Gå til innhold

Slik kan vi få Hyperloop i Norge – med noen tilpasninger av konseptet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin video, men spørsmålet som ble stilt i artikkelen, men som ikke ble besvart: Hva med kurvatur?

Ett fly går bratt opp mot 10000m og flater så ut. Skulle tro man kunne kjøre fra Trondheim mot Dovre, få en jevn kontinuerlig stigning i nærheten av foten av fjellet, ett par hundre høydemeter og opp til selve platået, for så å få en fin utflatende kurve der. Siden hyperloop ikke krever flatt terreng kan den kanskje gå midt på en fjellside på fjell som ikke er så bratt, slik tilfellet er i Østerdalen og Gudbrandsdalen så får man en lang sammenhengende nedstigning helt til man er ved Mjøsa/Glomma... Men hvilke kurvatur kan man egentlig ha? Tog kan kun ha en stigning på noe sånt som 0,2% hvilket gjør det vanskelig å få tog i tunneler under fjorder. Tog trenger også mye tuneller, mens hyperloop kan kanskje sendes opp på høyfjellet siden det uansett er beskyttet mot vær og vind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fin video, men spørsmålet som ble stilt i artikkelen, men som ikke ble besvart: Hva med kurvatur?

Ett fly går bratt opp mot 10000m og flater så ut. Skulle tro man kunne kjøre fra Trondheim mot Dovre, få en jevn kontinuerlig stigning i nærheten av foten av fjellet, ett par hundre høydemeter og opp til selve platået, for så å få en fin utflatende kurve der. Siden hyperloop ikke krever flatt terreng kan den kanskje gå midt på en fjellside på fjell som ikke er så bratt, slik tilfellet er i Østerdalen og Gudbrandsdalen så får man en lang sammenhengende nedstigning helt til man er ved Mjøsa/Glomma... Men hvilke kurvatur kan man egentlig ha? Tog kan kun ha en stigning på noe sånt som 0,2% hvilket gjør det vanskelig å få tog i tunneler under fjorder. Tog trenger også mye tuneller, mens hyperloop kan kanskje sendes opp på høyfjellet siden det uansett er beskyttet mot vær og vind.

 

Du kan vel selv tenke deg hvordan en bratt kurve vil føles i 1200 km/t, selv om hyperlopp prosjektet nok er langtfra å bli virkelig før om lang lang tid, og vil bli mye dyrere enn det folk snakker om idag.

 

Hyperhype.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fin video, men spørsmålet som ble stilt i artikkelen, men som ikke ble besvart: Hva med kurvatur?

Ett fly går bratt opp mot 10000m og flater så ut. Skulle tro man kunne kjøre fra Trondheim mot Dovre, få en jevn kontinuerlig stigning i nærheten av foten av fjellet, ett par hundre høydemeter og opp til selve platået, for så å få en fin utflatende kurve der. Siden hyperloop ikke krever flatt terreng kan den kanskje gå midt på en fjellside på fjell som ikke er så bratt, slik tilfellet er i Østerdalen og Gudbrandsdalen så får man en lang sammenhengende nedstigning helt til man er ved Mjøsa/Glomma... Men hvilke kurvatur kan man egentlig ha? Tog kan kun ha en stigning på noe sånt som 0,2% hvilket gjør det vanskelig å få tog i tunneler under fjorder. Tog trenger også mye tuneller, mens hyperloop kan kanskje sendes opp på høyfjellet siden det uansett er beskyttet mot vær og vind.

Din antagelse om 0.2% maksimal stigning for togtraseer er nok ganske feil. Hurtiggående tog kan tolerere opp til 4% (da disse oftest har driv på flere aksler), godstog bør holde seg under halvparten.

Forøvrig vil en ved en svingradius på ca 11km bli utsatt for ca 1g i når hastigheten er 1200km/t (ca 2g ved 6km radius). Det betyr at det trengs god plass for å anlegge en slik bane, norske daler er ikke rett sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fin video, men spørsmålet som ble stilt i artikkelen, men som ikke ble besvart: Hva med kurvatur?

Ett fly går bratt opp mot 10000m og flater så ut. Skulle tro man kunne kjøre fra Trondheim mot Dovre, få en jevn kontinuerlig stigning i nærheten av foten av fjellet, ett par hundre høydemeter og opp til selve platået, for så å få en fin utflatende kurve der. Siden hyperloop ikke krever flatt terreng kan den kanskje gå midt på en fjellside på fjell som ikke er så bratt, slik tilfellet er i Østerdalen og Gudbrandsdalen så får man en lang sammenhengende nedstigning helt til man er ved Mjøsa/Glomma... Men hvilke kurvatur kan man egentlig ha? Tog kan kun ha en stigning på noe sånt som 0,2% hvilket gjør det vanskelig å få tog i tunneler under fjorder. Tog trenger også mye tuneller, mens hyperloop kan kanskje sendes opp på høyfjellet siden det uansett er beskyttet mot vær og vind.

Din antagelse om 0.2% maksimal stigning for togtraseer er nok ganske feil. Hurtiggående tog kan tolerere opp til 4% (da disse oftest har driv på flere aksler), godstog bør holde seg under halvparten.

Forøvrig vil en ved en svingradius på ca 11km bli utsatt for ca 1g i når hastigheten er 1200km/t (ca 2g ved 6km radius). Det betyr at det trengs god plass for å anlegge en slik bane, norske daler er ikke rett sted.

Mente selvsagt 2%, ikke 0,2%, beklager. Takker for oppklaring ang 11km svingradius/1G. Må vel da opp i 22km svingradius for å få en behagelig reise.

Lenke til kommentar

"– Jeg kunne egentlig ikke noe om Hyperloopkonseptet da vi fikk oppgaven, men har lært utrolig mye om konseptet, om luftmotstand og svingradiuser i løpet av tiden vi jobber med det, forteller Anne Elisabeth Ek Olsen."

 

Ja, hvor realistisk er egentlig konseptet med Hyperloop?

Skulle tro et tynt befolket land som Norge er siste plass dette kan bygges, uten at det blir enormt kostbart for de som skal bruke teknologien.

Tenk om TU hadde konsentrert oppmerksomheten mot det som skal bygges i nær fremtid, som fjordkryssinger.

Er Vegvesenet i gang med å teste de forskjellige måten vi kan krysse fjordene på?

Det kan være 10-tals milliarder å spare dersom vi kan bruke fleksible flytebroer med korte rørtunneler.

Skulle tro artikler om aktuelle tekniske utfordringer var mer interessant enn noe som hører en fjern fremtid til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med sikkerheten i hyperloop systemet?

 

Hva skjer dersom dette toget får problemer og må stanse midt inne i denne rørlinjen?

 

Hvordan foretas evakuering av toget og ut av røret?

 

Hvordan foretas brannslukking?

 

Hvordan berger man havarerte tog inne i rørene?

 

Ser for meg mange skrekkscenarioer for de som har klaustrofobi med hyperloop systemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har brent milliarder på vedlikehold av en tragisk jernbane, uten å klare å ta unna for forfallet. Og jernbanen forfaller i så stor hastighet at selv med økt innsats så er det krevende å hente inn etterslepet. Og til tross for dette så fortsetter vi å kaste penger etter jernbanen. Selv om vi klarte å komme ajour med etterslepet så ville ikke hastigheten på banen øke, og fks Oslo-Bergen, Oslo-Krsand, Oslo-Stavanger og Oslo-Trondheim vil fortsatt være togturer som spiser av vår tid. 

 

Hva om vi primært brukte eksisterende bane til gods og nærtransport? Det vi kan kan kalle pendleravstand? Feks Halden-Oslo. Eller Skien-Oslo på andre siden av fjorden? Så kunne vi bygget hyperloop som fjerntog. Og som et reelt alternativ til fly, og ikke minst ville hyperloop gitt oss muligheter til å bo i større avstand til regionale bysentra eller hovedstad. Dermed kunne flere velge å bo utenfor bysentrum. Kanskje hadde vi som bieffekt fått litt bedre kontroll på boligprisene? 

