Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo V70 oljetrykk


Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva feilen på min Volvo v70 2001 mod, kan være. (2,4l bensin)

Bilen har ny olje og filter*

 

Får opp feilmeldingen "lavt oljetrykk" Dette skjer KUN da motoren blir varm,  (etter 30min kjøring)

Tenkte først litt på om det kunne være trykksensoren, men skulle det ikke lyse fra jeg starta da?

det andre jeg tenkte var at oljepumpa er sliten/tett? 

 

*Før noen sier det så vet jeg at trykk blir lagt i blokka, men tviler jo på at det er den siden den kun sier lavttrykk da motoren er varm*

 

noen som har innspill på hva det kan være?

Endret av Zentrixx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man bør jo måle trykket for og se om det er lavt, er helt fantastisk at man kan designe feil på slike enkle ting som en sil.

Er vel ikke det at det er design feil, men da motoren blir gammel så kan man få dritt i bunnpanna som da tetter sila på sugeslangen.

Men er enig at det bør være en bedre løsning

Lenke til kommentar

Nåja, har motorer som etter 50 år fortsatt ikke har renset noen sil, hvis oljepumpa er så følsom at man må lage en så finmasket sil at den går tett så er det en designfeil. det er oljefilteret som skal fange opp slikt, det byttes gjevnlig. Hvis den må renses burde man selvsagt lage en serviceluke så den raskt og enkelt kunne renses, det er veldig forunderlig at man i dag med alle de verktøyene konstruktørene råder over lage konstruksjoner som er så dårlige som de er.  Men selvsagt har det en funksjon, skremme folk til og bytte bil og mate verkstedene med penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ha noe med de lange serviceintervallene å gjøre også, er ikke sunt for motorene å kjøre så langt på samme olja...

Kjøpte bilen for ca en uke siden, og det første jeg gjorde var å bytte olje, filter og kjøleveske. Selv er jeg nøye på å bytte olje 2 ganger i året. (Høst og vår)

Lenke til kommentar

 

Kan ha noe med de lange serviceintervallene å gjøre også, er ikke sunt for motorene å kjøre så langt på samme olja...

Kjøpte bilen for ca en uke siden, og det første jeg gjorde var å bytte olje, filter og kjøleveske. Selv er jeg nøye på å bytte olje 2 ganger i året. (Høst og vår)

 

Jo, men nettopp oljebytte kan få slam til å løsne fra rundtom og legge seg i silen om det er for mye til at oljen klarer å løse det opp. Slam kan løsne som flak / gelé. Har selv opplevd på 3 biler å få "tett" oljefilter på bare få dagers kjøring etter oljebytte til en olje som er god på å løsne skit. Så på biler som har litt/endel slam (man får gjerne et visst inntrykk med å se ned i fyllelokket) så er det litt risikosport å bytte olje, for ikke å snakke om å ta innvendig motorvask.

Om du har mulighet så kan jeg anbefale deg nå og ta aller først en runde med innvendig motorvask (QMI har en som virker), deretter tappe ut, ned med bunnpanne og så rengjøre evt bytte silen, så tilslutt hive på en god olje, og vurder å bytte flere filtre i denne perioden. Vet at noen motorer på V70 er bunnpannen plassert så trangt at traversen står i veien, så da må du evt heve opp motoren litt eller mekke noe eget verktøy.

Lenke til kommentar

 

 

Kan ha noe med de lange serviceintervallene å gjøre også, er ikke sunt for motorene å kjøre så langt på samme olja...

Kjøpte bilen for ca en uke siden, og det første jeg gjorde var å bytte olje, filter og kjøleveske. Selv er jeg nøye på å bytte olje 2 ganger i året. (Høst og vår)

 

Jo, men nettopp oljebytte kan få slam til å løsne fra rundtom og legge seg i silen om det er for mye til at oljen klarer å løse det opp. Slam kan løsne som flak / gelé. Har selv opplevd på 3 biler å få "tett" oljefilter på bare få dagers kjøring etter oljebytte til en olje som er god på å løsne skit. Så på biler som har litt/endel slam (man får gjerne et visst inntrykk med å se ned i fyllelokket) så er det litt risikosport å bytte olje, for ikke å snakke om å ta innvendig motorvask.

