Gå til innhold

Israels okkupasjon runder 50 år - bør Israel trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene?

218 stemmer

1. 1. Bør Israel trekke seg ut av de okkuperte områdene?

• Ja
      117
    • Nei
      88
    • Ingen formening
      13
  2. 2. Bør Palestina anerkjennes som suveren stat med fult medlemsskap i FN?

• Ja
      118
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      22
  3. 3. Bør hele den arabiske verden anerkjenne Israel?

• Ja
      162
    • Nei
      29
    • Ingen formening
      27

Anbefalte innlegg

På ingen måte. Men så lenge palestinske ledere og militante fortsetter å ha som mål at Israel skal slettes fra kartet og å sende raketter, så sier det seg selv at ikke Israel kan avslutte okkupasjonen, da dette vil gjøre det fritt frem for Hamas og lignende og utføre enda flere terrorangrep.

Bosetningene er jeg også som sagt kritisk til. Og jeg frikjenner som sagt ikke Israel for all skyld. Men hva mener du de skal gjøre da? Å trekke alle styrker ut og la palestinske militante få holde på uhemmer er jo fullstendig uaktuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På ingen måte. Men så lenge palestinske ledere og militante fortsetter å ha som mål at Israel skal slettes fra kartet og å sende raketter, så sier det seg selv at ikke Israel kan avslutte okkupasjonen, da dette vil gjøre det fritt frem for Hamas og lignende og utføre enda flere terrorangrep.

Bosetningene er jeg også som sagt kritisk til. Og jeg frikjenner som sagt ikke Israel for all skyld. Men hva mener du de skal gjøre da? Å trekke alle styrker ut og la palestinske militante få holde på uhemmer er jo fullstendig uaktuelt.

Det er ikke noe problem å avslutte okkupasjonen og utføre militære operasjoner hver gang militante sender en rakett. Det er heller ikke noe problem å flytte gjerdet så det faktisk følger de opprinnelige grensene.

Hadde Israel gjort disse tingene, ville de nok vunnet langt mer sympati på verden over. Akkurat nå er de en illegitim okkupasjonsmakt.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å avslutte okkupasjonen og utføre militære operasjoner hver gang militante sender en rakett. Det er heller ikke noe problem å flytte gjerdet så det faktisk følger de opprinnelige grensene.

Hadde Israel gjort disse tingene, ville de nok vunnet langt mer sympati på verden over. Akkurat nå er de en illegitim okkupasjonsmakt.

Noe av poenget med okkupasjonen er jo å nettopp FOREBYGGE rakettangrep. Hjelper lite å gå inn og knerte angriperne ETTER at de har drept sivile Israelere.

Og de opprinnelige grensene finnes ikke lenger... Det har Egypt, Syria og Jordan sørget for.

Lenke til kommentar

Noe av poenget med okkupasjonen er jo å nettopp FOREBYGGE rakettangrep. Hjelper lite å gå inn og knerte angriperne ETTER at de har drept sivile Israelere.

Og det er et destruktivt forsøk på forebygging. Så lenge palestinere lever under en okkupasjonsmakt, så lenge de lever i fattigdom og under frihetsrestriksjoner, så lenge de ser murer og bosettinger stjele deres land, så vil det alltid være én eller annen militant som skyter en rakett. Og én rakett, er visst nok til å rettferdiggjøre en hel okkupasjon.

Lenke til kommentar

Og det er et destruktivt forsøk på forebygging. Så lenge palestinere lever under en okkupasjonsmakt, så lenge de lever i fattigdom og under frihetsrestriksjoner, så lenge de ser murer og bosettinger stjele deres land, så vil det alltid være én eller annen militant som skyter en rakett. Og én rakett, er visst nok til å rettferdiggjøre en hel okkupasjon.

Som jeg har prøvd å påpeke flere ganger her nå, så frikjenner jeg ikke Israel for all skyld. Men vi snakker ikke om én eneste rakett, vi snakker om hundrevis.

Poenget jeg prøver å få frem er at uansett hvem man mener har rett eller galt i denne konflikten, så er det slik at med mindre palestinerne går bort ifra tanken om at Israel skal fjernes fullstendig, slutter å sverge hevn og slutter å sende raketter, så har ikke Israel råd til å trekke ut styrkene sine, da dette da vil åpne for enda flere terrorangrep på Israelsk jord.

Lenke til kommentar

Poenget jeg prøver å få frem er at uansett hvem man mener har rett eller galt i denne konflikten, så er det slik at med mindre palestinerne går bort ifra tanken om at Israel skal fjernes fullstendig, slutter å sverge hevn og slutter å sende raketter, så har ikke Israel råd til å trekke ut styrkene sine, da dette da vil åpne for enda flere terrorangrep på Israelsk jord.

Og poenget mitt er at du overvurderer de palestinske myndighetenes mulighet til å utøve de facto kontroll over et fattig, undertrykt, overbefolket, fremtidsløst og delvis militant folk. Det du foreslår betyr i prinsippet en evig okkupasjon, fordi Palestina aldri kan garantere at ikke en eller annen liten fraksjon i befolkningen motsetter seg majoritetens vilje. 

Slik er det ikke på motsatt side, fordi Israel er en moderne stat hvor vedtatt lov blir politisk realitet. Glem historiens kausal-effekt, glem hvem som gjorde hva når, og se på en eneste ting: hvem har i kraft av sin posisjon best mulighet til å bringe fred? Det er Israel. 