 

Ville vært kurant å bo deilig til på landet på en rimelig tomt eller i en rimelig villa feks i Oppland også pendlet med hyperloop inn til Oslo de dagene en trenger å være på kontoret. 

 

Ja til hyperloop og mer gods hos NSB. 

Lenke til kommentar

Hyperloop: finnes kun på papir, har uebsvarte problemer med tanke på ulykker og redning&rømning, ingen fungerende prototype, ingen bred enighet om hvordan den bør fungere (maglev, med eller uten vifte, med eller uten "luftputer", med eller uten induksjon i røret etc).

 

... men allikevel har noen alrede skrevet sine mastergrad på et ikke-eksisterende ikke-fungerende "transportsystem" mens den andre gjengen som er alrede ferdigutdannet alrede tyner ut penger på "studier" som også involverer et teknologi som ikke finnes.

 

Vet dere hva, jeg skal beregne fremtidens romfart basert på flying saucers, reaktorer som bruker antimaterie og avansert fremdrift som bøyer tid-rom til å kunne forflytte seg øyeblikkelig fra ett sted i galaksen til et annet. Ingen av disse teknlogiene finnes, ingen bred enighet blandt forskere om det engang lar seg gjøre, men for all det det skal ikke hindre meg fra å skrive mastergrad på det og selge "studier" som beregner hvor lang tid det tar for en road trip gjennom Melkeveien for en middels stor familie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig. Slutt å drøm, slutt å hype, slutt å kast penger så tidlig inn i Hyperloop, ta et dypt pust, og la Elon Musk og Hyperloop ta regningen og vise oss Hyperloop i drift før vi begynner å ta dette som en realitet.

 

Jeg er skeptisk til Hyperloop, men er åpen for å la Elon Musk bruke sine egne penger på å bygge min tillit til konseptet. Worst case scenario så er dette et slags lovlig Ponzi Scheme, men dette er bare mulig om idioter/politikere lar seg rive med og dytte penger i noe som ikke er er bevist til å kunne levere. Litt som alle de skattekronene som ble brukt på Solar Freakin' Roadways.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Legg det heller totalt i tunnell, så kan de heller vise en videofilm som underholdning til de som ikke sover eller arbeider under ferden.

 

Påler kan de heller bruke i utrengsmål, framfor å basere større deler av byggingen på slikt. Går man dypt nok så finner man fjell uansett hvor man befinner seg i Norge. Så kan det innstalleres slike hurtigheiser som man ser på de høyeste bygningene i verden, for å komme opp og ned fra dypet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig. Slutt å drøm, slutt å hype, slutt å kast penger så tidlig inn i Hyperloop, ta et dypt pust, og la Elon Musk og Hyperloop ta regningen og vise oss Hyperloop i drift før vi begynner å ta dette som en realitet.

 

Jeg er skeptisk til Hyperloop, men er åpen for å la Elon Musk bruke sine egne penger på å bygge min tillit til konseptet. Worst case scenario så er dette et slags lovlig Ponzi Scheme, men dette er bare mulig om idioter/politikere lar seg rive med og dytte penger i noe som ikke er er bevist til å kunne levere. Litt som alle de skattekronene som ble brukt på Solar Freakin' Roadways.

Elon Musk har ingenting med Hyperloop å gjøre. Det var han som publiserte en rapport/idé for 4 år siden og sa at han ville at andre skulle ta idéen også finne ut om den er realistisk å satse på. Han lager ikke noe Hyperloop-kapsel eller rør, bare grunnlaget for idéen.

 

Jeg synes det er et spennende konsept og jeg tror at vi må gjøre et skikkelig forsøk. Det er en del fordeler som alle kan være enige om, både med tanke på kapasitet, reisetid, energiforbruk m.m.

 

Håper dette blir noe av. Vi må huske på at vi nordmenn reiser vesentlig mer enn andre europeere i forhold til folketall. Det er en del som allerede pendler daglig/ukentlig mellom Bergen-Oslo og Trondheim-Oslo samt andre byer. Om vi er åpne for å bygge Hyperloop så kan det åpne opp arbeidsmarkedet ytterligere og Norge blir i utgangspunktet et enda "mindre land". Om vi også får bygget Hyperloop til Nord-Norge så kan vi droppe jernbane dit og dermed spare betydelig med penger. Og for alle de som vil ha jernbane, husk på at dagens bane ikke blir modernisert (digitaliseres for å redusere "signalfeil") før 2030, altså mellom 10-15 år. Mye kan skje før den tid.