Om du har mulighet så kan jeg anbefale deg nå og ta aller først en runde med innvendig motorvask (QMI har en som virker), deretter tappe ut, ned med bunnpanne og så rengjøre evt bytte silen, så tilslutt hive på en god olje, og vurder å bytte flere filtre i denne perioden. Vet at noen motorer på V70 er bunnpannen plassert så trangt at traversen står i veien, så da må du evt heve opp motoren litt eller mekke noe eget verktøy.

 

oljetrykk problemet kom før jeg bytter olja, men uansett:) Tror nok ikke traversen sitter i veien på min, så er bare å få den ned. "Problemet" mitt er at jeg ikke har et sted å skru. Fungerer selvfølgelig i hagen men er tungvint.

Lenke til kommentar

oljetrykk problemet kom før jeg bytter olja, men uansett:) Tror nok ikke traversen sitter i veien på min, så er bare å få den ned. "Problemet" mitt er at jeg ikke har et sted å skru. Fungerer selvfølgelig i hagen men er tungvint.

 

Jeg ville skaffet meg litt info om hvordan man rengjør silen, for den prisen høres jo helt sinnsyk ut om det bare er å få ned bunnpannen, rengjøre silen, på med ny pakning og sette sammen.

Trøsten er at du ikke er alene :eek:  Ganske mange som opplever at motorene kokser igjen med påfølgende havari av turbo/egr/dpf/cat/ventilløftere/kamkjede og fuglane vet alt som går i stykker på "moderne" motorer. Du skal være glad du får et forvarsel, istedet for at du kverker fler deler.

Takke meg til en gammel B20 som dro halvannen liter på milen på en god dag. De motorene nekter å dø om du så bruker spillolje på den (been there done that). :dribble:

Lenke til kommentar

 

oljetrykk problemet kom før jeg bytter olja, men uansett:) Tror nok ikke traversen sitter i veien på min, så er bare å få den ned. "Problemet" mitt er at jeg ikke har et sted å skru. Fungerer selvfølgelig i hagen men er tungvint.

 

Jeg ville skaffet meg litt info om hvordan man rengjør silen, for den prisen høres jo helt sinnsyk ut om det bare er å få ned bunnpannen, rengjøre silen, på med ny pakning og sette sammen.

Trøsten er at du ikke er alene :eek:  Ganske mange som opplever at motorene kokser igjen med påfølgende havari av turbo/egr/dpf/cat/ventilløftere/kamkjede og fuglane vet alt som går i stykker på "moderne" motorer. Du skal være glad du får et forvarsel, istedet for at du kverker fler deler.

Takke meg til en gammel B20 som dro halvannen liter på milen på en god dag. De motorene nekter å dø om du så bruker spillolje på den (been there done that). :dribble:

 

har altids reserve bil som jeg bruker daglig, en litt eldre modell(ikke volvo) som også nekter å dø ^^ prisen til volvo er ink nye deler sugeslange/sil, pakninger, o-ringer, olje, filter osv. + rengjøring selvfølgelig. Han regna ca 3.5timer arbeid, men uansett er prisen sinnsyk ja :/ nå skal dem forøvrig ha 899kr for 5,8l olje noe som er sykt i seg selv, men det er en annen diskusjon :p

Endret av Zentrixx
Lenke til kommentar

Altså, fylte idag på 0,5l olje og lot den stå å gå på tomgang. den sto vel i 2timer ich mens jeg drev med noen greier i bilen og garasjen.

Men ikke noe tegn til olje lampa. skal sies at jeg ikke kjørte bilen om det utgjør en forskjell..

 

 Er det virkelig mulig at 0,5l olje har så mye å si? virker isåfall nesten for godt til å være sant (sikkert bare jeg som er mer vandt til gammel bil)

Endret av Zentrixx
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...