Gå til innhold

Israels okkupasjon runder 50 år - bør Israel trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene?

218 stemmer

1. 1. Bør Israel trekke seg ut av de okkuperte områdene?

• Ja
      117
    • Nei
      88
    • Ingen formening
      13
  2. 2. Bør Palestina anerkjennes som suveren stat med fult medlemsskap i FN?

• Ja
      118
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      22
  3. 3. Bør hele den arabiske verden anerkjenne Israel?

• Ja
      162
    • Nei
      29
    • Ingen formening
      27

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan dette vil gå...

Denne mannen kan bli Palestinas neste president

Mens ryktene svirrer om Mahmoud Abbas helsetilstand, tiltar også spekulasjonene om hvem som kan bli palestinernes neste president. VG møtte en av de heteste kandidatene, Saeb Erekat, i Ramallah tirsdag.

Det er strengt vakthold utenfor sykehuset og VG får ingen lege i tale for å si noe om presidentens helsetilstand. På digitale medier og i aviser og TV, både i Palestina og Israel, spekuleres det i om Abu Mazen er alvorlig syk, og langt sykere enn det som hevdes fra offisielt hold. Det har vært nevnt hjerneslag, hjerteinfarkt og alvorlig lungebetennelse.

Erekat er trolig den i den palestinske ledelsen som er mest kjent for det internasjonale samfunnet. Han vært med siden Oslo-prosessen startet i 1993, og har i en årrekke vært palestinernes sjefsforhandler under samtalene med Israel, USA, EU og FN.

– Det vi var inne på var om det finnes muligheter for å nærme oss våre venner i Gaza. Mer enn noe annet akkurat nå er det å finne sammen og skape en palestinsk enhet som igjen kan ta fatt på forhandlinger. Personlig må jeg si at jeg ble oppløftet etter dette møtet. Jeg tror at palestinere i Gaza og her på Vestbredden etter hvert kan finne sammen, sier Avdel Karim Qais til VG.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/RxwEaO/denne-mannen-kan-bli-palestinas-neste-president

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Em... Du la ut en kommentar som helt tydelig er kritisk til at Israel faktisk bruker våpensystemet de har kjøpt inn. Min kommentar var en respons på den og svaret du ga der hadde absolutt ingenting med den kommentaren å gjøre.

Men ok, I’ll bite.

Du har flere ganger her inne gitt svært sterke utrykk for at du nettopp IKKE støtter Israels rett til å forsvare seg. Tvert imot har du fordømmet ethvert forsvarstiltak som udemokratisk terror/aparteid. Kalt landet en terrorstat og legitimert militante palestineres angrep på Israel og dets befolkning. Jeg har for øvrig aldri påstått at du har noe imot jøder.

Ja Israel okkuperer "Staten Palestina" og Golanhøydene fordi de ikke har noe annet valg. De er under konstant angrep eller trussel om angrep fra de palestinske områdene og Golan ble erobret som følge av krigen med Syria. Selvsagt gir de ikke fra seg en strategisk viktig posisjon etter noe sånt. Skulle bare mangle. Nevn ett land som ville gitt tilbake en strategisk viktig posisjon til sin fiende i samme situasjon.

Og hvorfor spør du meg hvor "Staten Palestina" skal ligge? De har sine områder allerede og når det kanskje i fremtiden en gang roer seg nok til at Israel kan tillate seg å avvikle okkupasjonen så er vel nettopp disse områdene det naturlige stedet? Men Jerusalem? Den har må de nok si seg tapt på. Tidligere tiders tabber har gjort at de nok nå må godta at den tilhører Israel. Det kan de for øvrig takke Jordan for.

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan dette vil gå...

Det blir vel som før:

-late som om de ønsker fred

-nekte å faktisk gå med på en tostatløsning

-fortsette engrep mot sivile i Israel

-fortsette å tvinge Israel til å drepe sivile palestinere for å få internasjonal støtte og penger som mye av forsvinner i ledelsens lommer

Palestinernes ledelse ville mistet altfor mye makt og penger om det faktisk ble fred.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det det? Saeb Erekat er den mest populære av de palestinske politikerne i Vesten og utlandet forøvrig. Jeg for min del mener at Mahmoud Abbas har utspilt sin rolle. Har han nærmest nektet for Holocaust, han begynner å bli gammel og han har sittet ved makten altfor lenge. Ikke at jeg ønsker han skal dø, men jeg mener det er på tide at han går av. Noe jeg har ment i mange år. Nytt blod vil nok være godt i denne konflikten. Men jeg mener Benjamin Netanyahu er et enda større problem.

Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg sa. Staten Israel har full rett til å leve i fred og sikkerhet og de har full rett til å forsvare seg! Men jeg mener også at det koker ned til en ting her: Det er Israel som er okkupasjonsmakten!

