Gå til innhold

Israels okkupasjon runder 50 år - bør Israel trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene?

218 stemmer

1. 1. Bør Israel trekke seg ut av de okkuperte områdene?

• Ja
      117
    • Nei
      88
    • Ingen formening
      13
  2. 2. Bør Palestina anerkjennes som suveren stat med fult medlemsskap i FN?

• Ja
      118
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      22
  3. 3. Bør hele den arabiske verden anerkjenne Israel?

• Ja
      162
    • Nei
      29
    • Ingen formening
      27

Anbefalte innlegg

Israel har fått kraftig internasjonal kritikk for å skyte mot ubevæpnede demonstranter. Men Israel forsvarer soldatenes fremferd, påberoper seg retten til selvforsvar, påpeker at demonstrantene kaster stein og mener palestinerne truer grensa.

Mange av ofrene er skutt på flere hundre meters hold.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/05/12/195395548/israel-stenger-grenseovergang-til-gazastripen

Hamas sier at 50 av de drepte i Gaza-sammenstøtene var medlemmer av gruppen

Så mye for fredelige, ubevæpnede demonstranter.

Lærer folk aldri av Pallywood?

Men du anser kanskje å slippe en bombe på et tonn over et sivilt nabolag eller skyte en rakett inn i en folkemengde med sivile og i begge tilfeller fordi EN militant/paramilitær befinner seg der som "å kjempe mot terrorisme"???

Når har dette skjedd, og hva var omstendighetene?

Hadde ikke Staten Israel okkupert Staten Palestina hadde det aldri vært noen demonstrasjoner!

Staten Palestina? Hvor ligger den?

Her har du et eksempel. Bare et av mange:

Krigeren ingen kan straffe

Det brenner under beina til Israels statsminister Ariel Sharon. Hauken er allerede forsøkt framstilt for en belgisk domstol. Nå stevner også palestinerne Sharon for den internasjonale krigsforbryterdomstolen. Problemet er at ingen klarer å straffe ham.

15 mennesker ble drept da Israel natt til i går angrep ei boligblokk i Gaza. Raketten drepte Hamas-leder og terrorist Salah Shahada. 14 av de drepte var sivile, åtte var barn. En hel verden, minus USA, reagerer igjen med fordømmelse.

Blant de drepte er en familie med mor og fire barn. Den yngste var to måneder gamle Duani Mattar, som ble ammet av mor Imman Hassan da raketten traff. Familien Mattar visste ikke at Hamas-terroristen Salah Shahada nylig hadde flyttet inn i blokka.

- Da viste Israel igjen sitt egentlige ansikt. Åtte barn ble slaktet til døde. Gamle kvinner og mødre mistet livet. Mer enn 150 mennesker ble skadd. Ikke noe kan forsvare en slik feig og hensynsløs handling mot det palestinske folk, raser Erekat til Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/krigeren-ingen-kan-straffe/65823993

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg driter i hva som er annerkjent. På den ene siden står Israelere og på den andre står palestinerne som prøver å brøyte seg gjennom med et uttalt ønske om å drepe Israelere. Soldatenes respons er derfor 100% legitimt selvforsvar og opptøyernes handlinger er 100% forkastelige.

Og både jeg og flere andre har flere ganger forklart for deg hvordan de to okkupasjonene ikke på noen måte er sammenlignbare.

Lenke til kommentar

Kan du for helvete svare på det jeg skriver? Ikke siter meg bare for å ignorere alt jeg skriver og gulpe opp avsporinger.

Du spurte når dette angrepet skjedde og jeg gav deg nettopp svaret. Når det gjelder Staten Palestina skulle den egentlig fulgt FNs delingsplan selv om hele området en gang var Det britiske mandatområdet Palestina, men nå omfatter den Øst-Jerusalem, Vestbredden og Gazastripen.

Skjønt hovedstaden Øst-Jerusalem vil nok ALLTID være under okkupasjon!!!

