MSM Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Hei. Jeg skal snart bli pappa for første gang, og i den forbindelse er jeg på jakt etter et objektiv til portretter og barnebilder. Jeg anser meg selv som amatør innen fotografering, trenger derfor litt råd og tips. Jeg kjøpte en meg en Canon EOS 500D, og har en 18-135 mm linse til den. Kan noen komme med anbefalinger til et godt objektiv og evt. blitz hvis det er nødvendig. Gjerne med linker Når det gjelder pris så har jeg ingen tanker om det enda, men kanskje opp til 4000,- - 5000,-. Får man noe bra objektiv/blitz til den prisen? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 (endret) Tja, en nifty fifty er sjelden et dumt valg, men det kommer litt an på hva slags bilder du ønsker å ta. På Canon APS-C-hus (som f.eks. 500D) så er den et ganske bra portrettobjektiv for ansikt/halvfigurportretter, men kan bli litt trang hvis du vil ha med mer av omgivelsene. Spesielt innendørs, hvor du gjerne har begrensede muligheter til å ta noen steg tilbake. Canon har dessverre ikke et rimelig, fast normalobjektiv til APS-C. Da må du opp til fullformat-objektivene rundt 30-35mm brennvidde, og de er ikke så veldig rimelige. Du har eventuelt Sigma sin 30 mm f/1,4 til APS-C-kameraer som finnes med Canon-fatning, men den blir fremdeles i øvre sjiktet av budsjettet ditt. Men du kan jo også se hva som finnes på bruktmarkedet. Den gamle versjonen av Sigma sin 30mm f/1,4 er nok mulig å få tak i til en rimelig penge, men det gir ikke like bra bildekvalitet som det nye. Endret 28. mai 2017 av Sutekh Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 (endret) Jeg bruker en Canon 24mm f/2.8 IS til innendørs fotografering, synes det har flere fordeler så som stabilisering og grei vidvinkel til et crophus som 500D er, siden det kun innehar f/2.8 får du en grei fokusdybde i forholdt til foreksempel f/1.4, men siden det er stabilisering klarer du og ta bilder i relativ mørke omgivelser på iso 1600 og få gode resultater s\det sålenge motivet ikke er i bevegelser. det finnes også en Canon 28mm f/2.8 IS som har samme bruksegenskaper men noe mindre vidvinkel. Edit. fotografer på AV, et fokuspunkt, iso 200 til 1600, f/2.8 og bruk det midterste fokuspunktet til og fokusere der du vil ha fokuset, trykk utløserbryteren halveis inn så kameraet får fokusere riktig så kan du justere kameraet i forholdt til utsnittet du ønsker av bildet "tredelings regelen/det gylne snittet" og trykk bryteren helt inn så kameraet tar bildet. Endret 28. mai 2017 av Nautica Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Hei. Jeg skal snart bli pappa for første gang, og i den forbindelse er jeg på jakt etter et objektiv til portretter og barnebilder. Jeg anser meg selv som amatør innen fotografering, trenger derfor litt råd og tips. Jeg kjøpte en meg en Canon EOS 500D, og har en 18-135 mm linse til den. Kan noen komme med anbefalinger til et godt objektiv og evt. blitz hvis det er nødvendig. Gjerne med linker Når det gjelder pris så har jeg ingen tanker om det enda, men kanskje opp til 4000,- - 5000,-. Får man noe bra objektiv/blitz til den prisen? https://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=65&kjoepsalgid=2&id=267303&merkeid=3 https://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=65&kjoepsalgid=2&id=267286&merkeid=3 https://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonser.cgi?utstyrtypeid=2&kjoepsalgid=2&merkeid=3 Sjekk finn.no også. Du kan godt kjøpe både 50mm f/1.4 og 85mm f/1.8 Canon blits til 1000-1500kr finner du hele tiden på bruktmarkedet. NB! Min anbefalning er for fotografering av barnet. 50mm blir veldig trang inne, ikke objekttiv for fotografering av sofaen fylt med familie. Bruk mobiltelefonen til slikt crap. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Du kan jo selv teste forskjellige brennvidder med ditt nåværende objektiv. Det har en zoom som dekker det meste en trenger for innendørsfotografering. Jeg vet selv ikke noe om objektivet ditt, men jeg tviler på at det er det skarpeste eller mest lyssterke. Du vil imidlertid kunne få betydelig bedre innendørsbilder med en blits og litt kunnskap om hvordan du burde bruke denne. Så kan du heller kjøpe et bedre objektiv når du vet mer om hva du er ute etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå