Gå til innhold

Israels okkupasjon runder 50 år - bør Israel trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene?

218 stemmer

1. 1. Bør Israel trekke seg ut av de okkuperte områdene?

• Ja
      117
    • Nei
      88
    • Ingen formening
      13
  2. 2. Bør Palestina anerkjennes som suveren stat med fult medlemsskap i FN?

• Ja
      118
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      22
  3. 3. Bør hele den arabiske verden anerkjenne Israel?

• Ja
      162
    • Nei
      29
    • Ingen formening
      27

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Midtøstens største helt vil ALLTID forbli Yassir Arafat!!!

Dersom en terrorist som drev med bombing av busstasjoner og kapring av fly er din store helt, så forklarer det en hel del.

Arafat gjorde dog noen få gode ting helt på slutten av sin karrière, når han omtrent hadde ett ben i graven, men det gjør ikke opp for et liv som terrorist og drap på utallige sivile i terroraksjoner han sto bak.

Endret av adeneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

IDF angriper og dreper sivile som bare det! Mener du da at IDF er en terrororganisasjon?

Siviles tilstedeværelse eller ikke er ikke det som avgjør om det er er legitimt militært mål. IDF har i hovedsak tatt ut rakettutskytningsramper og boliger/samlingspunkter for militante. Altså legitime militære mål. At disse bruker sivile som skjold endrer ikke det. MÅLET er ikke de sivile, men våpnene/terroristene som befinner seg der. For PLO og gjengen var det de sivile som var målet. Det er forskjellen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siviles tilstedeværelse eller ikke er ikke det som avgjør om det er er legitimt militært mål. IDF har i hovedsak tatt ut rakettutskytningsramper og boliger/samlingspunkter for militante. Altså legitime militære mål. At disse bruker sivile som skjold endrer ikke det. MÅLET er ikke de sivile, men våpnene/terroristene som befinner seg der. For PLO og gjengen var det de sivile som var målet. Det er forskjellen.

Hva med gjengjeldelsesaksjoner mot familiene til selvmordsbombere? Det er angrep på sivile!

Lenke til kommentar

For noe vas, hadde man brydd seg om sivile hadde vel ikke over 500 barn blitt drept på noen uker. de gir fan og bomber uansett. Samme som usa, "vi tok lederen, beklagelig at han var med 15 fra familien" målet var selevfølgelig han usa mente var en terrorist.

Ja, det er derfor IDF sender ut varsler til sivilbefolkningen hver gang det skal bombes. Fordi de ikke bryr seg.... Sannheten er at IDF er den militærmakten i verden som gjør mest for ikke å treffe sivile. Hadde de ikke brydd seg ville tallene vært langt høyere. Men når disse blir tvunget, truet eller overtalt til å bli værende likevel, så hjelper jo ikke det.

Jeg forsvarer selvsagt ikke drap på sivile, men at sivile dør i IDF sine angrep er "collateral damage". Når Palestinerne angriper er det sivile som er målet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, IDF er ALTID veldig flinke til å informere om angrep på forhånd og gjør sitt YTTERSTE for å unngå sivile tap...

Krigeren ingen kan straffe

Det brenner under beina til Israels statsminister Ariel Sharon. Hauken er allerede forsøkt framstilt for en belgisk domstol. Nå stevner også palestinerne Sharon for den internasjonale krigsforbryterdomstolen. Problemet er at ingen klarer å straffe ham.

post-131018-0-52026900-1501687525.jpg

http://www.dagbladet.no/nyheter/krigeren-ingen-kan-straffe/65823993

Lenke til kommentar

Ja, IDF er ALTID veldig flinke til å informere om angrep på forhånd og gjør sitt YTTERSTE for å unngå sivile tap...

Krigeren ingen kan straffe

Det brenner under beina til Israels statsminister Ariel Sharon. Hauken er allerede forsøkt framstilt for en belgisk domstol. Nå stevner også palestinerne Sharon for den internasjonale krigsforbryterdomstolen. Problemet er at ingen klarer å straffe ham.

krigeren_sak2.jpg

http://www.dagbladet.no/nyheter/krigeren-ingen-kan-straffe/65823993

Ja, de gjør det. Men selv om de gjør sitt ytterste, så er det faktisk ikke alltid til å unngå. Det er selvsagt forferdelig at uskyldige rammes og jeg prøver ikke å forsvare drap på sivile. Men Israel PRØVER faktisk å ikke drepe sivile. Og det ER forskjell på IDF's sivile "collateral damage" og PLO's bevisste angrep på sivile. Det var det jeg prøvde å få frem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De sendte ikke ut varsler i forkant av dette angrepet. Og så har du gjengjeldelsesaksjoner mot uskyldige familiemedlemmer til selvmordsbombere...

IDF er en terrororganisasjon og Israel er en terrorstat!!!

Mulig de ikke gjorde det her, men de pleier det.

Da regner jeg med at du kan dokumentere at det forekommer og at det ikke bare er en påstand fra en eller annen Palestiner eller blodrød pro-palestinsk journalist fra NRK..?

OM det virkelig har skjedd, så er selvsagt ikke det greit, men det betyr ikke det at dette er standard prosedyre. Og en og annen slik aksjon gjør ikke hele IDF til en terroraksjon, ei heller Israel til en terrorstat. Men det vil ikke du se, for du er så blendet av ditt hat mot Israel at du nekter å se objektivt på saken.

Israel er på ingen måte uskyldige i denne konflikten, men de er likevel en demokratisk, legitim nasjon og ikke noen terrorstat, IDF er en legitim militær organisasjon og Arafat var faktisk en terrorist.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å gjøre en ting helt klart: Jeg hater ikke Staten Israel! Jeg hater den israelske okkupasjonen og undertrykkelsen!

Hvis Israel trekker seg tilbake fra de okkupert områdene, det vil si til grensene fra før Seksdagerskrigen og anerkjenner Staten Palestina vil jeg ikke ha noe mer imot Israel. Faktisk synes jeg det er et interessangt land med interessang historie og det er flere steder der jeg kunne tenke meg å besøke.

Palestinere bosatt i Israel, altså israelske arabere, diskrimineres og behandles som annenrangsborgere. Dette har blitt dokumentert klart og tydelig de senere årene. Spesielt kom det ut my i tiden da Andre intifada pågikk. Selvsagt finnes det israelske jøder som er imot okkupasjonen og undertrykkelsen av palestinerne, men det israelske samfunnet har de siste årene blitt langt mer høyrevridd og meningene langt mer ekstreme. Og bygningen av bosetninger på okkupert område fortsetter som bare det. Og det er dette jeg vil til livs! Ikke Israel som nasjon.

Jødene som befolkning har full rett til sitt eget land. Men det har palestinerne som befolkning også. Så vel som kurderne for den saks skyld. Eller samaritanerne, bduinene, sigøynerne, druseerne og samene hvis de skulle ønske det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...