Lenke til kommentar

Jeg driter i hva som er annerkjent. På den ene siden står Israelere og på den andre står palestinerne som prøver å brøyte seg gjennom med et uttalt ønske om å drepe Israelere. Soldatenes respons er derfor 100% legitimt selvforsvar og opptøyernes handlinger er 100% forkastelige.

Og både jeg og flere andre har flere ganger forklart for deg hvordan de to okkupasjonene ikke på noen måte er sammenlignbare.

Nei! Dere har forklart deres side av saken og jeg har forklart min side av saken. Hva synes du om angrepet jeg linket til? Er det å forsvare seg å drepe spebarn? Å bombe boligblokker? Eller kaste familier ut av husene sine og rive husene slik israelerne ofte gjør mot palestinerne?

Og hvordan kan du se for deg en løsning hvis du ikke interesserer deg for hva som er anerkjent og hva som må anerkjennes?

Lenke til kommentar

Kan du for helvete svare på det jeg skriver? Ikke siter meg bare for å ignorere alt jeg skriver og gulpe opp avsporinger.

Du spurte når dette angrepet skjedde og jeg gav deg nettopp svaret. Når det gjelder Staten Palestina skulle den egentlig fulgt FNs delingsplan selv om hele området en gang var Det britiske mandatområdet Palestina, men nå omfatter den Øst-Jerusalem, Vestbredden og Gazastripen.

Araberne avviste FNs delingsplan, så dermed blir det opp til seierherren (Israel) å diktere alt.

Nei! Dere har forklart deres side av saken og jeg har forklart min side av saken. Hva synes du om angrepet jeg linket til? Er det å forsvare seg å drepe spebarn? Å bombe boligblokker? Eller kaste familier ut av husene sine og rive husene slik israelerne ofte gjør mot palestinerne?

Du viste til et angrep på en Hamas-leder for over 15 år siden der flere sivile også ble rammet. Men her har Sharon selv faktisk sagt at det var en feilbedømming, og de visste ikke at det ville gå så mange sivile liv.

Men slik går det når Hamas bruker sivile som skjold.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Israel har fått kraftig internasjonal kritikk for å skyte mot ubevæpnede demonstranter. Men Israel forsvarer soldatenes fremferd, påberoper seg retten til selvforsvar, påpeker at demonstrantene kaster stein og mener palestinerne truer grensa.

Mange av ofrene er skutt på flere hundre meters hold.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/05/12/195395548/israel-stenger-grenseovergang-til-gazastripen

Hamas sier at 50 av de drepte i Gaza-sammenstøtene var medlemmer av gruppen

Så mye for fredelige, ubevæpnede demonstranter.

Lærer folk aldri av Pallywood?

Men du anser kanskje å slippe en bombe på et tonn over et sivilt nabolag eller skyte en rakett inn i en folkemengde med sivile og i begge tilfeller fordi EN militant/paramilitær befinner seg der som "å kjempe mot terrorisme"???

Når har dette skjedd, og hva var omstendighetene?

Hadde ikke Staten Israel okkupert Staten Palestina hadde det aldri vært noen demonstrasjoner!

Staten Palestina? Hvor ligger den?

Her har du et eksempel. Bare et av mange:

Krigeren ingen kan straffe

Det brenner under beina til Israels statsminister Ariel Sharon. Hauken er allerede forsøkt framstilt for en belgisk domstol. Nå stevner også palestinerne Sharon for den internasjonale krigsforbryterdomstolen. Problemet er at ingen klarer å straffe ham.

15 mennesker ble drept da Israel natt til i går angrep ei boligblokk i Gaza. Raketten drepte Hamas-leder og terrorist Salah Shahada. 14 av de drepte var sivile, åtte var barn. En hel verden, minus USA, reagerer igjen med fordømmelse.

Blant de drepte er en familie med mor og fire barn. Den yngste var to måneder gamle Duani Mattar, som ble ammet av mor Imman Hassan da raketten traff. Familien Mattar visste ikke at Hamas-terroristen Salah Shahada nylig hadde flyttet inn i blokka.

