Gå til innhold

Israels okkupasjon runder 50 år - bør Israel trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene?

218 stemmer

1. 1. Bør Israel trekke seg ut av de okkuperte områdene?

• Ja
      117
    • Nei
      88
    • Ingen formening
      13
  2. 2. Bør Palestina anerkjennes som suveren stat med fult medlemsskap i FN?

• Ja
      118
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      22
  3. 3. Bør hele den arabiske verden anerkjenne Israel?

• Ja
      162
    • Nei
      29
    • Ingen formening
      27

Anbefalte innlegg

Jeg kaller de en stat som er i konflikt med en asymmetrisk fiende.

Definisjonen på terror er at man angriper illegitime mål for å skape frykt for å tvinge frem en politisk/religiøs ideologi.

Israel gjør ikke det. Israel svarer på angrep fra en fiende. Og selv om sivile ofte rammes(og at enkelte motangrep har gått for langt), så er det ikke de som er målet. Og tilstedeværelsen av sivile ved et legitimt militært mål gjør ikke målet illegitimt. I tillegg, som nevnt utallige ganger av både meg og andre, så varsler Israel som regel alltid befolkningen før et angrep finner sted.

Og de sender ikke raketter og bomber mot folkemengder med sivile for å drepe sivile. De gjør det for å ta ut en angriper som har sivile rundt seg. Det er selvsagt forferdelig at sivile liv går tapt, men de kan heller ikke la være å forsvare seg fordi angriperen gjemmer seg blandt sivile.

Hva gjelder bosetningspolitikken, så er vi alle enige i at Israel bør endre den drastisk. Men det er ikke terror.

Israel er ikke uskyldige. Men de er heller ikke en terrorstat. Det er ikke enten eller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva gjelder bosetningspolitikken, så er vi alle enige i at Israel bør endre den drastisk. Men det er ikke terror.

Hvis noen hadde bygd et hus i min hage, for å deretter kaste meg ut av huset mitt, ville jeg kalt det terror.

• Liker 1
Lenke til kommentar
15:07 20.04.18DEL share.png
To palestinere drept på Gazastripen

GAZA (VG) Palestinske unge menn har flokket seg sammen farlig nære det strengt bevoktede grensegjerdet mot Israel ved landsbyen Khuza’a. De setter fyr på bildekk. Når den svarte røyken skaper et tykt teppe, kaster de stein med slynge så langt de makter. De vet at de risikerer en arm, et bein – eller livet. De israelske skarpskytterne kan ha dem i sikte. Palestinere protesterer på fem ulike steder langs Gazastripen fredag. Etter bare noen timer er 84 personer blitt såret og to drept – på toppen av de siste ukenes 33 drepte og over 4300 sårede.

Godt jobbet av israelske myndigheter, bare å forsvare seg mot de degenererte voldsapene fra Jordan :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis noen hadde bygd et hus i min hage, for å deretter kaste meg ut av huset mitt, ville jeg kalt det terror.

Terror i form av ordets opprinnelige betydning, men ikke i henhold til definisjonen av en terrorist. Så lenge formålet fremtvinge politisk eller religiøs ideologi er det ikke terror etter dagens definisjon terrorister.

Lenke til kommentar

Terror i form av ordets opprinnelige betydning, men ikke i henhold til definisjonen av en terrorist. Så lenge formålet fremtvinge politisk eller religiøs ideologi er det ikke terror etter dagens definisjon terrorister.

Definisjoner, definischoner. Det oppleves som terror for de som blir utsatt for bosetternes invasjoner, selv om vi i vesten først og fremst tenker på bombebelter når vi hører ordet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

15:07 20.04.18DEL share.png
To palestinere drept på Gazastripen

GAZA (VG) Palestinske unge menn har flokket seg sammen farlig nære det strengt bevoktede grensegjerdet mot Israel ved landsbyen Khuza’a. De setter fyr på bildekk. Når den svarte røyken skaper et tykt teppe, kaster de stein med slynge så langt de makter. De vet at de risikerer en arm, et bein – eller livet. De israelske skarpskytterne kan ha dem i sikte. Palestinere protesterer på fem ulike steder langs Gazastripen fredag. Etter bare noen timer er 84 personer blitt såret og to drept – på toppen av de siste ukenes 33 drepte og over 4300 sårede.

Godt jobbet av israelske myndigheter, bare å forsvare seg mot de degenererte voldsapene fra Jordan :thumbup:

Hvor har du det fra at palestinere kommer fra Jordan?

Lenke til kommentar

Så lenge palestinerne bare stemmer på partier som er selverklærte terrorister med utsletting av Israel og drap av alle dets innbyggere som offisielt mål så har man fra Israelsk side kun 4 mulige måter å forholde seg på:

1) Legge ned staten Israel og flykte til et annet kontinent.

2) Fjerne mur og sikkerhetstiltak slik at palestinerne enklere kan drepe alle i Israel.

3) Beholde mur og strenge sikkerhetstiltak.

4) Utslette hele befolkningen i Gaza, noe Israel har midler til raskt å gjøre om de ønsker det.

Hvilket alternativ synes folk Israel burde velge?

Endret av robertaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Terrorstaten Israels ambassadør til Norge mener det burde opprettes en palestinsk stat. En lang, men interessag artikkel somjeg anbefaler alle å lese igjennom:

Israels ambassadør: – Selvstendig palestinsk stat å foretrekke

Israel markerer denne uken 70-årsjubileum for statens opprettelse. – Ideelt bør palestinerne få en selvstendig stat, side om side med Israel, sier landets Norges-ambassadør Raphael Schutz.

post-131018-0-07962400-1524334676_thumb.jpg

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2018/04/21/195389468/israels-ambassador-selvstendig-palestinsk-stat-foretrekke

Lenke til kommentar

De ønsker jo selv nr. 4, men de tør ikke pga. at de er livredde for å miste støtten fra USA!!!

Det stemmer veldig dårlig overens med en rekke aktiviteter de har for å redde liv blant palestinerne og de hadde ikke hatt noen problem med å overbevise USA som jo selv 2 ganger har brukt atombomber mot sivilbefolkning i andre land fordi de mente det ville redde liv i USA.

Spørsmålet var imidlertid hva du mener Israel bør gjøre. Tør du si hvilken av de 4 strategiene du mener Israel burde velge?

• Liker 2
Lenke til kommentar

De tar nærmest uhørt mange skritt for å hindre at Palestinske liv går tapt i angrepene de utfører. De varsler i flere dager i forveien. Og alle angrepene deres er respons på terrorangrep utført av Palestinske militante.

Og du svarte ikke på spørsmålet hans... Et spørsmål jeg også er svært interessert i å høre, for øvrig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hittil i år har 30 for tidlig fødte barn dødd i Gaza.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/zLP3G1/gazas-nyfoedte-doer-av-medisinmangel

Og uten all hjelpen fra Israel ville situasjonen deres vært enda verre. Kan du ikke fortelle litt mere om hvorfor de fæle egypterne i over 10 år har stoppet leveranser fra å komme inn i Gaza som har et regime som helt åpent støtter og økonomisk belønner terrorisme? Ja, det er faktisk helt åpent i budsjettene deres så det er vanskelig å snakke seg bort ifra.

Og vi venter fortsatt i spenning på at du skal si hvilken strategi Isreal burde velge.  Du virker engasjert i saken og ser ikke ut til å ha vansker med å uttrykke deg så hvorfor klarer du ikke si hvilken strategi Israel burde velge? Er det for flaut for deg å innfømme at strategi 3 som de følger idag faktisk er den beste?

Endret av robertaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De tar nærmest uhørt mange skritt for å hindre at Palestinske liv går tapt i angrepene de utfører. De varsler i flere dager i forveien. Og alle angrepene deres er respons på terrorangrep utført av Palestinske militante.

Og du svarte ikke på spørsmålet hans... Et spørsmål jeg også er svært interessert i å høre, for øvrig.

Så det er å ta skritt for å hindre at sivile liv går tapt når man slipper en bombe på et tonn over et tett befolket nabolag hvor det bor EN militant?

Lenke til kommentar

Hittil i år har 30 for tidlig fødte barn dødd i Gaza.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/zLP3G1/gazas-nyfoedte-doer-av-medisinmangel

Og uten all hjelpen fra Israel ville situasjonen deres vært enda verre. Kan du ikke fortelle litt mere om hvorfor de fæle egypterne i over 10 år har stoppet leveranser fra å komme inn i Gaza som har et regime som helt åpent støtter og økonomisk belønner terrorisme? Ja, det er faktisk helt åpent i budsjettene deres så det er vanskelig å snakke seg bort ifra.

