Gå til innhold

Israels okkupasjon runder 50 år - bør Israel trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene?

218 stemmer

1. 1. Bør Israel trekke seg ut av de okkuperte områdene?

• Ja
      117
    • Nei
      88
    • Ingen formening
      13
  2. 2. Bør Palestina anerkjennes som suveren stat med fult medlemsskap i FN?

• Ja
      118
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      22
  3. 3. Bør hele den arabiske verden anerkjenne Israel?

• Ja
      162
    • Nei
      29
    • Ingen formening
      27

Anbefalte innlegg

Eldgamle angrep startet okkupasjonen. Men det er stadig nye angrep som gjør at den opprettholdes.

Jeg sier heller ikke at Israel gjør og har gjort alt riktig i denne konflikten. Men det var "de andre" som startet konflikten. Da er det "de andre" sitt ansvar å ta de første skrittene mot fred. I dette tilfellet, kutte ut voldelige opptøyer og slutte å sende raketter mot sivile mål i Israel. Så slipper Israel å sende raketter tilbake eller slå ned på voldelig og potensielt livstruende oppførsel.

De har for årevis siden tilbudt Israel full normalisering i bytte mot at Israel trekker seg tilbake til grensene fra før Seksdagerskrigen.

Og der er jo problemet. De har tilbudt å slutte med aggressiviteten hvis Israel- den forsvarende part- trekker seg tilbake først. Det har de prøvd alt med Gaza og det gikk jo som vi vet dårlig. De kan med andre ord ikke stole på et slikt tilbud. Ingen land hadde godtatt et slikt tilbud når man allerede har erfart at det ikke hjelper.

Det et de militante Palestinerne som skal avslutte aggressiviteten først.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hamas tilbød samtaler for noen år tilbake. De var på sitt mest moderate noen sinne, men Israel nektet plentå snakke med dem. Og nå vil Israel bare innlemme flere og flere bosetninger i Israel mens de vil bygge flere og flere.

Hvordan forventer du at Palestina vil kunne forhandle under slike forhold?

Lenke til kommentar

Staten Israel er en eneste terrorstat som nyter å drepe!!!

Her jubler israelske soldater etter å ha skutt palestinsk mann

«For en legendarisk film! Jeg har ikke sett noe liknende på lang tid», roper en av soldatene.

Israels forsvarsminister Avigdor Lieberman uttalte tirsdag at skarpskytteren fortjente en medalje, mens fotografen fortjener å avslutte militærtjenesten.

Generalsekretær i PLO, Saeb Erekat, karakteriserer hendelsen som en krigsforbrytelse begått av den israelske okkupasjonsmakten. Han mener hendelsen bør undersøkes av den internasjonale straffedomstolen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-jubler-israelske-soldater-etter-a-ha-skutt-palestinsk-mann/69696340

Lenke til kommentar

Kanskje verdt å nevne andre punkter i artikkelen?

Det hevdes at soldatene hadde kommet med verbale varsler og varselsskudd mot lufta for å dempe opprøret.

«Da dette ikke hjalp ble et enslig skudd avfyrt mot en av palestinerne som er mistenkt for å ha organisert og ledet opprøret. Han ble skutt i leggen og skadet»

Høres ut som israelerne har handlet akkurat slik de burde.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hamas tilbød samtaler for noen år tilbake. De var på sitt mest moderate noen sinne, men Israel nektet plentå snakke med dem. Og nå vil Israel bare innlemme flere og flere bosetninger i Israel mens de vil bygge flere og flere.

Hvordan forventer du at Palestina vil kunne forhandle under slike forhold?

Jeg forventer ikke at de forhandler. Jeg forventer at de avslutter ALLE angrep umiddelbart. Det er de som er grunnen til at konflikten eksisterer, så det er opp til dem å skape en situasjon som tillater forhandlinger. Deretter forventer jeg det samme fra Israel, men først etter at Palestinerne har tatt det første skrittet.

Så skal jeg være enig i at bosetningspolitikken til Israel er problematisk og bør endres drastisk. Men husk at det hadde ikke eksistert noe okkupert område om ikke det hadde vært for Palestinerne selv(og også de andre arabiske landene selvsagt).

Lenke til kommentar

Terrorstaten Israel fortsetter æ ødelegge alle muligheter for nye fredssamtaler!!!

Israel har godkjent over 1.100 nye boliger på okkupert område

Israel godkjente torsdag bygging av over 1.100 ny bosetterhjem på den okkuperte Vestbredden, ifølge organisasjonen Peace Now.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2018/01/11/195362416/israel-har-godkjent-over-1.100-nye-boliger-pa-okkupert-omrade

Den lille skriften du ikke siterer ser ut til å vise til at disse ligger innenfor eksisterende bosetninger.

Men vi kan aldri la sjansen gå fra oss når vi kan demonisere jøder med litt løgn, kan vi vel?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan snu det rundt: Palestinerne inngår ikke forhandlinger før statsterroristene i Israel slutter å utvide og bygge bosetninger!