- Da viste Israel igjen sitt egentlige ansikt. Åtte barn ble slaktet til døde. Gamle kvinner og mødre mistet livet. Mer enn 150 mennesker ble skadd. Ikke noe kan forsvare en slik feig og hensynsløs handling mot det palestinske folk, raser Erekat til Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/krigeren-ingen-kan-straffe/65823993

Du linker fortsatt til denne ene saken fra 2002? 

Lenke til kommentar

Det er ikke noe "min side" og "din side" i den sammenligningen. De er vidt forskjellige og det er ikke en "smak-sak".

Det er klart angrepet også er å forsvare seg. De tok jo ut en Hamas-leder. Det endres ikke av at andre liv også gikk tapt. Enda hvor forferdelig det er.

Jeg har ikke sagt at jeg ikke interesserer meg for hva som er eller bør annerkjennes. "Jeg driter i hva som er annerkjent." var skrevet i sammenheng med soldatenes handlinger den siste tiden. Deres handlinger er å regne som selvforsvar uavhengig av hva andre land mener om grensen. De ble angrepet med livstruende vold og forsvarte seg i henhold.

Og hva jeg mener løsningen er har jeg skrevet om flere ganger tidligere.

Lenke til kommentar

Grensene går ikke der for dette er ikke internasjonalt anerkjent som landegrenser. Man anser stort sett grensene fra før Seksdagerskrigen som grensene. Og da er dermed alle bosetninger på Vestbredden og i Øst-Jerusalem ulovlige.

Når det gjelder angrepene er det ikke den riktige taktikken av palestinerne hvis de ønsker sympati og støtte, men jeg for min del anser det som da Milorg og andre kjempet mot Nazi-Tyskland da Norge var under okkupasjon under Andre verdenskrig.

Så du vil si at landet Taiwan ikke eksisterer i det hele tatt?

Og for den merkelige sammsnligningen med Milorg:

-Fulgte folkene i Milorg en totalitær ideologi som sa at tyskere var mindreverdige og skulle undertrykkes eller drepes? Nope

-Bygde Milorg på en over 1000 års historie om undertrykking og drap av tyskere? Nope

-Hadde Milorg en rekke terrorangrep mot sivile tyskere på tysk jord? Nope

-Hadde Milorg klart uttrykt at sivile tyskere skulle drepes og Tyskland utslettes? Nope

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og vi venter fortsatt i spenning på ett eneste forslag om hvordan Israel kan forsvare det som faktisk er en grense med mindre vold enn hva de har vært nødt til å bruke så langt.

Å late som om Israel eller grensen ikke eksisterer er ikke noe reelt forslag, men ikke for overraskende fra noen som lever i bakvendtland.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når det gjelder Staten Palestina skulle den egentlig fulgt FNs delingsplan selv om hele området en gang var Det britiske mandatområdet Palestina, men nå omfatter den Øst-Jerusalem, Vestbredden og Gazastripen.

Som det er nevnt tidligere, jødene støttet FN's delingsplan, de drev til og med utstrakt lobbyvirksomhet for å få flest mulig land til å stemme for planen.

De eneste landene som endte opp med å ikke stemme for FN's delingsplan, var de arabiske.

Selv etter at planen ble vedtatt med 33 mot 13 stemmer i FN, nektet araberlandene å godta "demokratiet" i FN, å gikk i stedet til krig mot Israel.

Når man så taper den krigen, kan man ikke flere årtier etter hevde at de grensene man ikke ville godta i 1947 plutselig nå gjelder.

Jerusalem skulle forøvrig aldri tilhøre palestinerne, eller araberne, ei heller jødene, det skulle være en internasjonal by på grunn av dens viktighet i alle de tre abrahamittiske religionene.

Når araberne så valgte å ikke godta delingsplanen, ble det aldri slik. Deres krig mot Israel førte til at Jerusalem ble delt mellom Israel og Jordan. Sistnevnte har i ettertid gitt slipp på all rett til byen, slik at den tilhører egentlig Israel nå.

