Gå til innhold

Israels okkupasjon runder 50 år - bør Israel trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene?

218 stemmer

1. 1. Bør Israel trekke seg ut av de okkuperte områdene?

• Ja
      117
    • Nei
      88
    • Ingen formening
      13
  2. 2. Bør Palestina anerkjennes som suveren stat med fult medlemsskap i FN?

• Ja
      118
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      22
  3. 3. Bør hele den arabiske verden anerkjenne Israel?

• Ja
      162
    • Nei
      29
    • Ingen formening
      27

Anbefalte innlegg

Terrorstaten Israel fortsetter som før...

Israel stenger grenseovergang til Gazastripen

Israel stenger den eneste grenseovergangen for transport av drivstoff, mat og andre varer til Gazastripen. Årsaken er hærverk fra palestinere, ifølge hæren.

Hva annet hadde de forventet når de stadig angriper og stadig prøver drepe sivile? Ser ingen grunn til at Israel skulle åpne grensen mot de selværklærte terroristene igjen med det første.  Skal de ha strøm, mat eller andre varer får de sette sin lit til Egypt som de også har grense mot, eller kanskje Egypt også misliker selverklærte terrorister.

Det har derimot ingenting med terror å gjøre å svare på angrep eller å sperre grensene når man stadig blir angrepet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg har påpekt flere ganger er Staten Israel langt verre enn Staten Palestina når det gjelder å drepe sivile og det med viten og vilje!

Men du anser kanskje å slippe en bombe på et tonn over et sivilt nabolag eller skyte en rakett inn i en folkemengde med sivile og i begge tilfeller fordi EN militant/paramilitær befinner seg der som "å kjempe mot terrorisme"???

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette ser jo virkelig bra ut...

Israel runder 70 med ytre strid og indre splid

70 år etter at staten Israel ble opprettet, er konfliktnivået høyere enn på lenge – både innad og utad.

Mandag er det 70 år siden daværende statsminister David Ben-Gurion erklærte Israel for en selvstendig stat.

Etter Oslo-avtalen har Israel brukt tida til å etablere såkalte "fakta på bakken" – stadig flere bosetninger på okkupert land og ikke minst den omstridte muren. Det har fått mange til å erklære ideen om en tostatsløsning for død og begravet.

70-årsjubileet preges også av en stadig dypere splittelse blant israelere. Statsminister Benjamin Netanyahus forslag om å styrke Israels jødiske identitet ved lov, har fått alarmklokkene til å ringe hos mange som frykter en apartheidlignende stat, ifølge AFP.

En av Israels ledende forfatter, David Grossman, uttalte nylig at apartheid allerede er en realitet.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2018/05/13/195395619/israel-runder-70-med-ytre-strid-og-indre-splid

Lenke til kommentar

Har en misstanke om at dette vil ende med et helvete for Midtøsten! Muligens en Tredje intifada...

Trump får torg i Jerusalem oppkalt etter seg, mandag flytter ambassaden

Jerusalems ordfører har bestemt at en liten plass i byen skal få navnet «USAs torg til ære for president Donald Trump».

– Slik gjengjelder Jerusalem kjærligheten til presidenten og USAs innbyggere som står ved staten Israel, sier ordfører Nir Barkat, som representerer høyrepartiet Likud.

Fra palestinsk hold blir det oppfordret til diplomatisk boikott av flyttingen.

post-131018-0-60496000-1526212401_thumb.jpg

https://www.aftenposten.no/verden/i/21kdda/Trump-far-torg-i-Jerusalem-oppkalt-etter-seg_-mandag-flytter-ambassaden

Lenke til kommentar

Statsminister Benjamin Netanyahus forslag om å styrke Israels jødiske identitet ved lov, har fått alarmklokkene til å ringe hos mange som frykter en apartheidlignende stat,

Wow, du skremmer altså med at dette kan bli like ille som i muslimske land som du idag velger å ikke kritisere?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har en misstanke om at dette vil ende med et helvete for Midtøsten! Muligens en Tredje intifada...

Kan du ikke i folkeopplysningens ånd komme med en liste over land hvor de lar selværklærte terrorister bestemme hvor landet skal ha hovedstaden. Siden du mener det er så ille at Israel ikke vil la seg diktere av terrorister regner jeg med at du lett kommer med en lang liste.

Lenke til kommentar

Wow, du skremmer altså med at dette kan bli like ille som i muslimske land som du idag velger å ikke kritisere?

NÅR har jeg skrevet noe som helst av det??? Den IDIOTPÅSTANDEN får du se til å underbygge og vise kilder til (innleggene) hvis jeg noen sinne skal ta deg seriøst igjen!!!

:thumbs:  Forøvrig, mitt innlegg nr. 25000  :fun:

Endret av After Dark
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du ikke i folkeopplysningens ånd komme med en liste over land hvor de lar selværklærte terrorister bestemme hvor landet skal ha hovedstaden. Siden du mener det er så ille at Israel ikke vil la seg diktere av terrorister regner jeg med at du lett kommer med en lang liste.

