Gå til innhold

Israels okkupasjon runder 50 år - bør Israel trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene?

218 stemmer

1. 1. Bør Israel trekke seg ut av de okkuperte områdene?

• Ja
      117
    • Nei
      88
    • Ingen formening
      13
  2. 2. Bør Palestina anerkjennes som suveren stat med fult medlemsskap i FN?

• Ja
      118
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      22
  3. 3. Bør hele den arabiske verden anerkjenne Israel?

• Ja
      162
    • Nei
      29
    • Ingen formening
      27

Anbefalte innlegg

De tar nærmest uhørt mange skritt for å hindre at Palestinske liv går tapt i angrepene de utfører. De varsler i flere dager i forveien. Og alle angrepene deres er respons på terrorangrep utført av Palestinske militante.

Og du svarte ikke på spørsmålet hans... Et spørsmål jeg også er svært interessert i å høre, for øvrig.

Så det er å ta skritt for å hindre at sivile liv går tapt når man slipper en bombe på et tonn over et tett befolket nabolag hvor det bor EN militant?

Du snakker om én isolert hendelse. Jeg snakker om deres fremgangsmåte jevnt over opp gjennom konflikten. Ingen andre land gir sivile i målområdet så gode muligheter til å søke tilflukt som det Israel gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det holder ikke å rose Israel for "hjelp" når situasjonen er så håpløs og Israel er dem som blokkerer Gazastripen!

Lest Øyne i Gaza av Mads Gilbert og han andre legen jeg ikke husker navnet på akkurat nå? Det har jeg.

Du klarer ikke svare på hvorfor Egypt også blokkerer Gaza som har et regime som helt åpent støtter terrorisme.

Og du klarer heller ikke svare på hvilken av de 4 mulige strategiene Israel burde bruke. Det begynner virkelig bli flaut at du ikke klarer svare for deg.

Jeg mener at du OVER HODET ikke eier noe løsning på konflikten og at de fire mulighetene du skisserte opp er noe bullshit fra ENDE TIL ANNEN!!!

Jeg skrev hvordan jeg mente konflikten best burde løses og dermed har du fått svar! Om du ikke er fornøyd med det er det ditt problem.

Når det gjelder hva Egypt gjør så vet jeg ikke riktig. Kanskje de er engstlige for at Israel skal tolke det som brudd på fredsavtalen. Husker du da Hamas sprengte grensegjerdet mellom Gazastripen og Egypt for flere år siden? Da tillot Egypt (under en annen regjering) kun at palestinerne fikk komme til nærmeste by og det ble kontrollert hva de fikk ta med seg tilbake. Samt at Egypt forsterket gjerdet mellom dem for å forhindre at det skulle skje igjen.

Lenke til kommentar

Hva jeg mener Staten Israel burde gjøre: Trekke seg ut av de okkuperte områdene og anerkjenne Staten Palestina. Bygge om muren på Vestbredden så den følger Den grønne linjen. Om det burde vært en overgangsperiode hvor FNs fredsbevarende styrker voktet grensene eller andre tiltak kan diskuteres. Man skal ikke forvente at alt hat og raseri forsvinner på sekundet.

Siden Palestinerne uttrykker at samtlige arealer Israel har er okkuperte så er det altså strategi 1 du her velger?

1) Legge ned staten Israel og flykte til et annet kontinent.

Hvis vi skal diskutere dette må du holde deg til nåtiden. Altså at den palestinske befolkningen - militante som sivile - har uttrykket ønske om en Staten Palestina ved siden av Staten Israel, ikke på bekostning av Staten Israel!

Lenke til kommentar

Hva jeg mener Staten Israel burde gjøre: .... anerkjenne Staten Palestina.

Det er en utfordring å anerkjenne et regime så lenge de har som uttrykt formål å utrydde deg og helt åpent støtter terrorisme. Det blir som om Norge skulle anerkjenne ISs regime i områdene hvor de er.

Og du anser det som en selvfølge at Terrorstaten Israel skal anerkjennes når de fortsetter å bygge bosetninger på okkupert land (både palestinsk og syrisk) og krever at dette skal innlemmes i deres eget terrorland før en eventuell palestinsk stat kan opprettes og de skal anerkjenne Staten Palestina...

Lenke til kommentar

Du snakker om én isolert hendelse. Jeg snakker om deres fremgangsmåte jevnt over opp gjennom konflikten. Ingen andre land gir sivile i målområdet så gode muligheter til å søke tilflukt som det Israel gjør.

Har du noen kilder som viser til at dette skjer jevnt over konflikten?

Og hva er meningen din om den hendelsen jeg viste til? Skal jeg linke til den igjen?

Lenke til kommentar

Kanskje jevnt over var en overdrivelse, men det er uansett dagens policy og har vært det i lang tid nå. Og du sikter likevel kun til én isolert hendelse.

Meningen min om den har jeg svart på. At du ikke leser alt jeg skriver i postene mine får du ta på din egen kappe.

Lenke til kommentar

Hvis vi skal diskutere dette må du holde deg til nåtiden. Altså at den palestinske befolkningen - militante som sivile - har uttrykket ønske om en Staten Palestina ved siden av Staten Israel, ikke på bekostning av Staten Israel!

Hva med å holde dette til den virkelige verden?

-Nesten alle palestinere følger en totalitær ideologi som i sine tekster klart sier at de skal terrorisere og drepe jøder.

-Den sto startet denne totalitære ideologien terroriserete og drepte selv mange jøder.

-Følgerne av denne totalitære ideologien har regelmessig opp gjennom historien forfulgt og drept jøder, og de inspirerte og samarbeidet med nazistene.

-De politiske partiene palestinerne støtter har fortsatt terrorisering av jøder og utsletting av Israel på programmet.

-De har uttallige ganger hatt angrep for å drepe så mange som mulig sivile i Israel.

-Selvstyremyndighetene belønner økonomisk de som terroriserer eller dreper israelere.

Dette blir av de som lever i bakvendtland omtalt som fredelige folk som bare ønsker leve fredelig ved siden av Israel.

Vil ikke si at alt som Israel gjør er bra, men tross alt:

-Israel har militære krefter til raskt å drepe alle i Gaza, men gjør ikke dette.

-Israel har en rekke programmer for å hjelpe økonomisk og medisinsk befolknngen i Gaza.

-Israel angriper kun i selvforsvar de personene som selv aktivt angriper.

-Personene som angriper bruker ofte menneskelige skjold og Israel går lengere enn hva jeg har hørt om i noen andre land i å varsle angrep slik at andre ikke blir skadet.

Likevel omtaler de som lever i bakvendtland Israel som "terrorstat".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Staten Israel kjemper ikke mot terrorisme, men bedriver terrorisme:

Nektes helsehjelp i Israel: – Jeg føler meg ydmyket

Halvparten av pasientene som søker om å forlate Gaza får ikke dra, mens det inne i enklaven er helsekrise. Terrorrisiko, begrunner Israel.

– Jeg blir dårligere for hver dag. Synet er blitt svakere, jeg er skjelven og besvimer plutselig. Jeg er redd fordi jeg ikke vet hva det er som feiler meg.

Khitam Saleh (52) har ni barn og fire barnebarn, og bor i den permanente flyktningleiren Jabalia nord på Gazastripen. For ett år siden ble hun syk. Hun har fått påvist mangel på røde blodceller og forstørret milt, men legene i Gaza klarer ikke å diagnostisere henne. «Vi kan ikke hjelpe deg. Bare be til Gud», skal en av legene ha sagt til Khitam.

Fire ganger på ett år har Khitam søkt om å forlate Gaza for å kunne ta avanserte blodprøver ved et sykehus i Jerusalem. Første gang fikk hun nei av Israel på grunn av «sikkerhetshensyn», uten videre begrunnelse, mens de andre gangene har hun ikke fått svar.

Hver måned søker 2000 personer, de fleste av dem kreftsyke, om å få forlate Gaza for medisinsk behandling på Vestbredden eller i Israel, ifølge palestinske myndigheter.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/P3BAkz/nektes-helsehjelp-i-israel-jeg-foeler-meg-ydmyket

Lenke til kommentar

-Nesten alle palestinere følger en totalitær ideologi som i sine tekster klart sier at de skal terrorisere og drepe jøder.

