Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bytte ut Altibox HS med egen router m/ switch

Gjest Slettet+1234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+1234

Har fiber fra Altibox (kun internett, ikke TV eller telefoni). Hjemmesentralen har skarve én nettverksutgang, resten er reservert IPTV - som jeg ikke har. Vurderer nå å bytte hjemmesentral ut med egen router med innebygget switch med minimum fire porter for kablet nettverk. Det trådløse tar ett Asus aksesspunkt seg av. Noen som har forslag til utstyr og fremgangsmåte?

Har ett HET "termineringspunkt" (mediakonverter?) mellom fiber og hjemmesentral.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://freak.no/forum/showthread.php?t=219922

Bruk en Asus router med merlin build

VLANs altibox bruker: (Under iptv på routeren).

102 = internet

Du kan bruke

Hvis du ikke bruker tv\telefon trenger du ikke annet en normalt switch.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Dette kan du gjøre enkelt, det er vel snakk om et hjemmenett uten statshemmeligheter e.l. Hjemmesentralen i bridge, rett til din egen ruter (finn en grei etter tester og den prisen du gidder betale). Da får du trådløsdelen og som regel 4 porter for trådet nett. Trenger du flere blir det en ekstra switch (og evt patchepanel om du har innlagt kabling i vegg som jeg har, også på altibox fiber).

De fleste vanlige ruterne for hjemmebruk gir deg mange flere konfigurasjonsmuligheter enn altibox-oppsettet. Du kan sette opp QoS, segmentering, hastighetsstyring osv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg leier bare her hvor jeg bor men jeg må på en eller annen måte finne en ordning så jeg ikke har problemer med nettverk.

Her er det trådløst, Altibox og jeg har koblet til en stasjonær pc, kan ikke huske om jeg nonsine har hatt noe passord eller lignende. Jeg har også en bærbar med trådløs kobling, den bare logger seg på uten noe fuss så jeg aner ikke hvordan det funker. Den kan vel koble seg på hvorsomhelst,  men på hoteller er jeg vel vant til at jeg får et passord. Jeg bruker å ha med en kabel men så vidt jeg kan huske har jeg ikke benyttet den.

Kan jeg bare koble til en ruter og få mitt eget trådløse tilkoblingspunkt, eller - det er teknisk mulig selv om jeg ikke liker ledninger overalt - å dra en kabel, det er antakelig nok med ett ekstra punkt, eller kan jeg koble til gjennom en annen pc som er i gang 24/7? Det ville vel innebære å sette en trådløs dings inn i pc'en, så den funker som en bro? Sånt kan også gjøres med kabel, da blir det vel enklere? Er det ingen problemer med å ha flere pc'er på samme frekvens? Jeg vet ingen ting om teknikken, er bare vant til at det har funket til mitt behov.

Datafriks bør bo i eget hus, jeg hadde kabler overalt, telefon og data, det var bare moro...

Lenke til kommentar

Hva er det du har inn? Tenker du på en trådløs bridge og kabler derfra?

Inn er det RJ45, altså internett kabel. Jeg går da ut fra at ARRIS-boksen som er koblet til og som har HDMI utgang for tv, også står for trådløs tilgang fra denne pc med Netgear trådløs USB plugg til Altibox/Vest-Viken fibernett.

Jeg prøver å koble et Netgear switch inn foran ARRIS, men da ble tv-signalet borte. Men siden swichen har et passord og ikke er koblet til pc skjønner jeg ikke hvordan passord kan håndteres. Er løsningen å koble pc til switch med kabel, og taste inn passordet derfra?

Jeg synes rett og slet at dette er et krøkkete opplegg, og IMHO, ikke noe godt menysystem. Hadde CD der jeg bodde før, og da var alt bare tut og kjør, med default tv kanaler som stort sett var som ønsket, og mulighet for å skreddersy sin egen pakke.

Endret av rofl2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...