Gå til innhold

Israels okkupasjon runder 50 år - bør Israel trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene?

218 stemmer

1. 1. Bør Israel trekke seg ut av de okkuperte områdene?

• Ja
      117
    • Nei
      88
    • Ingen formening
      13
  2. 2. Bør Palestina anerkjennes som suveren stat med fult medlemsskap i FN?

• Ja
      118
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      22
  3. 3. Bør hele den arabiske verden anerkjenne Israel?

• Ja
      162
    • Nei
      29
    • Ingen formening
      27

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okkupasjonen er en reaksjon på angrep på Israel!

hva med de landene som israel angriper? skal de okkupere israel?

Som man sår skal man høste...          

Jepp, når man okkuperer ett land vil de kjempe tilbake.

Får håpe FN samler seg og setter i gang tiltak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde de allerede gjort om de kunne.

Ikke bare okkupert, men sannsynligvis utryddet alle jøder.

Heldigvis har israel et sterkt militær, og sterke allierte.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, når man okkuperer ett land vil de kjempe tilbake.

Får håpe FN samler seg og setter i gang tiltak.

Yepp, når et land blir angrepet så vil de kjempe tilbake.

Hvilke land har Israel angrepet uten først å ha blitt utsatt for en provokasjon?

Hvilke land har Israel okkupert? 

Såvidt jeg vet har Israel kun "okkupert" Vestbredden,  Golanhøydene og Gaza. Alle som resultat av agresive arabiskenaboer.

FN (Britene) gav jødene et landområde i Sør Syria på slutten av 40 tallet. Et landområde som var nesten umulig å forsvare. "Okkupasjonen" av Vestbredden og Golan løste problemet.

Vestbredden er resultat av fredsforhandlinger mellom Israel og Jordan 

Golan, mellom Israel og Syria.

Palestina har aldri eksistert som en selvstendig nasjon. De som bodde i Sør Syria kalte seg palestinere, akkurat som enkelte vestlendinger kaller seg Bergensere. Bergen blir ikke et selvstendig nasjon av den grunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eldgamle angrep. Går det ikke an å bli ferdig med en konflikt!?

Som jeg tidligere skrev var det feil av palestinerne og den arabiske verden i sin helhet å si nei til FNs delingsplan og angripe Israel. De kan skylde på seg selv for at Israel ble utvidet over grensene FN hadde satt og at Staten Palestina ikke ble opprettet. Samt at Israel tok kontroll over Jerusalem. Jeg tror nok at den arabiske verden har "mistet" Jerusalem og at Israel har "vunnet" Jerusalem. Etter alle angrepene og krigene er det heller ikke noen overraskelse at Israel har en så aggressiv forsvars- og sikkerhetspolitikk!

Men jeg mener ikke at det unnskylder Israels framferd mot den palestinske befolkningen i dag! Kaste ut folk fra deres hjem, ødelegge hus og offentlige bygninger, nekte byggetillatelser og diskriminere folk i arbeidslivet, det er bare en brøkdel av hva den israelske staten gjør mot den palestinske befolkningen. Som jeg linket til tidligere innrømmet Israels tidligere statsminister Ehud Olmert at jøder og arabere ikke stiller likt når det gjelder jobb i Israel.

Lenke til kommentar

2 drept og 250 såret er en reaksjon av at palestinere angriper israelere.

Det er en reaksjon på demonstrasjon mot okkupasjon.

Om palestinerne burde demonstrert på en annen og fredeligere måte, det kan diskuteres. Men de har full rett til å demonstrere mot okkupasjonen.

Lenke til kommentar
Demonstrasjoner på Gaza:

Flere døde og mer enn 1000 skadd på Gaza: - Palestinerne er svake nå og Israel er så sterkt

- Det som er interessant er om dette kan være starten på et tredje intifada, sier norsk ekspert.

I dag har nok en demonstrasjon skapt kaos. Om lag 20 000 palestinere deltar i fredagens demonstrasjoner, ifølge nyhetsbyrået DPA.

https://www.dagbladet.no/nyheter/flere-dode-og-mer-enn-1000-skadd-pa-gaza---palestinerne-er-svake-na-og-israel-er-sa-sterkt/69684191

Lenke til kommentar

Eldgamle angrep. Går det ikke an å bli ferdig med en konflikt!?

Som jeg tidligere skrev var det feil av palestinerne og den arabiske verden i sin helhet å si nei til FNs delingsplan og angripe Israel. De kan skylde på seg selv for at Israel ble utvidet over grensene FN hadde satt og at Staten Palestina ikke ble opprettet. Samt at Israel tok kontroll over Jerusalem. Jeg tror nok at den arabiske verden har "mistet" Jerusalem og at Israel har "vunnet" Jerusalem. Etter alle angrepene og krigene er det heller ikke noen overraskelse at Israel har en så aggressiv forsvars- og sikkerhetspolitikk!

Men jeg mener ikke at det unnskylder Israels framferd mot den palestinske befolkningen i dag! Kaste ut folk fra deres hjem, ødelegge hus og offentlige bygninger, nekte byggetillatelser og diskriminere folk i arbeidslivet, det er bare en brøkdel av hva den israelske staten gjør mot den palestinske befolkningen. Som jeg linket til tidligere innrømmet Israels tidligere statsminister Ehud Olmert at jøder og arabere ikke stiller likt når det gjelder jobb i Israel.

Eldgamle angrep startet okkupasjonen. Men det er stadig nye angrep som gjør at den opprettholdes.

Jeg sier heller ikke at Israel gjør og har gjort alt riktig i denne konflikten. Men det var "de andre" som startet konflikten. Da er det "de andre" sitt ansvar å ta de første skrittene mot fred. I dette tilfellet, kutte ut voldelige opptøyer og slutte å sende raketter mot sivile mål i Israel. Så slipper Israel å sende raketter tilbake eller slå ned på voldelig og potensielt livstruende oppførsel.

Lenke til kommentar

Eldgamle angrep startet okkupasjonen. Men det er stadig nye angrep som gjør at den opprettholdes.

Jeg sier heller ikke at Israel gjør og har gjort alt riktig i denne konflikten. Men det var "de andre" som startet konflikten. Da er det "de andre" sitt ansvar å ta de første skrittene mot fred. I dette tilfellet, kutte ut voldelige opptøyer og slutte å sende raketter mot sivile mål i Israel. Så slipper Israel å sende raketter tilbake eller slå ned på voldelig og potensielt livstruende oppførsel.

De har for årevis siden tilbudt Israel full normalisering i bytte mot at Israel trekker seg tilbake til grensene fra før Seksdagerskrigen.

Lenke til kommentar

Terrorstaten Israel fortsetter å drepe vilkårlig:

Palestinsk journalist med pressevest skutt og drept av israelske soldater i Gaza

Flere hundre deltok lørdag i gravferden til den palestinske videojournalisten som ble skutt av israelske soldater fredag. 30-åringen døde natt til lørdag av skadene.

Murtaja befant seg over 100 meter fra grensegjerdet til Israel da han ble skutt. Han bar et kamera og var iført en skuddsikker vest som var tydelig merket PRESS.

Kulen traff ham i armhulen på et sted som var ubeskyttet av den skuddsikre vesten, ifølge helsemyndighetene på Gazastripen. Han hadde ifølge palestinske kilder verken tilknytning Hamas eller andre militante grupper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...