Palestinerne har ikke noe krav på Jerusalem, den byen har aldri tilhørt noe Palestina, og var aldri tiltenkt araberne.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Araberne avviste FNs delingsplan, så dermed blir det opp til seierherren (Israel) å diktere alt.

Du viste til et angrep på en Hamas-leder for over 15 år siden der flere sivile også ble rammet. Men her har Sharon selv faktisk sagt at det var en feilbedømming, og de visste ikke at det ville gå så mange sivile liv.

Men slik går det når Hamas bruker sivile som skjold.

Husker saken godt. Sharon hedret først angrepet, men da USA og EU fordømte det endret han plutselig mening og beklaget de sivile tapene. Jerusalem Post spekulerte i hvordan man kan slippe en bombe på et tonn over en boligblokk i et tett befolket område og ikke tro at sivile vil bli skadd... Men det var bare et eksempel. Det finnes utallige. Og de sivile her var ikke skjold. Dette var ikke en krigssone eller en protest, men folk som bodde på samme sted.

Når det gjelder FNs delingsplan er jeg helt enig i at det var feil av den arabiske parten å si nei, men det var også feil av Staten Israel å erklære uavhengighet da den arabiske parten avslo. De skulle ha fortsatt forhandlingene.

Lenke til kommentar

Du linker fortsatt til denne ene saken fra 2002?

Jeg anser det som et av de verste angrepene og det var et eksempel fra min side på at israelerne IKKE bryr seg med sivile palestinere! Kunne godt linket til israelske soldater som gjennomførte gjengjeldelsesaksjoner mot uskyldige familier til selvmordsbombere eller israelske kamphelikoptre som skjøt raketter inn i folkemengder med sivile palestinere og EN fra Hamas. Men jeg valgte denne.

Og om jeg husker rett så støttet du ikke dette angrepet selv heller!?

Lenke til kommentar

Det er ikke noe "min side" og "din side" i den sammenligningen. De er vidt forskjellige og det er ikke en "smak-sak".

Det er klart angrepet også er å forsvare seg. De tok jo ut en Hamas-leder. Det endres ikke av at andre liv også gikk tapt. Enda hvor forferdelig det er.

Jeg har ikke sagt at jeg ikke interesserer meg for hva som er eller bør annerkjennes. "Jeg driter i hva som er annerkjent." var skrevet i sammenheng med soldatenes handlinger den siste tiden. Deres handlinger er å regne som selvforsvar uavhengig av hva andre land mener om grensen. De ble angrepet med livstruende vold og forsvarte seg i henhold.

"Livstruende vold"... Staten Israel er en av de mektigste militærmaktene i verden! Det israelske flyvåpenet regnes som et av de sterkeste flyvåpen i verden og de israelske soldatene er blant de mest kamptrente eller de mest kamptrente soldatene i verden! De militante palestinerne har håndvåpen og hjemmelagde raketter. Før hadde de selvmordsbomber. De sivile palestinerne kaster stein med hendene eller med slynger. Eller de bruker kniver eller kjører biler inn i folkemengder.

Hvilken fare kan egentlig den palestinske befolkningen uansett om det er sivile eller militante palestinere utgjøre ovenfor israelerne?

Har du fått med deg forskjellen på tapstallene siden konflikten begynte?

Lenke til kommentar

-Fulgte folkene i Milorg en totalitær ideologi som sa at tyskere var mindreverdige og skulle undertrykkes eller drepes? Nope

-Bygde Milorg på en over 1000 års historie om undertrykking og drap av tyskere? Nope

-Hadde Milorg klart uttrykt at sivile tyskere skulle drepes og Tyskland utslettes? Nope

Jeg har ikke påstått noe av det du skriver her.

Lenke til kommentar

Israelerne har mildt sagt et løst begrep ang. "terrorist"...

Israelske stridsvogn angrep mål på Gazastripen

Israelske styrker har angrepet det som omtales som et Hamas-mål på Gazastripen, men ingen palestinere skal ha blitt såret eller drept. 

