Gå til innhold

Israels okkupasjon runder 50 år - bør Israel trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene?

218 stemmer

1. 1. Bør Israel trekke seg ut av de okkuperte områdene?

• Ja
      117
    • Nei
      88
    • Ingen formening
      13
  2. 2. Bør Palestina anerkjennes som suveren stat med fult medlemsskap i FN?

• Ja
      118
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      22
  3. 3. Bør hele den arabiske verden anerkjenne Israel?

• Ja
      162
    • Nei
      29
    • Ingen formening
      27

Anbefalte innlegg

Her svarer du ikke på det jeg spør om og tillegger meg utsagn jeg ikke har kommet med. Vennligst les hva jeg faktisk skrev og prøv én gang til!

Du har rett. Beklager!

Hvordan har det gått i en mer demokratisk retning når store deler av befolkningen er andre rangs borgere? Tvert i mot, så er jo det motsatte tilfelle. En stadig større del av den reelle befolkningen har ulike rettigheter, og ulik tilgang til å bli hørt.

Hvilken del av befolkningen er det?

Israel har arabiske representanter i Knesset, en arabisk høyesterettsdommer, arabiske generaler i forsvaret osv?

Fra 1995 til 1999 var Israels ambassadør til Finland en araber, samt at noen av de høyeste stillingene i Israelsk politi innehas av arabere.

Det samme gjelder i så å si alle deler av israelsk samfunn.

Undersøkelser viser at nesten 80% av den arabiske befolkning i Israel, heller vil bo i Israel enn noe annet land på kloden, og at de er godt fornøyd.

At palestinere i Gaza og på Vestbredden ikke behandles likt som israelske borgere er kanskje ikke så merkelig.

At palestinere i Gaza og Vestbredden ikke behandles likt som israelske borgere er svært merkelig, all den tid Israel er den reelle maktutøveren i disse områdene, og har vært det i svært lang tid. Så behandlingen av palestinerne vil være med på å trekke ned Israel i forhold til hvor demokratiske de er. Behandlingen er forskjellig fra Vestbredden og til Gaza, men likefullt svært kritikkverdig. Troen på den høyst fiktive staten Palestina gjør ikke saken bedre, da Israel til en viss grad kan frasi seg deler av ansvaret for det som skjer i Gaza og på Vestbredden. Det til tross for at den palestinske staten ikke har noen reell makt, og, slik utviklingen er i dag, aldri vil få det.

Jeg tror du vil finne undersøkelser som sier at over 80% av befolkningen i et hvilket som helst land heller vil bo der enn i andre land. Ikke så veldig vanskelig å forstå, da mennesker pleier å være ganske motvillige fra å flytte over lengre avstander eller til "annerledes" steder.

Endret av Irrasjonell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At palestinere i Gaza og Vestbredden ikke behandles likt som israelske borgere er svært merkelig

Dersom du finner det merkelig, så har du ikke fulgt med særlig godt?

Et område med en befolkning som ikke anerkjenner Israel som stat, og som har som eneste mål å utslette jødene, kan vel neppe behandles likt som israelske borgere, de fleste israelere, selv de arabiske og muslimske israelerne, forstår hvordan det ville gått, og at det ikke er et alternativ.

• Liker 5
Lenke til kommentar

At palestinere i Gaza og Vestbredden ikke behandles likt som israelske borgere er svært merkelig

Et område med en befolkning som ikke anerkjenner Israel som stat, og som har som eneste mål å utslette jødene, kan vel neppe behandles likt som israelske borgere, de fleste israelere, selv de arabiske og muslimske israelerne, forstår hvordan det ville gått, og at det ikke er et alternativ.

Hvilken rolle spiller det om noen av folkene i de palestinske områdene ikke anerkjenner Israel? Stater anerkjenner andre stater, og dersom det skulle blitt fred mellom Israel og Palestina ville selvsagt en gjensidig anerkjennelse vært en del av den avtalen - uavhengig av hva folkene ville ment. Kanskje de også hadde vært litt mer positive til Israel dersom de ikke konstant hadde blitt undertrykt og periodevis massakrert?

Lenke til kommentar

Ja hvis du mener det er greit at demonstranter som kaster stein skal skytes og drepes så er jeg glad du ikke styrte Göteborg i 2001, lurer på hvor mange titalls du mener at hadde vært greit å drepe der.

Politiet i Gøteborg fant en annen plan enn å skulle for fremtiden drepe demonstrantene: surprise surprise, svaret var mindre vold.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sa-ska-polisen-undvika-att-kravallerna-fran-2001-upprepas

Med andre ord klarer du ikke komme opp med noe konkret de skulle gjort?

Lenke til kommentar

Hvilken rolle spiller det om noen av folkene i de palestinske områdene ikke anerkjenner Israel? Stater anerkjenner andre stater, og dersom det skulle blitt fred mellom Israel og Palestina ville selvsagt en gjensidig anerkjennelse vært en del av den avtalen - uavhengig av hva folkene ville ment.

Nå har palestinerne en rekke ganger avvist en tostatsløsning, de ønsker bare å utslette Israel og dets innbyggere. Da er det naturlig at Israel må ha buffere for å beskytte sine innbyggere.

Kanskje de også hadde vært litt mer positive til Israel dersom de ikke konstant hadde blitt undertrykt og periodevis massakrert?

Her ser man hvor skrudd verdensbilde man kan få om man stoler på upålitelige vestlige media.

Når det sendes en rekke raketter mot Israel, Israel advarer sivilbefolkningen rundt utskytningsrampene om at de må komme seg unna og så sender en rakett for å stoppe angrepene så hører vi i gamlemedia kun om at Israel har angrepet og det høres ut som om det er helt uprovosert.

Når israelsk etterretning finner ut av det er planlagt terrorangrep mot sivile med kniver eller annet lett tilgjengelig så kan grenseovergangene sperres. Våre upålitelige media rapporterer om det som om at Israel uten noen grunn har bestemt seg for å plage palestinerne og gjøre livet deres vanskelige.

Og når palestinerne med brannbomber og livsfarlige steinslynger prøver storme over grensen til Israel for å angripe sivile der på blir de stoppet av skarpskyttere. Det blir av upålielige vestlige media fremstilt som massakre på fredelige demonstranter.

Husk at Israelske militære er godt trente og har meget effektivt materiale. Det er de nødt til å ha for å unngå store menneskelige tap med alle angrepene de utsettes for. Det betyr også at de lett kunne utslette alle i Gaza om det var deres mål. Det man derimot ser er at Israel driver utstrakt humanitær hjelp til befolkningen i Gaza.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilken rolle spiller det om noen av folkene i de palestinske områdene ikke anerkjenner Israel? Stater anerkjenner andre stater..

Vel, historisk sett så har altså Hamas, terrororganisasjon som nå fremdeles styrer det meste av Gaza, ikke anerkjent Israel.

Den nest største palestinske organisasjonen, Fatah, etterkommeren etter Arafats PLO, anerkjenner heller ikke Israel.

Så nei, stater anerkjenner ikke nødvendigvis andre stater, det er ingen slik automatikk.

En av de få tingene Hamas og Fatah er enige om, er frigjøringen av alt palestinsk land, altså utslettelsen av hele staten Israel.

Palestinerne anser ikke opprettelsen av en palestinsk stat for å være det siste skrittet i deres kamp, men det første skrittet til utslettelsen av Israel og en palestinsk stat som omfavner hele "palestina".

Selve ordet "Fatah" er jo et arabisk akronym for "bevegelsen for frigjøring av det palestinske hjemland", mens Hamas fremdeles står ved sine utsagn og uttalte mål om at alle muslimer må bekjempe sionismen og jødene med alle midler.

Det er ikke snakk om "noen av folkene", det er snakk om "alle folkene", inkludert deres politiske lederskap.

Det er forøvrig pussig å kalle det "undertrykkelse"?

Palestinerne har nå de facto fått sine egne områder, Israel har i stor grad trukket seg ut og opprettholder kun sine grensevakter de fleste steder, slik de har rett til, men det er fremdeles Israel som leverer vann, strøm og mat til disse palestinerne, fordi de ikke klarer å ordne dette selv, ikke en gang med enorme summer i bistand fra land som Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har palestinerne en rekke ganger avvist en tostatsløsning, de ønsker bare å utslette Israel og dets innbyggere. Da er det naturlig at Israel må ha buffere for å beskytte sine innbyggere. 