-Den sto startet denne totalitære ideologien terroriserete og drepte selv mange jøder.

-Følgerne av denne totalitære ideologien har regelmessig opp gjennom historien forfulgt og drept jøder, og de inspirerte og samarbeidet med nazistene.

-De politiske partiene palestinerne støtter har fortsatt terrorisering av jøder og utsletting av Israel på programmet.

-De har uttallige ganger hatt angrep for å drepe så mange som mulig sivile i Israel.

-Selvstyremyndighetene belønner økonomisk de som terroriserer eller dreper israelere.

Dette blir av de som lever i bakvendtland omtalt som fredelige folk som bare ønsker leve fredelig ved siden av Israel.

-Israel har militære krefter til raskt å drepe alle i Gaza, men gjør ikke dette.

-Israel har en rekke programmer for å hjelpe økonomisk og medisinsk befolknngen i Gaza.

-Personene som angriper bruker ofte menneskelige skjold og Israel går lengere enn hva jeg har hørt om i noen andre land i å varsle angrep slik at andre ikke blir skadet.

Og hvordan vil du underbygge det? Hvor er kildene dine? Er dette noe alle palestinere personlig har fortalt deg?

Ja, det finnes GARANTERT palestinere og arabere generelt som hater jøder og vil ha dem alle drept. Akkurat som det GARANTERT finnes jøder (både israelske og andre) som tenker "En god araber er en død araber" og vil ha alle palestinere og arabere generelt drept.

Men slik er ikke alle. Les gjennom artikkelen jeg nettopp la ut. Fatah sanksjonerer mot Hamas. Akkurat som israelere (også jøder) iblant protesterer mot den israelske regjeringen. Husker jeg så på tv for årevis siden at hauger av israelere protesterte mot Ariel Sharon og mente at israelske soldater ble drept i en meningsløs okkupasjon.

Og okkupasjonen er nettopp problemet! Det vil ALDRI bli fred så lenge Staten Palestina er under okkupasjon!!!

Lenke til kommentar

Wow, regner du alle land som ikke slipper henne inn og gir henne fri helsehjelp som terrorister? Har hun prøvd å få helsehjelp Saudi-Arabia? Du vet, det rike arabiske landet som nekter å ta imot flyktninger fra Syria.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og hvordan vil du underbygge det? Hvor er kildene dine? Er dette noe alle palestinere personlig har fortalt deg?

Ja, det finnes GARANTERT palestinere og arabere generelt som hater jøder og vil ha dem alle drept. Akkurat som det GARANTERT finnes jøder (både israelske og andre) som tenker "En god araber er en død araber" og vil ha alle palestinere og arabere generelt drept.

Men slik er ikke alle. Les gjennom artikkelen jeg nettopp la ut. Fatah sanksjonerer mot Hamas. Akkurat som israelere (også jøder) iblant protesterer mot den israelske regjeringen. Husker jeg så på tv for årevis siden at hauger av israelere protesterte mot Ariel Sharon og mente at israelske soldater ble drept i en meningsløs okkupasjon.

Og okkupasjonen er nettopp problemet! Det vil ALDRI bli fred så lenge Staten Palestina er under okkupasjon!!!

Hva er det du har store problemer med å forstå? Eller benekter du bare av prinsipp hele virkeligheten?

Selvsagt er det folk som både ønsker massedrap og folk som ønsker fred på begge sider av gjerdet, men det er veldig store forskjeller:

-I Israel har de ikke stemt frem partier som har på programmet å drepe alle palestinere og som stadig prøver gjennomføre dette.

-I Israel vil noen som på egen hånd prøver drepe palestinere arrestert og straffet av den eneste rettsstaten i området. I Gaza blir de øknomisk belønnet av selvstyremyndighetene. Ja, de bruker så mye at man lett ser det på budsjettene deres.

