seg oppdatert/informert. Vi hadde talerett, men ikke stemmerett, så fremt vi ikke måtte tre inn for ett fraværende styremedlem. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2017 Tusen takk for svar, alle sammen! Vet dere om man må opp og introdusere seg selv før man blir valgt, eller er ikke det vanlig? Anonymous poster hash: 6a030...710 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Nei, det er ikkje vanlig. Men det er sjølvsagt høflig å gi seg til kjenne etter at du er innvalgt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2017 Takk for svar! Da føler jeg meg litt bedre Anonymous poster hash: 6a030...710 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå