Patkaaa Skrevet 27. mai 2017 Del Skrevet 27. mai 2017 Hei, Skal prøve å gjøre dette kortest mulig, men still gjerne spørsmål og jeg skal svare så godt jeg kan. Casen : En venn og jeg har et DA. Nordic Web, webutviklingsselskap. Vi er to ungdommer, begge på 18 år, som ville prøve oss fram som webutivklere, uten mye kjennskap til hvordan en bedrift burde forholde seg til andre osv. En bekjent av meg, mann på 40, har holdt på med dette i 5-6 år nå, og har sin egen bedrift som omsetter for et par hundre-tusen i året. Jeg var før "ansatt" som "selger" hos han og gjorde en del tekstarbeid for ham. Da jeg innså at selger -og webredaktør stillingen jeg hadde ikke hadde uttelling, valgte jeg å starte opp mitt DA med min kollega. Dette sa jeg ifra til ham, og han var fort ute med å ta kontakt med meg, denne gangen for en jobb som designer/utvikler. Tanken hans ; Nå slipper jeg å sende ut sider til Asia/Øst-Europa, og kan heller få et like bra/bedre resultat av to unggutter i nærområdet. Vi bet på tanken og ble glade for å få oppdrag/jobb. Mannen på "40", vi kaller han Ola, kjente jeg. Selv om han ikke hadde utbetalt meg 1 KRONE for tekstarbeidet, samt de hundrevis av mailene jeg sendte ut, valgte jeg å stole på ham. Uten noen form for skriftlig dokumentasjon bortsett fra Facebook-chat, begynte vi på to (totalt 5 sider) av sidene. Han ga oss full tilgang til sidene. Forklarte oss kort hva som skulle bli gjort, og vi gjorde det. Et par måneder gikk, og vi var 95% ferdige med sidene. Kunden det gjaldt, prøve å komme i kontakt med Ola, da Ola aldri tok telefonen ( med vilje ). Dette resulterte i at vi ringte kunden og sa at ; "Vi vet at det er litt som mangler for at siden skal bli lansert, men Ola nekter å utbetale oss penger han har lovet. Vi venter på betaling før siden blir lansert." Dette falt ikke i smak hos Ola, og han hadde et raseriutbrudd. Forståelig reaksjon. Ola sa så at denne siden skulle kun gå via. oss, så vi tok kontakt med kunden, og ba om et møte. På møtet kom vi til enighet, og det kom fram at kunden hadde hatt problemer med Ola, samt at pengene VAR forhåndsbetalt. Som skrevet over, skjedde dette ila. flere måneder. ( vi startet med å lage nettsider til ham i November. Nå er det snart Juni og vi har ikke fått 1 krone utbetalt, og de fleste sidene er ferdige -dog ikke lansert, for det må Ola gjøre, men han er ikke i stand til det. Fantastisk at personer som han klarer å omsette for millioner.. ). Til sammen har vi laget 5 nettsider for ham. Disse nettsidene tar han en god del mer for, enn det vi hadde tatt for dem ( med våre priser ). Til sammen blir dette ca. 30.000 kroner som han må utbetale oss, og har lovet og lovet gang på gang i snart 4 måneder. Vi ble enige om ( skriftlig på Facebook ) at han skulle overføre (så mye som han hadde til rådighet) penger før jeg skulle på firmatur ( 25.mai ), men den 24.mai sluttet han å svare på Facebook og sms. Våre feil som kan være viktige ift. hvilke rettigheter vi har; Ingen DOKUMENTERT AVTALE MED SIGNERING om at vi har eller skal utføre jobben. Jeg / vi har år-lang Facebook historikk hvor han har sendt oss passord til de forskjellige sidene, samt "Business-snakk" om hva som må bli gjort og hvor mye vi får for hver hjemmeside. Vi har også vært i kontakt med 4 av kundene hans. En av kundene valgte å bryte avtalen han hadde med Ola, da Ola ikke klarte å ordne en betalingsløsning ( Brukte i overkant av 4 måneder på å få opp siden, men lover 14 dagers leveringsfrist på nettsiden sin ). <-- Vi ble ansatt til denne jobben da den var påbegynt. Brukte en god del timer på møter med kunden samt Woocommerce arbeid. Kunden var fornøyd med vårt ( Nordic Web ) sitt arbeid, men Ola klarte ikke å fikse en avtale med betalingsløsningen Nets på x antall måneder, og det var grunnen til at kunden brøyt ut av kontrakten. Med andre ord ; vi har vitner. Hva kan vi gjøre? Lenke til kommentar
Visum Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Er du sikker på at "Ola" ikke sitter på diskusjon.no og leser dette, da dere ikke er anonyme? Med nordicweb.no kan jeg raskt finne ut hvem dere egentlig er. 2 Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Den Perfekte Jobben: Det var virkelig det beste oppgulpet du kunne komme med? PatKaaa: Så lenge dere ikke har noen kontrakt eller "Ola" klarer å overholde lovnadene han har gitt dere, er dere eiere av alt materiale som er produsert. Hadde jeg vært dere, hadde jeg sett dette som et ganske grovt brudd på et samarbeid hvor "Ola" ikke gjør sin del av jobben. Jeg hadde tatt kontakt med kundene direkte for å høre om de var interesserte i en direkte handel med dere hvor de kjøper konsept/design av dere for så å få et annet firma til å ta support om de ikke ønsker å ta dette selv. 1 Lenke til kommentar