Og der kom bekreftelsen av at det var alternativ 1 i spørsmålet jeg stilte ovenfor for Israels strategi som du virkelig var for:

1) Legge ned staten Israel og flykte til et annet kontinent.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow, regner du alle land som ikke slipper henne inn og gir henne fri helsehjelp som terrorister? Har hun prøvd å få helsehjelp Saudi-Arabia? Du vet, det rike arabiske landet som nekter å ta imot flyktninger fra Syria.

Hvordan skulle hun komme seg til Saudi-Arabia eller andre land så lenge hun ikke får utreise fra Gazastripen?

Lenke til kommentar

Terrorstaten Israels verk:

24 timer i Gaza: Dette er hverdagens prøvelser

Ved soloppgang vender fiskerne hjem tomhendte. På formiddagen er det matkø. Til kvelds er familier strømløse. Snart kan Gaza bli ulevelig.

Fiskerne forteller at den israelske kystvakten har skutt mot dem flere ganger.

– I februar drepte israelerne nevøen min på 18 år. Han var bare seks kilometer ute, sier fiskeren Salah Abo Rialah.

– Hver kveld vi reiser ut på sjøen, har vi i tankene at vi kanskje aldri kommer tilbake, sier fiskeren Monir al-Amodi (46).

– Noen ganger må barna mine gå sultne til sengs. Det er svært vanskelig å leve. Mye vanskeligere enn før, sier Eitizaz mens sønnen på ti står tett inntil henne.

I 2012 konkluderte FN med at Gaza ville bli «ubeboelig» innen 2020. Siden da har levekårene forverret seg i et så raskt tempo at organisasjonen har måttet revidere sine egne prognoser: Etter ti år med Hamas-kontroll og israelsk og egyptisk blokade går det raskere mot stupet enn forventet, meldte FN i fjor. Antallet sykehussenger, leger, sykepleiere, klasserom, lærere – alt som skulle opp, er på vei ned.

Gaza befinner seg i en «evigvarende krise», ifølge FN. Gaza-palestinerne er fanget i en «urettferdig og inhuman» situasjon der fellesskapet straffes for en urett begått av mindretallet, heter det i 2017-rapporten. De er fanget i kryssilden mellom Hamas og Israel på den ene siden, og Hamas og Fatah på den andre.

Halvparten av Gazas pasienter får nei til å slippe ut for medisinsk behandling i Israel eller på Vestbredden. De færreste passerer israelernes sikkerhetssjekk. Hos egypterne i sør er det like krevende. Der er grensen åpen tre dager hver tredje måned.

Innbyggerne i Gaza har rennende vann to timer i døgnet, og timene sammenfaller sjelden med strømmen. Utfordringen er de at trenger strøm for å kunne pumpe vannet fra rør i bakken til vanndunken på toppen av taket. Vannet går med til husarbeid. Å drikke det kan de bare glemme – 97 prosent av drikkevannet i Gaza er forurenset av kloakkutslipp og høyt saltinnhold.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/BJBXav/24-timer-i-gaza-dette-er-hverdagens-proevelser

Lenke til kommentar
Halvparten av Gazas pasienter får nei til å slippe ut for medisinsk behandling i Israel eller på Vestbredden. De færreste passerer israelernes sikkerhetssjekk. Hos egypterne i sør er det like krevende. Der er grensen åpen tre dager hver tredje måned.

Innbyggerne i Gaza har rennende vann to timer i døgnet, og timene sammenfaller sjelden med strømmen. Utfordringen er de at trenger strøm for å kunne pumpe vannet fra rør i bakken til vanndunken på toppen av taket. Vannet går med til husarbeid. Å drikke det kan de bare glemme – 97 prosent av drikkevannet i Gaza er forurenset av kloakkutslipp og høyt saltinnhold.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/BJBXav/24-timer-i-gaza-dette-er-hverdagens-proevelser

Folkene har stemt på partier som erklærer at de er terrorister og hvor penger de får forsvinner i korrupsjon og til å prøve å drepe Israelere. Hva annet kunne befolkningen forvente?

At noen kan finne på å skylde på Israel som gir dem langt mere hjelp enn naboen Egypt er bare helt ellevillt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...