Lenke til kommentar

Og poenget mitt er at du overvurderer de palestinske myndighetenes mulighet til å utøve de facto kontroll over et fattig, undertrykt, overbefolket, fremtidsløst og delvis militant folk. Det du foreslår betyr i prinsippet en evig okkupasjon, fordi Palestina aldri kan garantere at ikke en eller annen liten fraksjon i befolkningen motsetter seg majoritetens vilje. 

Slik er det ikke på motsatt side, fordi Israel er en moderne stat hvor vedtatt lov blir politisk realitet. Glem historiens kausal-effekt, glem hvem som gjorde hva når, og se på en eneste ting: hvem har i kraft av sin posisjon best mulighet til å bringe fred? Det er Israel. 

Bringer Israel fred, dersom de trekker seg ut av vestbredden?

Gaza ble jo ikke akkuratt noe eksempel til etterfølgelse

Lenke til kommentar

Bringer Israel fred, dersom de trekker seg ut av vestbredden?

Gaza ble jo ikke akkuratt noe eksempel til etterfølgelse

Ikke nødvendigvis. Gaza er et fattig og overbefolket fengsel styrt av militante islamister. Å tro på fred og blomster i et sånt høl er naivt. 

Men å trekke seg ut av Vestbredden, fjerne bosetningene og justere muren så den ikke stjeler land, vil gi grobunn for fred. Og den vil gi Israel det moralske overtaket. Fred? Kanskje. Godt mulig. Det eneste jeg vet er at å ¨ ture videre som før garantert ikke gir fred. 

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at for hver fraksjon som avviker litt fra avtalen om å ikke sende raketter, så skal Israel drite i forhandlingene. Og ja, mye hviler helt klart på Israel. Og det er mye de kunne ha gjort annerledes. Problemet er at palestinerne ikke ønsker fred. De ønsker å knuse Israel. Og det er derfor okkupasjonen er der.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at den palestinske befolkningen har begått feil. Å ikke anerkjenne FNs delingsplan som jeg alt har nevnt samt å angripe jødiske israelere.

Og Yassir Arafats støste feil noen sinne var å støtte Saddam Hussein under Gulfkrigen!

​Det blir imidlertid ikke bedre av at Israel okkuperer palestinsk land den dag i dag og fortseter å skylde på sikkerhetssituasjonen!

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Gaza er et fattig og overbefolket fengsel styrt av militante islamister. Å tro på fred og blomster i et sånt høl er naivt. 

Men å trekke seg ut av Vestbredden, fjerne bosetningene og justere muren så den ikke stjeler land, vil gi grobunn for fred. Og den vil gi Israel det moralske overtaket. Fred? Kanskje. Godt mulig. Det eneste jeg vet er at å ¨ ture videre som før garantert ikke gir fred.

Jeg er litt enig i tankegangen.

Men hva om det skjer det samme som i Gaza?

Militante tar over, og Israel beskytes fra både Gaza og Vestbredden. Med Vestbreddens geografi ville det vært umulig å hindre raketter fra å nå Tel Aviv og Jerusalem. Israel ville også være avhengig av at Jordan og Syria stanser fremmedkrigere og våpen på grensen

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Trådstarter: Hvor lenge har Kina okkupert Tibet? England okkupert Irland? Etc...

Kan du definere okkupasjonene?

Det eneste eksempelet jeg finner som har sammenheng er Marokkos okkupasjon av Vest-Sahara.

Definere? De er okkupert. Tibet siden andre verdenskrig (80 år) eller lenger, og Irland tja... 800 år?

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Samme vold og konfliktnivå?

Er man undertrykket og okkupert så er man undertrykket og okkupert.

Du kan jo lese deg opp på hvor mange kriger det har vært mellom Irland og England de siste 800 år. Men jeg mistenker at du er en millennial som ikke har lært noe annet enn palestina israel konflikten på skolen.

Lenke til kommentar

Jeg er litt enig i tankegangen.

Men hva om det skjer det samme som i Gaza?

Militante tar over, og Israel beskytes fra både Gaza og Vestbredden. Med Vestbreddens geografi ville det vært umulig å hindre raketter fra å nå Tel Aviv og Jerusalem. Israel ville også være avhengig av at Jordan og Syria stanser fremmedkrigere og våpen på grensen

Grunnen til at Israel har verden mot seg, er okkupasjonen og bosetningene. Men de aller fleste med vettet i behold ville lett bodd i en demokratisk og relativt liberal Israelsk stat.

Ergo er jeg overbevist om at hvis Israel hadde gjort de tingene jeg skisserte, ville de hatt store deler av verdens sympati og støtte ved et eventuelle angrep fra militante palestinere. Og de kunne med moralen i behold gått til angrep på Palestina og til og med avsatt palestinske selvstyremyndigheter hvis de ikke klarer å kue sin egne ekstreme grupperinger.  Men det er okkupasjonen som er knuten som må løses opp.

Endret av Gamasj
Lenke til kommentar

Men det er okkupasjonen som er knuten som må løses opp.

Mye sannhet i det svaret. Samtidig undrer jeg på om en løsning kunne vært at en av de arabiske (stabile) landene kunne lagt Palestina under seg som et biland frem til Palestina kunne bygget opp en politisk makt som kunne styrt landet. Også stiller jeg spørsmålstegn til norsk økonomisk støtte til Palestina, gjør en dermed situasjonen vondt verre, eller er det en nødvendighet? Tenker ikke på økonomisk bidrag til humanitær hjelp, men økonomisk støtte til politikere (betaling av flyreiser, hoteller osv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...