Skatteflyktning Skrevet 28. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2017 (endret) Men da sier du at i en virkelighet der glass og bord eksisterer, at det ikke kan finnes en tilstand der et bord ikke har et glass på seg?Nei, men der har du gått fra "is" til "may be". Hittil har jeg kun tatt stilling til hva som faktisk eksisterer i den virkelige verden utenfor våre hoder, og ikke til hva som potensiellt kan komme til å eksistere i fremtiden (og jeg hopper igjen bukk ... over tidsproblemet) Konseptet er noe separat, jeg snakker om selve tilstanden at et bord står uten et glass på seg. For å dra parallellen med vakuum så kan vi si at glasset står på gulvet i stedet for bordet.Da eksisterer både glasset og bordet hver for seg, spørsmålet om relasjonen (posisjon) mellom disse er forskjellig fra selve eksistens-sprøsmålet. Jeg prøver med andre ord å si at et slikt konsept beskriver en tilstand vi observerer i naturen. Tilstanden eksisterer uavhengig av konseptet vi bruker til å beskrive det.Du kan ikke observere "may be", only "is" (or "has been" for å være helt presis).æ Endel begreper eksisterer IKKE i virkeligheten uavhengig av konseptet som beskriver det, spesielt gjelder dette konsepter som beskriver ikke-eksistens (som tallet 0) Endret 28. mai 2017 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 (endret) Ja.Bevis? Er du en av de fanatiske kristne som ikke tror på vitenskap? Hvis ja så er det liten vits å forklare noesomhelst for deg. Hvis nei så vet du vel at det er mellomrom mellom atomer og at atomer er byggd opp av et par tre ting som ikke har kontakt/berører hverandre. Uten rom så ville alt sammen bare vært en klump, du ville ikke eksistert. Edit; Hva dette har med å kutte av en skinnfille fra kuken å gjøre vet jeg ikke Endret 28. mai 2017 av 4 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 28. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2017 Det blir som å krangle med en solipsist, og det er bortkasta tid. Takk for referansen, ante ikke hva en solipist var for noe så jeg lærte noe nytt https://en.wikipedia.org/wiki/Solipsism Min posisjon er vel omtrent den strake motsettning til Solisism. Jeg har mer tillit til det som eksisterer utenfor mitt hode, enn det som eksistere kun inne i mitt hode. Og da er det viktig å klare å skille mellom disse. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Fravær av noe er også del av en tilstand. Dersom vakuum ikke eksisterer i virkeligheten burde du hatt null problemer med å sette deg i en vakuum tank i drift, eller? 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 28. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2017 (endret) Er du en av de fanatiske kristne som ikke tror på vitenskap?Nei, tvert imot, jeg er en av de fanatiske som kun tror på vitenskap Hvis ja så er det liten vits å forklare noesomhelst for deg. Hvis nei så vet du vel at det er mellomrom mellom atomer og at atomer er byggd opp av et par tre ting som ikke har kontakt/berører hverandre. Uten rom så ville alt sammen bare vært en klump, du ville ikke eksistert. Tja, menn innebærer det at rom eksisterer på noe sett? Edit; Hva dette har med å kutte av en skinnfille fra kuken å gjøre vet jeg ikke Sidespor som Larzen visstnok skal skille ut i egen tråd Endret 28. mai 2017 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 28. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2017 Fravær av noe er også del av en tilstand. Dersom vakuum ikke eksisterer i virkeligheten burde du hatt null problemer med å sette deg i en vakuum tank i drift, eller? Irrelevant hvor hvorvidt vakum har noen eksistens eller ikke (videre ville vakumet ikke lenger eksistere slik du forstår det det øyeblikket jeg satte meg inn). Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Er du en av de fanatiske kristne som ikke tror på vitenskap?Nei, tvert imot, jeg er en av de fanatiske som kun tror på vitenskap Hvis ja så er det liten vits å forklare noesomhelst for deg. Hvis nei så vet du vel at det er mellomrom mellom atomer og at atomer er byggd opp av et par tre ting som ikke har kontakt/berører hverandre. Uten rom så ville alt sammen bare vært en klump, du ville ikke eksistert. Tja, menn innebærer det at rom eksisterer på noe sett? Bra da er det muligheter for at du klarer å forstå. Problemet her er vel at det kan være noe som fyller rommet så det egentlig ikke er noe rom, alt er "fullt" Vi "vet" at ting ikke er 100% inntill hverandre og plassen i mellom, tomrommet, er det vi kaller for rom. I et vakum, altså en plass med veldig veldig få atomer (nei verdensrommet er ikke 100% vakum), så er det nesten ingenting. Det ingenting kaller vi for rom. Selv om vi observerer noe så betyr ikke det at det er sant, men foreløpig så har ikke eksistens uten rom blitt bevist eller observert. Med dagens vitenskap og teknologi så ville alt vært en klump uten (tom)rom. Kan vel kanskje anta at det hadde vært slik som før Big Bang? 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Jeg ser ikke hvordan det er irrelevant. Om du tror vakuum bare er noe som eksisterer i hodet ditt/våres så ville det by på null problemer å oppholde seg i et vakuumkammer. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 28. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2017 Jeg ser ikke hvordan det er irrelevant. Om du tror vakuum bare er noe som eksisterer i hodet ditt/våres så ville det by på null problemer å oppholde seg i et vakuumkammer. Ikke om man anser at ens organisme kun kan overleve der hvor det eksisterer oksygen, hvilket det vel ikke er stort av i ett vakumkammer? Ville ikke hatt noen problemer med å satt meg i kammeret ditt i en av Nasa romdrakter, om det vil tjene din hensikt, dog da ville du ikke lenger hatt vakum i kammeret ditt, men en Skatteflyktning. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 28. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2017 I et vakum, altså en plass med veldig veldig få atomer (nei verdensrommet er ikke 100% vakum), så er det nesten ingenting. Det ingenting kaller vi for rom. Tja men vil du si at "Ingenting eksisterer"? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Du ville vært omringet av vakuum. Men greit nok. I følge samme logikk kan ikke fravær av oksygen eksistere annet enn i ditt hode. Null problem da vel? 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 (endret) I et vakum, altså en plass med veldig veldig få atomer (nei verdensrommet er ikke 100% vakum), så er det nesten ingenting. Det ingenting kaller vi for rom.Tja men vil du si at "Ingenting eksisterer"?Rom uten materie i seg eksisterer. Edit: med meget lite materie for ordens skyld. Endret 28. mai 2017 av Larzen_91 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Jeg ser ikke hvordan det er irrelevant. Om du tror vakuum bare er noe som eksisterer i hodet ditt/våres så ville det by på null problemer å oppholde seg i et vakuumkammer. Ikke om man anser at ens organisme kun kan overleve der hvor det eksisterer oksygen, hvilket det vel ikke er stort av i ett vakumkammer? Hva er i et vakumkammer da? Hva er det fylt opp med hvis det vi kaller rom ikke eksisterer? 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 28. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2017 Du ville vært omringet av vakuum. Men greit nok. I følge samme logikk kan ikke fravær av oksygen eksistere annet enn i ditt hode. Null problem da vel? Kun ett problem om din organisme er avhengig av eksistens av oksygen i dine lunger. Om oxygen ikke eksisterer i dine lunger så har du ett problem. Dog, jeg ville ikke i de 60 sekundene funnet på å forestille meg at der eksisterer noe ikke-oksygen i mine lunger. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Tilstanden uten oksygen finnes. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 28. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2017 Hva er i et vakumkammer da? Hva er det fylt opp med hvis det vi kaller rom ikke eksisterer? Ingenting. Null og niks. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 28. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2017 Tilstanden uten oksygen finnes. Hva er "tilstand"? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Hva er i et vakumkammer da? Hva er det fylt opp med hvis det vi kaller rom ikke eksisterer? Ingenting. Null og niks. Så du lurer på hva rom er og om det finnes så presterer du å svare deg selv.... Vel, hvis du vil være vanskelig så er stua mi et rom. Kan du bevise at stua mi eksisterer eller ikke? 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Tilstanden uten oksygen finnes. Hva er "tilstand"? "Tilstand" linket videre til "forhold": http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=Tilstand&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 (endret) Tilstanden uten oksygen finnes. Hva er "tilstand"? Ståkukk er en tilstand penisen har når det er ekstra blod i den. Edit; Skatteflyktning prøver bare å vøre morsom i dag Larzen. Be ham ta seg en bolle og steng tråden Endret 28. mai 2017 av 4 3 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå