Gå til innhold

Israels okkupasjon runder 50 år - bør Israel trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene?

218 stemmer

1. 1. Bør Israel trekke seg ut av de okkuperte områdene?

• Ja
      117
    • Nei
      88
    • Ingen formening
      13
  2. 2. Bør Palestina anerkjennes som suveren stat med fult medlemsskap i FN?

• Ja
      118
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      22
  3. 3. Bør hele den arabiske verden anerkjenne Israel?

• Ja
      162
    • Nei
      29
    • Ingen formening
      27

Anbefalte innlegg

Og ingen fortjener å være okkupert så Israel kan takke seg selv for demonstrasjonene! Og palestinere på Vestbredden og Gazastripen har blitt utsatt for vold fra israelske bosettere en rekke ganger. Nå er det ikke bosettere på Gazastripen lenger, men området er isolert og hermetisk lukket. At de slår tilbake mot dette er helt klart!

Når de som leder befolkningen i området kontinuerlig går til angrep på sivile mål, så er en okkupasjon legitim. Å fortjene eller ikke er irrelevant. Israelske sivile fortjener heller ikke å få bomber i hodet, fordi nabolandet tapte en krig for 50 år siden.

Ja, de har visst utøvd vold mot palestinere og da har de rett til å forsvare seg. Men å kontinuerlig bombe sivile mål er ikke selvforsvar, det er hevn.

At områder er blitt hermetisk lukket, kan de takke seg selv for.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med israelske soldater som begår gjengjeldelsesaksjoner mot palestinske familier fordi et medlem av familien har angrepet israelere? Er ikke det hevn og ikke selvforsvar!? Israel er ikke noe mer uskyldige enn Palestina!

Jeg støtter over hodet ikke disse angrepene og hadde palestinerne demonstrert fredelig ville de ha fått langt mer sympati og støtte. Og Israel ville ha fått det langt verre med å forsvare den harde linjen mot palestinerne. Men jeg forstår at et folk under okkupasjon kjemper akkurat som jeg forstår at Israel er kritiske til tilbaketrekning etter alle krigene. Dog mener jeg at en tilbaketrekning fra Vestbredden ville være det rette. Jerusalem er sikkert tapt for den palestinske befolkningen og hele den arabiske verden, men jeg mener Israel i det minste må gi noe for å få Jerusalem anerkjent som hovedstat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er bare et eksempel på hva okkupasjonen fører til: Drap og større hat!

Israelske Yotam ble knivdrept av en palestinsk 17-åring

«Vi trodde vi var helt trygge her», sier enken til VG. Mannen ble drept da en palestiner snek seg inn i en israelsk bosetning på den okkuperte Vestbredden.

Gutten hadde klatret over piggtrådgjerdet som omslutter den israelske bosetningen Geva Binyamin (også kalt Adam) like utenfor Jerusalem på den okkuperte Vestbredden.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wEj9mP/israelske-yotam-ble-knivdrept-av-en-palestinsk-17-aaring

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med israelske soldater som begår gjengjeldelsesaksjoner mot palestinske familier fordi et medlem av familien har angrepet israelere? Er ikke det hevn og ikke selvforsvar!? Israel er ikke noe mer uskyldige enn Palestina!

Jeg støtter over hodet ikke disse angrepene og hadde palestinerne demonstrert fredelig ville de ha fått langt mer sympati og støtte. Og Israel ville ha fått det langt verre med å forsvare den harde linjen mot palestinerne. Men jeg forstår at et folk under okkupasjon kjemper akkurat som jeg forstår at Israel er kritiske til tilbaketrekning etter alle krigene. Dog mener jeg at en tilbaketrekning fra Vestbredden ville være det rette. Jerusalem er sikkert tapt for den palestinske befolkningen og hele den arabiske verden, men jeg mener Israel i det minste må gi noe for å få Jerusalem anerkjent som hovedstat.

Ja, korrekt. Og dette støtter selvsagt ikke jeg heller. Men da er det også viktig å huske på at det er ikke Israel som stat som gjør dette, men individer i IDF som gjør det av eget initiativ.

Jeg også skjønner at palestinerne kjemper. Og hadde det vært meg ville jeg trolig gjort det samme(eller i det minste støttet kampen). Men fra et objektivt standpunkt, bak et skrivebord i en annen del av verden, mener jeg det er Israel som er sen forsvarende part.

Og hva som er "det rette" å gjøre, er lett for oss her oppe i fredelige nord å si. Ikke fult så enkelt for de som er midt oppi konflikten. Særlig ikke når man tenker på hvordan det gikk sist de "gjorde det rette" og trakk seg ut av Gaza.

Endret av Sithric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Terrorstaten Israel vil ha mer krig:

Israels forsvarsminister hevder ny Gaza-krig er uunngåelig

En ny krig mot Hamas på Gazastripen er uunngåelig, sier Israels forsvarsminister Avigdor Lieberman.

– Spørsmålet er ikke om det kommer til en ny konfrontasjon med Hamas, men når, sier Lieberman.

168 mennesker er skutt og drept av israelske soldater siden palestinerne på Gazastripen begynte å holde ukentlige demonstrasjoner nær grensegjerdet. Det store flertallet av ofrene var ubevæpnede, blant dem flere barn, tre helsearbeidere og to journalister.

https://www.aftenposten.no/verden/i/bKr6x5/Israels-forsvarsminister-hevder-ny-Gaza-krig-er-uunngaelig

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du at Gazastripen burde angripes på ny?

Hvordan tror du hverdagslivet til palestinere er egentlig?

Nja.. Bare dersom de har legitime mål der som er så viktige å ta ut at de ikke kan la være. Har de ikke det, burde de ikke angripe.

Hverdagslivet tror jeg er som de fleste andre u-land. Fattige kår osv.

Det går ikke Israekske soldater rundt og henretter sivile på gata for moro skyld, som enkelte Israel-hatere ser ut til å tro.

Poenget med at ubevæpnet ikke betyr ufarlig, var en respons på at artikkelen påpeker at "demonstrantene" er ubevæpnet.

Men bare fordi noen ikke har et skytevåpen, så betyr ikke det at de ikke kan utgjøre en dødelig trussel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I vanlige, fattige u-land har de ikke sjekkpunkter og må vente i timesvis eller blir behandlet som annenrangsborgere. Jeg mente samtlige palestinere, ikke bare de som bor på Gazastripen. Tenk på den på Vestbredden, i Israel og i flyktningleirer.

Jeg vet at israelere blir skadd innimellom, men slynger som kaster stein, kniver og bilangrep blekner i mine øyne mot enorme, militære angrep med fly, helikoptre og tankser. Dog mener jeg ikke at angrep fra palestinerne mot sivile israelere er akseptable, men jeg forstår deres desperasjon. Og hva skal du forvente av et folk som har levd under okkupasjon i så lang tid?

Om Israel trakk seg tilbake fra Vestbredden og anerkjente Staten Palestina og fortsatt ble angrepet ville de fått enorm støtte og sympati slik de hadde før Seksdagerskrigen. Slik de driver på nå mister de bare støtte.

Lenke til kommentar

I vanlige, fattige u-land har de ikke sjekkpunkter og må vente i timesvis eller blir behandlet som annenrangsborgere. Jeg mente samtlige palestinere, ikke bare de som bor på Gazastripen. Tenk på den på Vestbredden, i Israel og i flyktningleirer.

Jeg vet at israelere blir skadd innimellom, men slynger som kaster stein, kniver og bilangrep blekner i mine øyne mot enorme, militære angrep med fly, helikoptre og tankser. Dog mener jeg ikke at angrep fra palestinerne mot sivile israelere er akseptable, men jeg forstår deres desperasjon. Og hva skal du forvente av et folk som har levd under okkupasjon i så lang tid?

Om Israel trakk seg tilbake fra Vestbredden og anerkjente Staten Palestina og fortsatt ble angrepet ville de fått enorm støtte og sympati slik de hadde før Seksdagerskrigen. Slik de driver på nå mister de bare støtte.

Hvis de skal over grensen til naboland, så jo... Hvorfor skal Palestinere behandles som fullverdige borgere i et land der de ikke er borgere? Det er ingen menneskerett å få komme inn i Israel uten å bli kontrollert først.

De militære angrepene med kamphelikopter og tung skyts er når de tar ut store "kampmål", som rakettutskytningsbaser og lignende. De bomber ikke en folkemengde med jagerfly pga stein kasting. Og en kule fra en skarpskytter mot en som kaster brannbomber, steiner og eller opptrer livstruende, er fullstendig legitimt.

Hva jeg skal forvente? Nei, hva med at de kutter ut all bombingen av sivile og går bortifra ideologien om at Israel skal utslettes? Kanskje Israel da tar seg råd til å fire litt på sikkerhetstiltak.

Problemet med det siste forslaget der, er at for å få den støtten etter en tilbaketrekning, så må Israelere dø først. Det sier jeg jo selv at de ikke kommer til å la det skje. Og det burde de ikke heller.

Blir som å forvente at Politiet skal la en våpendesperado ta livet av uskyldige før de stanser han. Det er bak mål.

Lenke til kommentar

Hvis de skal over grensen til naboland, så jo... Hvorfor skal Palestinere behandles som fullverdige borgere i et land der de ikke er borgere? Det er ingen menneskerett å få komme inn i Israel uten å bli kontrollert først.

De militære angrepene med kamphelikopter og tung skyts er når de tar ut store "kampmål", som rakettutskytningsbaser og lignende. De bomber ikke en folkemengde med jagerfly pga stein kasting. Og en kule fra en skarpskytter mot en som kaster brannbomber, steiner og eller opptrer livstruende, er fullstendig legitimt.

Hva jeg skal forvente? Nei, hva med at de kutter ut all bombingen av sivile og går bortifra ideologien om at Israel skal utslettes? Kanskje Israel da tar seg råd til å fire litt på sikkerhetstiltak.

Problemet med det siste forslaget der, er at for å få den støtten etter en tilbaketrekning, så må Israelere dø først. Det sier jeg jo selv at de ikke kommer til å la det skje. Og det burde de ikke heller.

Blir som å forvente at Politiet skal la en våpendesperado ta livet av uskyldige før de stanser han. Det er bak mål.

Lenke til kommentar

Er dette liksom selvforsvar?

Israel dreper stadig flere palestinske barn

Israel drepte i første halvår i år tre ganger så mange palestinske barn som i samme periode i fjor, viser en ny rapport.

Det hittil siste offeret, lille Bayan Khamash, ble bare 18 måneder gammel. Natt til 9. august ble hun drept i et israelsk flyangrep mot Jafarawi på Gazastripen sammen med moren sin, 23 år gamle Enas, som var gravid i niende måned,

Defense for Children International kaller de israelske soldatenes drap ulovlige og åpenbare brudd på folkeretten.

– Israelske styrker har operert med nærmest full frihet fra straffeforfølgelse så lenge, at ulovlige drap og andre åpenbare brudd på folkeretten er blitt en norm, sier Ayed Abu Eqtaish i DCIP.

Ifølge den israelske menneskerettighetsorganisasjonen B'Tselem, som støttes av Norge, sitter nå 275 palestinske barn i israelsk fangenskap.

https://www.nrk.no/urix/israel-dreper-stadig-flere-palestinske-barn-1.14168010

Lenke til kommentar

Kommer vel an på omstendighetene rundt. Dersom de beviset sikter seg inn på småbarnsfamilier, så er jo det brudd på folkeretten. Men om angrepet er for å ta ut viktige, legitime militære mål og det er "collateral damage", så kan det likevel kalles selvforsvar. Det er selvsagt ikke noe mindre forferdelig at barn dør, bare så det er sagt.

Men for å sette det litt på spissen. Hvis du måtte velge mellom å ta livet av barnet til en person du ikke kjenner, men som kjemper imot alt du står for og holder kjært- eller å ikke gjøre noe og dermed la denne drepe barnet ditt. Hva ville du gjort?

Endret av Sithric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I vanlige, fattige u-land har de ikke sjekkpunkter og må vente i timesvis eller blir behandlet som annenrangsborgere. 

I vanlige fattige u-land så får man heller ikke så å si all mat, strøm og vann fra nabolandet man ønsker å utslette.

Det er Israel, ikke resten av verden, som står for omtrent 99% av all hjelp til araberne i Gaza og Vestbredden.

Lass på lass med mat kjøres inn hver dag. Strøm og vann kommer direkte fra Israel. Sykehusene får alt medisinsk materiell gratis fra Israel.

Sjekkpunktene er på grensen mellom Gaza og Israel, slik det også ofte er passkontroll mellom Norge og Sverige, eller USA og Mexico, det er ikke noe mystisk med det.

Arabere som bor i de palestinske områdene blir ikke behandlet som annenrangs borgere når de skal krysse sjekkpunktene inn til Israel, de blir ikke behandlet som borgere i det hele tatt, ettersom de aller fleste faktisk ikke er israelske statsborgere, et tilbud de har takket nei til flere ganger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Grensekontroller og pass å sånnt??? Er vel drap og henrettelser på sivile og barn som er problemet med israel. 50 år okkupasjon, barn i fengsel, tortur, gjemme seg bak religisøse amerikanere som mener at alle er terroriser. 100 mill amerikanere har israel som den viktigste utenrikspolitiske agenda....

støtt og stadig bomber de sine naboland, skoler, sykehus og FN soldater allt er fritt vilt.

Det er utrolig at FN og NATO ikke gjør noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Grensekontroller og pass å sånnt??? Er vel drap og henrettelser på sivile og barn som er problemet med israel. 50 år okkupasjon, barn i fengsel, tortur, gjemme seg bak religisøse amerikanere som mener at alle er terroriser. 100 mill amerikanere har israel som den viktigste utenrikspolitiske agenda....

støtt og stadig bomber de sine naboland, skoler, sykehus og FN soldater allt er fritt vilt.

Nå var det jo din meningsfelle som tok opp sjekkpunktene på grensen som en kritikkverdig behandling av palestinere, så at han får tilsvar på den, er jo bare naturlig.

Og de 50 årene med okkupasjon er en direkte konsekvens av palestinernes egne handlinger. Handlinger de fortsetter å utføre den dag i dag. Slutt å late som at palestinerne utelukkende er et pasifistisk, fredselskende folk. Det er de som er skyld i at situasjonen har blitt til og at den fortsatt pågår.

Vi er alle enige i at Israel har gjort masse svært kritikkverdig i denne konflikten. Men staten Israel sin fremste oppgave er å verne om sine egne borgere- og når disse kontinuerlig blir (forsøkt)bombet, så kan ikke staten bare la det stå til, bare fordi "det er så synd på palestinerne".

Hvis myndighetene i de palestinske områdene heller hadde jobbet for å få slutt på volden og ta knekken på terroristene fra dag 1, så kunne hele konflikten vært oppløst.

Lenke til kommentar

Og ingen fortjener å være okkupert så Israel kan takke seg selv for demonstrasjonene! Og palestinere på Vestbredden og Gazastripen har blitt utsatt for vold fra israelske bosettere en rekke ganger. Nå er det ikke bosettere på Gazastripen lenger, men området er isolert og hermetisk lukket. At de slår tilbake mot dette er helt klart!

De som angriper andre fortjener å være okkupert.

Voldelige opptøyer er ikke demonstrasjoner.

Det er Israel som slår tilbake mot angrepene fra Gaza.

Terrorstaten Israel vil ha mer krig:

Hamas vil ha mer krig fordi de fortsetter å angripe. Da tvinger de Israel til å svare.

Er dette liksom selvforsvar?

Israel dreper stadig flere palestinske barn

Israel drepte i første halvår i år tre ganger så mange palestinske barn som i samme periode i fjor, viser en ny rapport.

Det hittil siste offeret, lille Bayan Khamash, ble bare 18 måneder gammel. Natt til 9. august ble hun drept i et israelsk flyangrep mot Jafarawi på Gazastripen sammen med moren sin, 23 år gamle Enas, som var gravid i niende måned,

Da lurer jeg på hvorfor de angrep Jafarawi? Tok de ut rakettramper som drev og sendte raketter mot israelske sivile? I så fall var angrepet legitimt, og det er Hamas's feil at de bruker egne sivile som skjold.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Skal vi se...

Hamas skyter raketter mot israelske sivile fra skoler og sykehus. Hva skal Israel gjøre? La Hamas fortsette å angripe sivile israelere, eller skal de angripe rakettbasene for å hindre angrep på egne sivile?

FN-soldater?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...