– Flere terrorister infiltrerte Israel og satte fyr på en militærpost. Som et svar på dette, angrep en israelsk stridsvogn en observasjonspost som tilhører terrororganisasjonen Hamas sør på Gazastripen, heter det i en kunngjøring fra det israelske forsvaret.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2018/05/22/195398553/israelske-stridsvogn-angrep-mal-pa-gazastripen

• Liker 1
Lenke til kommentar

Israelerne har mildt sagt et løst begrep ang. "terrorist"...

Personer tilknyttet Hamas, en organisasjon som hele EU, USA samt flere arabiske land i midtøsten anser for å være en terrororganisasjon, tok seg altså over en internasjonal grense å satte fyr på eiendom som tilhørere det israelske forsvaret.

Hva mener du skal til før det kan kalles terrorisme, og at de som utførte dette kan kalles terrorister ?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke påstått noe av det du skriver her.

Jovisst, du sa at kun grenser annerkjent av FN eksisterte og siden Taiwan ikke er annerkjent av FN kan ikke landet eksistere ifølge din logikk.

Og du sammenlignet faktisk Hamas med Milorg:

"jeg for min del anser det som da Milorg og andre kjempet mot Nazi-Tyskland da Norge var under okkupasjon under Andre verdenskrig."

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Livstruende vold"... Staten Israel er en av de mektigste militærmaktene i verden! Det israelske flyvåpenet regnes som et av de sterkeste flyvåpen i verden og de israelske soldatene er blant de mest kamptrente eller de mest kamptrente soldatene i verden! De militante palestinerne har håndvåpen og hjemmelagde raketter. Før hadde de selvmordsbomber. De sivile palestinerne kaster stein med hendene eller med slynger. Eller de bruker kniver eller kjører biler inn i folkemengder.

Hvilken fare kan egentlig den palestinske befolkningen uansett om det er sivile eller militante palestinere utgjøre ovenfor israelerne?

Har du fått med deg forskjellen på tapstallene siden konflikten begynte?

Ja, livstruende vold! Alt du nevner her er jo irrelevant for de soldatene som står på bakken og blir angrepet! Soldatene blir ikke usårbare bare fordi deres side også har kampfly! Alle våpen du nevner her er jo i aller høyeste grad dødelige for soldatene! Mener du de bare skal stå å ta imot? Bare la seg selv bli alvorlig skadd eller drept fordi deres side EGENTLIG er sterkere militært? Alternativene er: Forsvare seg med det man har tilgjengelig på stedet(som tatt angrepet i betydning absolutt er forholdsmessig), kalle inn alle de mektige våpnene som du viser til, eller bare stå og ta imot.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg anser det som et av de verste angrepene og det var et eksempel fra min side på at israelerne IKKE bryr seg med sivile palestinere!

At sivile skades er vanskelig å unngå i en slik konflikt og spesielt når den ene parten systematisk bruker levende skjold. Når man sitter stille og fredelig i en annen verdensdel og vurderer situasjonen i lang tid etterpå så kan man selvsagt finne noen eksempler hvor det hadde vært mulig å gjøre noe annerledes og fått mindre sivile skader. At Israelerne ønsker ramme så mange sivile palestinere som mulig eller at dette er saker hvor de "viser sitt sanne ansikt" er det rett og slett ikke dekning for i empirisk data. De angriper for å stoppe reelle farer og deres tradisjon med å varsle sivile palestinere (kom dette som en forbedring etter 2002?) før angrep slik at de kommer seg unna er vel noe som man ikke har sett noe annet sted i verden. Og som sagt har Israel militær makt til å utslette Gaza på minutter om det var deres mål.

Hamas, derimot... de har som uttrykt policy å drepe og terrorisere så mange sivile Israelere som mulig og deres handlinger viser også dette. Får de inn sement og byggematerialer som skulle vært brukt for å gjøre forholdene bedre for palestinerne så bruker de det istedenfor til å lage tuneller for å kunne angripe Israel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...