Israel sluttet å utvide i Gaza. Ja, de trakk seg faktisk helt ut uten vilkår i 2005. Resultatet var at det bare kom enda flere angrep fra Gaza.

Så hva sa du igjen, sa du?

Lenke til kommentar

Staten Israel er en eneste terrorstat som nyter å drepe!!!

Her jubler israelske soldater etter å ha skutt palestinsk mann

«For en legendarisk film! Jeg har ikke sett noe liknende på lang tid», roper en av soldatene.

Israels forsvarsminister Avigdor Lieberman uttalte tirsdag at skarpskytteren fortjente en medalje, mens fotografen fortjener å avslutte militærtjenesten.

Generalsekretær i PLO, Saeb Erekat, karakteriserer hendelsen som en krigsforbrytelse begått av den israelske okkupasjonsmakten. Han mener hendelsen bør undersøkes av den internasjonale straffedomstolen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-jubler-israelske-soldater-etter-a-ha-skutt-palestinsk-mann/69696340

Her om dagen publiserte Dagbladet en video av norske soldater som skjøt en IS-soldat og jublet over det. Er det helt greit for deg, mens hvis jøder gjør noe lignende så er det galt?

Lenke til kommentar

Kanskje verdt å nevne andre punkter i artikkelen?

Det hevdes at soldatene hadde kommet med verbale varsler og varselsskudd mot lufta for å dempe opprøret.

«Da dette ikke hjalp ble et enslig skudd avfyrt mot en av palestinerne som er mistenkt for å ha organisert og ledet opprøret. Han ble skutt i leggen og skadet»

Høres ut som israelerne har handlet akkurat slik de burde.

Det er totalt irrelevant da Vestbredden er palestinsk land som er okkupert av Israel!

Lenke til kommentar

Jeg forventer ikke at de forhandler. Jeg forventer at de avslutter ALLE angrep umiddelbart. Det er de som er grunnen til at konflikten eksisterer, så det er opp til dem å skape en situasjon som tillater forhandlinger. Deretter forventer jeg det samme fra Israel, men først etter at Palestinerne har tatt det første skrittet.

Så skal jeg være enig i at bosetningspolitikken til Israel er problematisk og bør endres drastisk. Men husk at det hadde ikke eksistert noe okkupert område om ikke det hadde vært for Palestinerne selv(og også de andre arabiske landene selvsagt).

Jeg er fullstendig enig i at den arabiske parten begynte konflikten og det var komplett kronidiotisk av dem å si nei til FNs delingsplan!

Men husk på angrepet jeg har linket til (kan linke til det igjen) hvor det var forhandlinger og Hamas ikke angrep Israel i det hele tatt. Og hva hendte? Israel angrep en boligblokk i et tett bebodd område blant palestinerne fordi en eneste leder av Hamas bodde der! De slapp en bombe på et tonn og drepete sivile som bare det! Den yngste drepte var et spebarn... Er det rart at Hamas (og andre militante palestinske organiasjoner) er skeptiske til samtaler med Israel etter dette?

For ikke å nevne at Israel bygger ut og bygger ut bosetninger på den okkuperte, palestinske Vestbredden...

Lenke til kommentar

Den lille skriften du ikke siterer ser ut til å vise til at disse ligger innenfor eksisterende bosetninger.

Men vi kan aldri la sjansen gå fra oss når vi kan demonisere jøder med litt løgn, kan vi vel?

Staten Israel har null rett til å bygge NOE SOM HELST på den okkuperte, palestinske Vestbredden!!!

Og jeg utfordrer til til å finne BARE ET ENESTE innlegg hvor jeg har uttrykket noe demonisering av jøder!!!

Lenke til kommentar

Israel sluttet å utvide i Gaza. Ja, de trakk seg faktisk helt ut uten vilkår i 2005. Resultatet var at det bare kom enda flere angrep fra Gaza.

Så hva sa du igjen, sa du?

Det var en tragedie at Hamas tok makten fra Fatah når det gjelder Gazastripen! Det har jeg sagt meg enig i for lengst.

Hva slags intensjoner Israel hadde med tilbaketrekningen derimot kan jo diskuteres...

Lenke til kommentar

Ja, den gamle drittsekken som grafset til seg milliarder samtidig som befolkningen hans sultet?

Yassir Arafat var isolert i hovedkvarteret sitt og omringet av israelske snikskyttere samtidig som han ville forhandle med Israel, men ikke slapp ut! Og daværende statsminister i Terrorstaten Israel - Ariel Sharon - gav Arafat skylden for at han ikke stanset angrep fra palestinerne mens han ikke hadde noen sjanse pga. den israelske terrorhæren...

Lenke til kommentar

Her om dagen publiserte Dagbladet en video av norske soldater som skjøt en IS-soldat og jublet over det. Er det helt greit for deg, mens hvis jøder gjør noe lignende så er det galt?