Akkurat som de allierte var okkupasjonsmakter da de okkuperte Tyskland under andre verdenskrig. Men du mener vel at de skulle latt Hitler holde på uten å gå inn for å stoppe tyskernes angrepskrig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Alle er enige i at okkupasjonen er noe dritt og at det burde finnes en annen løsning. Men per i dag er en fortsettelse av okkupasjonen det eneste reelle alternativet som sikrer innbyggerne i Israel. Dersom Israel plutselig avviklet okkupasjonen i dag og trakk seg tilbake til grensene fra før 6-dagerskrigen, tror du virkelig Palestinerne og deres andre arabiske naboer plutselig hadde avsluttet sine angrep og sine trusler?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det tror jeg. Hvis det hadde fortsatt ville Israel fått støtte og sympati tilbake slik de hadde før Seksdagerskrigen og det ville vært fult legitimt for dem å slå tilbake. Men så lenge de er en okkupasjonsmakt anser jeg ikke angrepene deres som legitime.

Spørsmålet er jo om motparten er å stole på. Men ifølge det de har sagt er ikke problemet Israels eksistens, men mangelen på en palestinsk stat. Jerusalem er tapt for Den arabiske verden, men de har sine to helligste byer Mekka og Medina så jødene kan få sin helligste by, Jerusalem. Jeg mener Israel burde oppgi blokkaden av Gazastripen og okkupasjonen av Vestbredden samt bygge om muren så den følger Den grønne linjen, med mulig unntak av Jerusalem og anerkjenne Staten Palestina. Da mener jeg at Israel vil ha gjort sitt og blir de truet og angrepet etter det har de full rett til å forsvare seg og angripe igjen.

Hvorfor tror du ikke det er noe alternativ til fortsatt okkupasjon?

Lenke til kommentar

Akkurat som de allierte var okkupasjonsmakter da de okkuperte Tyskland under andre verdenskrig. Men du mener vel at de skulle latt Hitler holde på uten å gå inn for å stoppe tyskernes angrepskrig.

Hvordan klarer du å komme med dette oppgulpet?

Lenke til kommentar

Ja, det tror jeg. Hvis det hadde fortsatt ville Israel fått støtte og sympati tilbake slik de hadde før Seksdagerskrigen og det ville vært fult legitimt for dem å slå tilbake. Men så lenge de er en okkupasjonsmakt anser jeg ikke angrepene deres som legitime.

Dette har jo palestinerne avvist gang på gang så hvorfor skulle Israel fjerne alle buffersoner mot folk som selv sier at de er terrorister som skal utslette Israel helt?

Det er selvsagt fullt legitimt for Israel å beskytte seg mot angrep allerede idag og de som er så skrudde at de ikke aksepterer det idag vil neppe akseptert det om Israel flytter grensene. Og ethvert land må sette mye høyere velværet og beskyttelsen av sine egen befolkning enn å prøve den antagelig umulige oppgaven å tilfredstille slikt folk.

Og fortell gjerne om ett eneste område i verden som ikke noen kan omtale som okkupert.

• Liker 2
Lenke til kommentar

De omtaler ikke seg selv som terrorister. Og de har sagt seg villige til å anerkjenne Staten Palestina mot at Israel trekker seg tilbake fra de okkuperte områdene. Dette har Israel avvist gang på gange og sprer heller okkupasjonen videre med nye bosetninger.

Lenke til kommentar

Snart består ikke Israels grenser av annet enn murer...

Israel bygger verdens første undervanns-grensemur mot Gaza

Myndighetene har startet konstruksjonen av en barriere som er ment å stoppe det Israel omtaler som Hamas-infiltrasjon både under og over vannoverflaten.

Parallelt med undervannsmuren bygger Israel også en tilsvarende mur langs innlandsgrensen til Gaza. Denne er konstruert for å stoppe Hamas’ angrepstunneler, og i tillegg til å strekke et titalls meter under bakken er utstyrt med et alarmsystem for å avdekke graveaktivitet.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/MgkvgM/israel-bygger-verdens-foerste-undervanns-grensemur-mot-gaza

Lenke til kommentar

De omtaler ikke seg selv som terrorister. Og de har sagt seg villige til å anerkjenne Staten Palestina mot at Israel trekker seg tilbake fra de okkuperte områdene. Dette har Israel avvist gang på gange og sprer heller okkupasjonen videre med nye bosetninger.

De anser hele Israel som okkupert palestinsk land og når de snakker om å få tilbake okkupert land snakker de om at Israel utslettes helt. En tostatløsning som enkelte later som om de ønsker er noe de har avvist gang på gang.

Fra charteret til deres ledende politiske parti:

Fra artikkel 7: "The Day of Judgement will not come about until Moslems fight the Jews (killing the Jews), when the Jew will hide behind stones and trees. The stones and trees will say O Moslems, O Abdulla, there is a Jew behind me, come and kill him."

Fra artikkel 13: "There is no solution for the Palestinian question except through Jihad. Initiatives, proposals and international conferences are all a waste of time and vain endeavors."

Fra artikkel 17: "I swear by the holder of Mohammed's soul that I would like to invade and be killed for the sake of Allah, then invade and be killed, and then invade again and be killed."

Fra artikkel 28: "Israel, Judaism and Jews challenge Islam and the Moslem people. "May the cowards never sleep.""

• Liker 2
Lenke til kommentar

Parallelt med undervannsmuren bygger Israel også en tilsvarende mur langs innlandsgrensen til Gaza. Denne er konstruert for å stoppe Hamas’ angrepstunneler, og i tillegg til å strekke et titalls meter under bakken er utstyrt med et alarmsystem for å avdekke graveaktivitet.

Og her har du forklaringen på hvorfor de må bygge murer.

Hvilket alternativ har egentlig Israel stilt ovenfor en fiende som kun aksepterer utslettelsen av Israel?

• Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2018/05/29/195400549/militante-palestinere-skjot-granater-inn-i-israel

"Angrepet utløste sirener i flere israelske småbyer i nærheten av den palestinske enklaven, men det finnes ingen meldinger om skader. Totalt 27 bombekastergranater ble skutt fra Gazastripen"

Om Israel skyter tilbake for å stoppe angrepet vil antagelig flere journalister våkne opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar

De anser hele Israel som okkupert palestinsk land og når de snakker om å få tilbake okkupert land snakker de om at Israel utslettes helt. En tostatløsning som enkelte later som om de ønsker er noe de har avvist gang på gang.

Fra charteret til deres ledende politiske parti:

Fra artikkel 7: "The Day of Judgement will not come about until Moslems fight the Jews (killing the Jews), when the Jew will hide behind stones and trees. The stones and trees will say O Moslems, O Abdulla, there is a Jew behind me, come and kill him."

Fra artikkel 13: "There is no solution for the Palestinian question except through Jihad. Initiatives, proposals and international conferences are all a waste of time and vain endeavors."

Fra artikkel 17: "I swear by the holder of Mohammed's soul that I would like to invade and be killed for the sake of Allah, then invade and be killed, and then invade again and be killed."

Fra artikkel 28: "Israel, Judaism and Jews challenge Islam and the Moslem people. "May the cowards never sleep.""

Tiden har forandret seg siden de tullemanifestene ble skrevet. Jeg har forsøkt å finne den artikkelen jeg snakket om da Hamas anerkjente Israel, men jeg lurer på om den er så gammel at den har blitt slettet.

Forøvrig vil ikke Israel ha en tostatsløsning heller for okkupasjonen sprer seg og de bygger ut nye bosetninger.

Lenke til kommentar

Og her har du forklaringen på hvorfor de må bygge murer.

Hvilket alternativ har egentlig Israel stilt ovenfor en fiende som kun aksepterer utslettelsen av Israel?

Så lenge Staten Israel kun bygger på sitt eget landområde (den som er anerkjent som Staten Israel) gir jeg svarteste satan i hva de bygger!!! Problemet er at de også bygger på palestinsk, okkupert land! Selv USA har sagt seg enig i dette. Dog under den forrige presidenten og ikke den nåværende.

Lenke til kommentar

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2018/05/29/195400549/militante-palestinere-skjot-granater-inn-i-israel

"Angrepet utløste sirener i flere israelske småbyer i nærheten av den palestinske enklaven, men det finnes ingen meldinger om skader. Totalt 27 bombekastergranater ble skutt fra Gazastripen"

Om Israel skyter tilbake for å stoppe angrepet vil antagelig flere journalister våkne opp.

Det har skjedd hvis det er dette angrepet du snakker om:

Israelske luftangrep mot Gazastripen etter granatangrep

Israelske kampfly har bombet flere mål på Gazastripen etter at militante palestinere skjøt granater inn i Israel for første gang siden masseprotestene startet.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2018/05/29/195400719/israelske-luftangrep-mot-gazastripen-etter-granatangrep

Lenke til kommentar
Hevder norske oljepenger bidrar til alvorlige menneskerettighetsbrudd

- Nordmenn bør vite hva Oljefondet investerer i, mener Human Rights Watch.

Oljefondet, Statens pensjonsfondet Utland, er en av de største investorene i fem israelske banker, som alle driver business på okkupert palestinsk land, og som bidrar til en rekke alvorlige brudd på menneskerettighetene, ifølge en ny rapport fra Human Rights Watch (HRW).

Ifølge rapporten tilbyr Israels største banker tjenester og finansierer bosettingene på Vestbredden, som ligger på okkupert land, og som fordømmes internasjonalt, også fra norske myndigheter.

- Israelske banker tjener på de ulovlige bosettingene, samtidig som de er med på å utvide dem. Banker kan ikke drive forretninger med bosettingene uten å bidra til diskriminering, fordrivelse og landtyveri, mener Bashi.

«Sivile palestinere blir forvist eller tvunget bort fra landet de har bodd på i generasjoner på grunn av bosettingsutvidelsene. Dette er krigsforbrytelser», ifølge HRW-rapporten.

https://www.dagbladet.no/nyheter/hevder-norske-oljepenger-bidrar-til-alvorlige-menneskerettighetsbrudd/69839797

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...