Det har å gjøre med at Staten Palestina er okkupert. Når det gjelder Jerusalem mener jeg at det beste ville vært den opprinnelige planen hvor byen skulle være en internasjonal by styrt av FN. Men det er garantert altfor sent.

Lenke til kommentar

Da er det bare å vente og se hva som vil skje...

Frykter dødsfall under kontroversiell ambassadeflytting

Den amerikanske ambassaden åpner mandag i Jerusalem etter måneder med oppstyr, palestinsk sinne og israelsk ros.

Bekymringen er at protestene ved grensen kan bli dødelige om palestinere prøver å skade eller krysse gjerdet, skriver nyhetsbyrået AFP. På andre siden av gjerdet står israelske snikskyttere.

Sju fredager på rad har israelske soldater ved grensa åpnet ild mot palestinske demonstranter inne på Gazastripen, og Israel stålsetter seg nå for mandagens protester og den kommende nakba-markeringen.

post-131018-0-45942200-1526283539_thumb.jpg

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2018/05/14/195395753/frykter-dodsfall-under-kontroversiell-ambassadeflytting

Lenke til kommentar

NÅR har jeg skrevet noe som helst av det??? Den IDIOTPÅSTANDEN får du se til å underbygge og vise kilder til (innleggene) hvis jeg noen sinne skal ta deg seriøst igjen!!!

Det var jo nettopp det jeg siterte deg på. Her kommer det en gang til:

Statsminister Benjamin Netanyahus forslag om å styrke Israels jødiske identitet ved lov, har fått alarmklokkene til å ringe hos mange som frykter en apartheidlignende stat,

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Bekymringen er at protestene ved grensen kan bli dødelige om palestinere prøver å skade eller krysse gjerdet, skriver nyhetsbyrået AFP. På andre siden av gjerdet står israelske snikskyttere.

Her er det altså bare å bygge en høyere og sterkere mur og stenge den permanent.

Lenke til kommentar

Kan ikke akkurat se at dette er det du har beskyldt meg for å skrive.

Lenke til kommentar

Her er det altså bare å bygge en høyere og sterkere mur og stenge den permanent.

Staten Israel har full rett til å bygge hva de vil i sitt eget land. Det må bare komme til en endelig avklaring av grensene mellom statene Israel og Palestina først.

Lenke til kommentar

Til info:

En «snikskytter» er en skjult skytter som utfører ulovlige attentat mot intetanende mennesker.

En soldat som bevokter/overvåker et område med våpen ment for presisjon-skyting heter «skarpskytter».

Ta med at det er snakk om et okkupert område...

Lenke til kommentar

Og selvfølgelig ble det bråk...

Israelske soldater åpnet ild på landets 70-årsdag

På dagen 70 år siden staten Israel ble proklamert, skjøt israelske skarpskyttere nok en gang mot ubevæpnede palestinere som demonstrerte mot okkupasjon.

Minst 18 palestinske demonstranter er skutt og drept og over 500 såret inne på Gazastripen, etter at israelske soldater stasjonert langs grensa åpnet ild. Blant de drepte er en 14 år gammel gutt.

65 palestinere er drept og over 2.000 er såret. Blant de drepte er barn ned i 13-årsalderen og to pressefotografer.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2018/05/14/195395866/israelske-soldater-apnet-ild-pa-landets-70-arsdag

Lenke til kommentar

Kan ikke akkurat se at dette er det du har beskyldt meg for å skrive.

Nekter du for at du skrev det jeg akkurat siterte?

Beskrivelsen en "apartheidlignende stat" som har muslimsk identitet ved lov er jo noe som gjelder så godt som alle land med muslimsk dominans. Det er også flere av dem hvor det fortsatt er regelrett slavehandel (Og da snakker jeg ikke om bare IS), men her velger altså mange i vesten som har latt seg inspirere av den samme totalitære ideologien som inspirerte nazistene å heller klage på den eneste demokratiske rettsstaten i området.

Endret av Uderzo
reduserte sitatpyramiden litt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og selvfølgelig ble det bråk...

Israelske soldater åpnet ild på landets 70-årsdag

På dagen 70 år siden staten Israel ble proklamert, skjøt israelske skarpskyttere nok en gang mot ubevæpnede palestinere som demonstrerte mot okkupasjon.

Typisk upålitelig venstrevridd media. Stein med slynge er et drapsvåpen og røyken de sprer er giftig. Video og bilder viser klart at dette ikke er noen fredelig eller passifistisk demonstrasjon som uprovosert blir beskutt. Hva annet kunne de vente når de angriper?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Til info:

En «snikskytter» er en skjult skytter som utfører ulovlige attentat mot intetanende mennesker.

En soldat som bevokter/overvåker et område med våpen ment for presisjon-skyting heter «skarpskytter».

Ta med at det er snakk om et okkupert område...

Fullstendig irrelevant hvor det er. De er legitime militære styrker, som utfører en helt vanlig skytter-rolle som alle militær- og politistyrker i verden gjør. Hadde de lusket seg inn i området og utført usanksjonerte likvidasjoner kunne man kalt dem «snikskyttere». Men dette er beskyttelse av egne styrker mot livstruende angrep.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...