Når man ikke kommer til enighet, så har man ikke noen løsning.

Kanskje de også hadde vært litt mer positive til Israel dersom de ikke konstant hadde blitt undertrykt og periodevis massakrert?

Her ser man hvor skrudd verdensbilde man kan få om man stoler på upålitelige vestlige media.

Når det sendes en rekke raketter mot Israel, Israel advarer sivilbefolkningen rundt utskytningsrampene om at de må komme seg unna og så sender en rakett for å stoppe angrepene så hører vi i gamlemedia kun om at Israel har angrepet og det høres ut som om det er helt uprovosert.

Når israelsk etterretning finner ut av det er planlagt terrorangrep mot sivile med kniver eller annet lett tilgjengelig så kan grenseovergangene sperres. Våre upålitelige media rapporterer om det som om at Israel uten noen grunn har bestemt seg for å plage palestinerne og gjøre livet deres vanskelige.

Og når palestinerne med brannbomber og livsfarlige steinslynger prøver storme over grensen til Israel for å angripe sivile der på blir de stoppet av skarpskyttere. Det blir av upålielige vestlige media fremstilt som massakre på fredelige demonstranter.

Husk at Israelske militære er godt trente og har meget effektivt materiale. Det er de nødt til å ha for å unngå store menneskelige tap med alle angrepene de utsettes for. Det betyr også at de lett kunne utslette alle i Gaza om det var deres mål. Det man derimot ser er at Israel driver utstrakt humanitær hjelp til befolkningen i Gaza.

Jeg gidder ikke svare på slikt vas, men legger ved noen sitater fra Amnesty. Israel: Arms embargo needed as military unlawfully kills and maims Gaza protesters

“For four weeks the world has watched in horror as Israeli snipers and other soldiers, in full-protective gear and behind the fence, have attacked Palestinian protesters with live ammunition and tear gas. Despite wide international condemnation, the Israeli army has not reversed its illegal orders to shoot unarmed protesters,” said Magdalena Mughrabi, Deputy Regional Director for the Middle East and North Africa at Amnesty International. 

In most of the fatal cases analysed by Amnesty International victims were shot in the upper body, including the head and the chest, some from behind. Eyewitness testimonies, video and photographic evidence suggest that many were deliberately killed or injured while posing no immediate threat to the Israeli soldiers. 

Doctors at the European and Shifa hospitals in Gaza City told Amnesty International that many of the serious injuries they have witnessed are to the lower limbs, including the knees, which are typical of war wounds that they have not observed since the 2014 Gaza conflict.

Many have suffered extreme bone and tissue damage, as well as large exit wounds measuring between 10 and 15mm, and will likely face further complications, infections and some form of physical disability, such as paralysis or amputation. Reports of the high number of injuries to the knees, which increase the probability of bullet fragmentation, are particularly disturbing. If true, they would suggest that the Israeli army is intentionally intending to inflict life-changing injuries.

Doctors also said that they have observed another type of devastating injury characterized by large internal cavities, plastic left inside the body but no exit wounds.

According to a recent statement by Médecins Sans Frontières, half of the over 500 patients admitted to its clinics were treated for injuries “where the bullet has literally destroyed tissue after having pulverized the bone”. This information has been confirmed by humanitarian NGOs as well as testimonies collected from doctors by Palestinian human rights groups in Gaza.

“The nature of these injuries shows that Israeli soldiers are using high-velocity military weapons designed to cause maximum harm to Palestinian protesters that do not pose imminent threat to them. These apparently deliberate attempts to kill and main are deeply disturbing, not to mention completely illegal. Some of these cases appear to amount to wilful killing, a grave breach of the Geneva Conventions and a war crime,” said Magdalena Mughrabi.

Four children aged between 14 and 17 are among those killed due to injuries sustained during protests. Two journalists have also been shot dead, despite both wearing protective vests that clearly identified them as members of the press, while several others have been injured.

While some protesters have attempted to approach the fence, threw stones in the direction of Israeli soldiers or burnt tyres, social media videos, as well as eyewitness testimonies gathered by Amnesty International, Palestinian and Israeli human rights groups, show that Israeli soldiers shot unarmed protesters, bystanders, journalists and medical staff approximately 150-400m from the fence, where they did not pose any threat. 

Jeg forstår ikke helt motivasjonen for å støtte drap og lemlestelse - uansett hvem som gjør det. 

Endret av Irrasjonell
Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke svare på slikt vas, men legger ved noen sitater fra Amnesty. Israel: Arms embargo needed as military unlawfully kills and maims Gaza protesters

Jeg forstår ikke helt motivasjonen for å støtte drap og lemlestelse - uansett hvem som gjør det.

Jeg urfordrer deg til å påvise en eneste faktisk feil i det du avviser som "vas".

Det som skjer nå er planlagt av Hamas og de har gang på gang tvunget Israel til å drepe palestinere slik at de får sympati og penger fra naive folk i vesten, Og pengene har en tendens til å forsvinne rett i lommene på lederne. Fred og velferd for palestinere har de null interesse for, de ønkser situasjonen akkurat slik som den er.

https://www.youtube.com/watch?v=xXoan1STtsk

Endret av robertaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er velkjent at Hamas er nyttig for Israel. De var tross alt delaktig i opprettelsen av Hamas. Det er forøvrig svært vanskelig å treffe militære anlegg på noen av sidene, da de ligger i svært tettbygde områder.

Jeg urfordrer deg til å påvise en eneste faktisk feil i det du avviser som "vas".

Det du skriver er bl.a. fult av antakelser og overdrivelser. Påstander om mitt skrudde verdensbilde på grunn av vestlig media, og om hvor flott humanitær hjelp Israel bedriver i Gaza.

Dette minner meg på hvorfor jeg holder med unna politikk og samfunns delen av forumet, og generelt debatter i offentlige forum på internett.

Endret av Irrasjonell
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du skriver er bl.a. fult av antakelser og overdrivelser. Påstander om mitt skrudde verdensbilde på grunn av vestlig media, og om hvor flott humanitær hjelp Israel bedriver i Gaza.

Dette er bare karakteristikker. Klarer du komme med ett eneste konkret eksempel på noe av det jeg skrev rett ovenfor som ikke stemmer, som bare er en antagelse eller som er en overdrivelse?

Lenke til kommentar

Dette er bare karakteristikker. Klarer du komme med ett eneste konkret eksempel på noe av det jeg skrev rett ovenfor som ikke stemmer, som bare er en antagelse eller som er en overdrivelse?

Om du ser hva jeg skrev, så vil du se at israelske soldater ikke bare skjøt fredelige demonstranter, men også journalister. Så, at de ikke skyter fredelige demonstranter er jo direkte feil.

Endret av Irrasjonell
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du ser hva jeg skrev, så vil du se at israelske soldater ikke bare skjøt fredelige demonstranter, men også journalister. Så, at de ikke skyter fredelige demonstranter er jo direkte feil.

Fredelige demonstranter springer ikke rundt i et røyklagt område sammen med angripere med brannbomber og steinslynger uten å forvente at de også kan bli skutt. Og det samme gjelder journalister.

Wow, så de ikke presse-skiltet mitt?

DdK6Z8NW0AAXvq1.jpg

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er velkjent at Hamas er nyttig for Israel. De var tross alt delaktig i opprettelsen av Hamas. 

Det er vel å ta i, det var det muslimske brorskap som opprettet Hamas, med et uttalt mål om å utslette Israel.

Dog har du delvis rett, Israel lot Hamas være mer eller mindre i fred på Gazastripen, når de kunne ha nærmest utslettet hele Hamas på et tidlig tidspunkt.

Dette ble jo gjort fordi de anså PLO og Arafat som en farligere organisasjon enn Hamas.

PLO drev på den tiden å utførte terrorangrep og kidnappinger inne i Israel, og andre steder.

Ettersom Hamas og PLO kjempet seg imellom, anså Israel det som fordelaktig å la Hamas leve videre, min fiendes fiende osv.

Man kan vel egentlig ikke akkurat kalle det "delaktig i opprettelsen", men heller at de burde handlet tidligere.

Om noen år kan det vel være at man sier det samme om palestinerne, Israel har jo midler til å nærmest utslette Gaza og Vestbredden i løpet av noen uker, å sette en rask og effektiv stopper for demonstrasjoner og opprør, i stedet lar de araberne holde på nesten som de vil.