Link til videoen så skal jeg se på det.

Dog er det forskjell på rene terrorister som IS og frihetsforkjempere som palestinerne!

Lenke til kommentar

Anbefaler alle å lese igjennom denne artikkelen:

70 år siden opprettelsen av Israel 19. april:

«Min tolkning av sionisme er Struma»

Den kjente israelske politikeren Yossi Beilins beretning om to folks tragedie - palestinernes og jødenes - kan passe idet Israel 19. april feirer 70-årsdagen for opprettelsen.

– Opprettelsen av staten Israel var et nullsumspill. Vår kollektive lykke møtte en følelse av katastrofe på den andre siden. Hvert jubileum føles som milesteiner i katastrofen som traff palestinerne.

Ordene kom fra den forhenværende israelske ministeren Yossi Beilin, som var sentral i forhandlingene om Osloavtalen, da han 5. desember i fjor holdt et foredrag i regi av Civita i Oslo.

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig enig i at den arabiske parten begynte konflikten og det var komplett kronidiotisk av dem å si nei til FNs delingsplan!

Men husk på angrepet jeg har linket til (kan linke til det igjen) hvor det var forhandlinger og Hamas ikke angrep Israel i det hele tatt. Og hva hendte? Israel angrep en boligblokk i et tett bebodd område blant palestinerne fordi en eneste leder av Hamas bodde der! De slapp en bombe på et tonn og drepete sivile som bare det! Den yngste drepte var et spebarn... Er det rart at Hamas (og andre militante palestinske organiasjoner) er skeptiske til samtaler med Israel etter dette?

For ikke å nevne at Israel bygger ut og bygger ut bosetninger på den okkuperte, palestinske Vestbredden...

Og jeg har flere ganger sagt at Israel heller ikke er uskyldig i konflikten. Og dette er jo nettopp et tilfelle hvor de ikke er det.

Jeg står likevel fortsatt på at det er de Palestinske militante som først skal legge ned våpnene.

Men som nevnt i det første innlegget mitt i tråden: Så enkelt, men likevel så vanskelig.

Egentlig syns jeg en internasjonal fredsbevarende styrke burde plassere seg mellom de to partene og slå hardt ned på ethvert angrep fra begge parter. Men da må de ha ett mye videre mandat enn tidligere fredsbevarende styrker har hatt, så ikke de bare blir stående å se på grusomheter, men faktisk iverksetter tiltak. Altså fysisk tvinge partene til å inngå og overholde våpenhvile.

Lenke til kommentar

Og jeg har flere ganger sagt at Israel heller ikke er uskyldig i konflikten. Og dette er jo nettopp et tilfelle hvor de ikke er det.

Jeg står likevel fortsatt på at det er de Palestinske militante som først skal legge ned våpnene.

Men som nevnt i det første innlegget mitt i tråden: Så enkelt, men likevel så vanskelig.

Egentlig syns jeg en internasjonal fredsbevarende styrke burde plassere seg mellom de to partene og slå hardt ned på ethvert angrep fra begge parter. Men da må de ha ett mye videre mandat enn tidligere fredsbevarende styrker har hatt, så ikke de bare blir stående å se på grusomheter, men faktisk iverksetter tiltak. Altså fysisk tvinge partene til å inngå og overholde våpenhvile.

For en gangs skyld er jeg 100% enig med deg! Jeg har i årevis ment (og nevnt det i tidligere tråder) at FNs fredsbevarende styrker burde bevokte grensene mellom statene Israel og Palestina. Ikke israelsk grensepoliti, ikke palestinske sikkerhetsstyrker, ikke palestinske militante, ikke israelske soldater, men FNs fredsbevarende styrker. Som du sier trenger de mandat til det og det kommer de aldri til å få. Ikke fra hverken den israelske eller den palestinske regjeringen.

Når det gjelder å legge ned våpnene (uansett hvilken side det er snakk om) så forstår jeg skepsisen. De palestinske militante som du peker på la ned våpnene en gang mens Den palestinske selvstyremyndigheten forhandlet med den israelske regjeringen og plutselig angrep Israel en boligblokk i et tett befolket område med en bombe på et tonn slik jeg har vist til tidligere...

Lenke til kommentar

Så lenge du insisterer på å fortsette å omtale Israel som en terrorstat et det vanskelig å ta deg seriøst. Slike begreper hører ikke hjemme i en rasjonell debatt.

Hva kaller du en stat som ødelegger andres hjem, utfører gjengjeldelsesaksjoner mot uskyldige sivile fordi ET medlem av familien har utløst en selvmordsbombe, kaster folk ut av husene deres, skaper sperringer for dem, bygger på deres land i tillegg til å okkupere landet deres? For ikke å nevne rakettangrep og bombeangrep mot folkemengder med sivile...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...