 

Men selvfølgelig, mye av inntektene til SAS og Norwegian kommer til å forsvinne og de må finne andre inntektskilder. Det gjelder forsåvidt for Widerøe også, men det kan hende at det blir mer bruk av lokale flyplasser, siden Hyperloop bare kan gå innom store knutepunkt/byer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elon Musk har ingenting med Hyperloop å gjøre. Det var han som publiserte en rapport/idé for 4 år siden og sa at han ville at andre skulle ta idéen også finne ut om den er realistisk å satse på. Han lager ikke noe Hyperloop-kapsel eller rør, bare grunnlaget for idéen.

 

Fair enough. Men argumentet mitt står, om så det ikke blir forsterket pga. Større usikkerhet rundt bakmennene.

Lenke til kommentar

lufttette rør trenger ikke tunnelen å være mer enn noen millimeter større enn at røret akkurat får plass

 

Sikkert en herlig følelse når det skjer noe galt og kapslene stopper uten at det finnes en måte å komme seg ut på.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

<snip>

 

Ville vært kurant å bo deilig til på landet på en rimelig tomt eller i en rimelig villa feks i Oppland også pendlet med hyperloop inn til Oslo de dagene en trenger å være på kontoret. 

 

Ja til hyperloop og mer gods hos NSB. 

 

Hyperloop vil kun gå mellom metropoler, på samme måte som de fleste flyreiser. De eneste togene de vil konkurrere med, er ekspress-tog.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Lenke til kommentar

"Kan tog kjøre flere hundre kilometer i timen? NEI"

 

Javel.

 

Kanskje studentene også skulle ha studert hurtigtog og maglev? Kineserne doblet antall km hurtigtog på et par år og kjører 350 km/t overalt, og har et tysk maglev tog i Shanghai. Og så har du jo nyere og raskere tog enn der og. Har likevel en følelse av at kinesernes løsning er billigere enn alle andres da, og de klarer da fint 350 km/t overalt. De later som om benchmarket for tog er 80 km/t tog vi har i Norge. Det er faktisk ikke veldig urealistisk å nå f.eks 200 km/t med tog i Norge, og de fleste nye strekninger er vel bygget for det. Og det kan kjøres med ganske vanlige tog og. Problemet er at strekningene er i dårlig stand og gamle. Det er og mye svinger som begrenser hastigheten.

 

Jeg fant og videoen lite spesifikk. Enheter er ofte ikke oppgitt, tall bare kommer fra noe. Eksempel tidssammenligningen. Det er en fiktiv reise basert på et ikke oppgitt tog og hastighet. Det er ingen enheter på luftmotstand, og det er ikke spesifisert noen modeller som eksempler. Så åpenbart ikke ment for å få noen til å velge dette over noe annet. Bare et konsept.

 

De fant jo og ut at du kan bygge det i Norge med masse påler og masse tunneler. Forskjellen på et konsulentselskap og samferdselsdepartementet derimot er at konsulentselskapet bare skriver timer for å lage noe for andre. Samferdselsdepartementet har noe som heter budsjett og har ikke råd til å bore 1 million mil med tunneler for å flytte folk over 1000 km/t. De har ikke råd til å få togene over 100 km/t i gjennomsnitt engang. 

 

Jeg har og hørt at supersoniske fly er veldig raske. Hvorfor brukes de ikke som passasjerfly da? Det er tom. bevist at det fungerer. Og denne videoen sier jo egentlig at det er raskere, så det er bedre. Punktum. Greit for et sommerprosjekt som skal presenteres og vise hvor kult og bra x ting kan være og sånt, men neppe ment som en faktisk utredning om muligheten ved dette. Da ville den vært mer spesifikk med sammenligninger og negative punkter. 

 

Men som andre sier her, så er det umulig. Fordi det finnes jo ingen tall for Hyperloop. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...