Om 20-30 år kan det kanskje være at det også anses som et stort feilgrep, når man kanskje har en palestinsk terrorstat på høyde med Nord-Korea og Saudi-Arabia, med Hamas i spissen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Israel har jo midler til å nærmest utslette Gaza og Vestbredden i løpet av noen uker, 

Husk hvor raskt Israel tok over hele Sinai og beseiret militære styrker der for over 50 år siden da nabostatene bestemte seg for å prøve å utslette Israel. Med den militære styrken de har idag, inkludert atomvåpen, så er det antagelig bare snakk om minutter for å utslette lille Gaza om Israel først bestemte seg for det.

800px-Sinai_Peninsula_-_en.svg.png

Om Israel ikke hadde hatt den militære styrken de har er det liten tvil om at Israel forlengst ville vært utslettet.

Og om Iran klarer utvikle atomvåpen klarer de neppe vente lenge før de bruker det mot Israel.

Endret av robertaas
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om Israel ikke hadde hatt den militære styrken de har er det liten tvil om at Israel forlengst ville vært utslettet.

Og om Iran klarer utvikle atomvåpen klarer de neppe vente lenge før de bruker det mot Israel.

Israel er det landet i verden som mottar mest penger fra USA. Hva annet de får fra dem og vesten vet jeg ikke, men sikkert ikke lite.

Uten vesten hadde ikke israel blitt opprettet og heller ikke kunne overlevd.

Endret av PantZman
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Israel er det landet i verden som mottar mest penger fra USA. Hva annet de får fra dem og vesten vet jeg ikke, men sikkert ikke lite.

Uten vesten hadde ikke israel blitt opprettet og heller ikke kunne overlevd.

Du har nok ikke helt styr på tallene her. Kina, Canada og Mexico er det landene som mottar mest penger fra USA og det grunnet handel. Når det gjelder mye lavere summer for "security aid" så mottar Afghanistan mere enn Israel. Iraq, Egypt og Jordan er også store mottagere av "security aid" fra USA for å hjelpe stabilisere regimene. Om det stemmer at dette holder liv i Israel så holder det altså også liv i mange arabiske land.

Og hvordan tror du det hadde vært for palestinerne om de ikke hadde mottatt alle dem humanitære hjelpen de har fått fra Israel?

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Israel har fått kraftig internasjonal kritikk for å skyte mot ubevæpnede demonstranter. Men Israel forsvarer soldatenes fremferd, påberoper seg retten til selvforsvar, påpeker at demonstrantene kaster stein og mener palestinerne truer grensa.

Mange av ofrene er skutt på flere hundre meters hold.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/05/12/195395548/israel-stenger-grenseovergang-til-gazastripen

Hamas sier at 50 av de drepte i Gaza-sammenstøtene var medlemmer av gruppen

Så mye for fredelige, ubevæpnede demonstranter.

Lærer folk aldri av Pallywood?

Men du anser kanskje å slippe en bombe på et tonn over et sivilt nabolag eller skyte en rakett inn i en folkemengde med sivile og i begge tilfeller fordi EN militant/paramilitær befinner seg der som "å kjempe mot terrorisme"???

Når har dette skjedd, og hva var omstendighetene?

Hadde ikke Staten Israel okkupert Staten Palestina hadde det aldri vært noen demonstrasjoner!

Staten Palestina? Hvor ligger den?

• Liker 2
Lenke til kommentar

At palestinere i Gaza og Vestbredden ikke behandles likt som israelske borgere er svært merkelig, all den tid Israel er den reelle maktutøveren i disse områdene, og har vært det i svært lang tid. Så behandlingen av palestinerne vil være med på å trekke ned Israel i forhold til hvor demokratiske de er.

Behandlet de allierte styrkene tyskere likt da de okkuperte Tyskland mot slutten av andre verdenskrig? Selvsagt ikke.

Israel er ikke den reelle maktutøveren i Gaza. Det er Hamas. Israel trakk seg helt ut i 2005. Det er ingen israelere der lenger.

Uansett, det er tåpelig å påstå at forskjellsbehanding av utlendinger er udemokratisk. Da er alle stater udemokratiske.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...