Og vi venter fortsatt i spenning på at du skal si hvilken strategi Isreal burde velge.  Du virker engasjert i saken og ser ikke ut til å ha vansker med å uttrykke deg så hvorfor klarer du ikke si hvilken strategi Israel burde velge? Er det for flaut for deg å innfømme at strategi 3 som de følger idag faktisk er den beste?

Det holder ikke å rose Israel for "hjelp" når situasjonen er så håpløs og Israel er dem som blokkerer Gazastripen!

Lest Øyne i Gaza av Mads Gilbert og han andre legen jeg ikke husker navnet på akkurat nå? Det har jeg.

Lenke til kommentar

Hva jeg mener Staten Israel burde gjøre: Trekke seg ut av de okkuperte områdene og anerkjenne Staten Palestina. Bygge om muren på Vestbredden så den følger Den grønne linjen. Om det burde vært en overgangsperiode hvor FNs fredsbevarende styrker voktet grensene eller andre tiltak kan diskuteres. Man skal ikke forvente at alt hat og raseri forsvinner på sekundet.

Hva jeg mener at Fatah burde gjøre: En gang for alle fjerne ødeleggelse av Staten Israel fra manifestet sitt. Ikke bare muntlig, men også skriftlig. Jeg mener den palestinske regjeringen burde legge langt mer arbeid i å forhindre palestinske angrep mot Israel men da må Israel først slutte å hindre den palestinske regjeringen i nettopp dette.

Hva jeg mener Hamas burde gjøre: En gang for alle fjerne ødeleggelse av Staten Israel fra manifestet sitt. Ikke bare muntlig, men også skriftlig. Oppløse den militante delen av organisasjonen og kun ha den politiske delen.

Hamas har uttalt for årevis siden at problemet ikke er Israels eksistens, men mangelen på en palestinsk stat. Og de har uttalt at de anerkjenner Staten Israel for årevis siden. Men Israel vil aldri oppnå dette fult og helt så lenge de fortsetter okkupasjonen og fortsetter å bygge ut bosetninger samt bygge nye!

Husk at det som ødela Israels støtte internasjonalt var nettopp Seksdagerskrigen og okkupasjonen!!! Om Israel trakk seg tilbake fra de okkuperte områdene og palestinske angrep og trusler mot Israel fortsatte ville Israel igjen fått enorm støtte internasjonalt! Om angrepene og truslene faktisk stanset ville i utgangspunktet konflikten være løst.

Men man skal ikke forvente at folk som har levd i konstant krig og konflikt skal prioritere på den måten. Ikke på noen av sidene i konflikten.

Lenke til kommentar

Det holder ikke å rose Israel for "hjelp" når situasjonen er så håpløs og Israel er dem som blokkerer Gazastripen!

Lest Øyne i Gaza av Mads Gilbert og han andre legen jeg ikke husker navnet på akkurat nå? Det har jeg.

Du klarer ikke svare på hvorfor Egypt også blokkerer Gaza som har et regime som helt åpent støtter terrorisme.

Og du klarer heller ikke svare på hvilken av de 4 mulige strategiene Israel burde bruke. Det begynner virkelig bli flaut at du ikke klarer svare for deg.

Lenke til kommentar

Hva jeg mener Staten Israel burde gjøre: Trekke seg ut av de okkuperte områdene og anerkjenne Staten Palestina. Bygge om muren på Vestbredden så den følger Den grønne linjen. Om det burde vært en overgangsperiode hvor FNs fredsbevarende styrker voktet grensene eller andre tiltak kan diskuteres. Man skal ikke forvente at alt hat og raseri forsvinner på sekundet.

Siden Palestinerne uttrykker at samtlige arealer Israel har er okkuperte så er det altså strategi 1 du her velger?

1) Legge ned staten Israel og flykte til et annet kontinent.

Lenke til kommentar

Hva jeg mener Staten Israel burde gjøre: .... anerkjenne Staten Palestina.

Det er en utfordring å anerkjenne et regime så lenge de har som uttrykt formål å utrydde deg og helt åpent støtter terrorisme. Det blir som om Norge skulle anerkjenne ISs regime i områdene hvor de er.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...