Patkaaa Skrevet 28. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2017 Er du sikker på at "Ola" ikke sitter på diskusjon.no og leser dette, da dere ikke er anonyme? Med nordicweb.no kan jeg raskt finne ut hvem dere egentlig er. For min del kan du fint finne utav hvem vi er, og dersom Ola mot all formodning leser dette, så håper jeg han innser at jeg ikke kommer til å sitte å vente på at ingenting skal skje, noe jeg har gjort i over et halvt år nå. 4 Lenke til kommentar
Patkaaa Skrevet 28. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2017 Den Perfekte Jobben: Det var virkelig det beste oppgulpet du kunne komme med? PatKaaa: Så lenge dere ikke har noen kontrakt eller "Ola" klarer å overholde lovnadene han har gitt dere, er dere eiere av alt materiale som er produsert. Hadde jeg vært dere, hadde jeg sett dette som et ganske grovt brudd på et samarbeid hvor "Ola" ikke gjør sin del av jobben. Jeg hadde tatt kontakt med kundene direkte for å høre om de var interesserte i en direkte handel med dere hvor de kjøper konsept/design av dere for så å få et annet firma til å ta support om de ikke ønsker å ta dette selv. Takker for svar. Serverne har "Ola" full tilgang til og kan hive oss ut når det passer ham. Vi prøvde å ta kontakt med kundene direkte for å se om de ville at vi skulle stå bak nettsidene med servere, design osv. men da "Ola" fikk vite om dette fikk jeg et par sinte telefoner og meldinger, type : "Dere to har et satans problem med meg.." Dette skjedde forøvrig for 3 måneder siden, så vi sa unnskyld for å ha sagt det vi sa til kunden, og forventa lysere dager.. Nope, didn't happen. Kan vi fakturere ham? Inkasso? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Har ikke mye å bidra med her, annet enn at jeg anbefaler dere å ta kopi fortest mulig av alle samtaler dere har med han, siden han kan slette sine deler av samtalen. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 [..] Vi prøvde å ta kontakt med kundene direkte for å se om de ville at vi skulle stå bak nettsidene med servere, design osv. men da "Ola" fikk vite om dette fikk jeg et par sinte telefoner og meldinger, type : "Dere to har et satans problem med meg.." Dette skjedde forøvrig for 3 måneder siden, så vi sa unnskyld for å ha sagt det vi sa til kunden, og forventa lysere dager.. Nope, didn't happen. [..] .. også ga dere bare opp og håpet det ville ordne seg likevel? Dere har ikke fått lønn, og dere har ikke noe skriftlig som tilsier at "Ola" eier det dere har lagd? Hvorfor da ikke ordne server selv (eller få hjelp av andre), og så få lansert sidene og endelig bli ferdig med dette tullet? Hva enn "Ola" måtte si virker ikke særlig relevant. Det er tydeligvis ikke mye tak i han. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 (endret) Det skal veldig lite til for å ha en bindende avtale/kontrakt. En FB-chat ala "Kan dere gjøre X for Y,-?" "Ja, det kan vi." "Ok, da er det en avtale." er en bindende avtale. Edit; Trenger ikke inneholde "Ok, det er en avtale." heller. Det er nok at ordlyden tilsier at det er en avtale, f.eks, "Da kjører vi på" Hvertfall slik jeg har forstått det fra en god del tråder angående kontrakt/avtale eller ikke. Endret 28. mai 2017 av 4 3 2 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 (endret) Hvis dere har tilgang til serveren, fjern alt materiale dere selv har laget. Potensielt legg ved en link til egen hjemmeside hvor kundene av "Ola" evt. kan kontakte dere direkte. Dere eier det dere har utviklet til dere er betalt. Kundene tjener jo bare på å kutte ut mellomleddet, og kan potensielt også bidra med press dersom det ikke er backup av serveren. At det ikke er signert noe kontrakt er i stor grad irrelevant, tekstkommunikasjon er også bindende avtale. Flere som eksempelvis har brent seg på "da kjøper jeg den" på melding, for så å ombestemme seg. Selger kan da kreve mellomlegget dersom de selger med tap til en tredjepart. Bland inn en advokat. Mange som blir mer villige til å betale når de får brev fra ett advokatkontor med trussel om rettslige steg for kontraktbrudd ol. Endret 28. mai 2017 av Spoki0 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Dere må vel sende en faktura skal dere få betalt når dere er ett DA? Og dere virker veldig snille og hyggelige, dog kan det se ut som dere har lært en viktig lærdom, at det lønner seg ikke..... Ganske mange driver som denne Ola, jo snillere dere er jo mer pusher han på for og få mest mulig gratis, litt bølleoppførsel og dere gir dere. Har dere laget dette og ikke fått betalt kan dere jo gi beskjed til kundene om at de må ta ned nettsiden da de ikke eier designet og dere ikke tillater det brukt før dere har fått betalt. Lenke til kommentar
Patkaaa Skrevet 28. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2017 Takker for svarene. Problemet er ikke å anskaffe egne servere. Det har vi. For å flytte domenet og arbeidet vi har gjort på våre, må vi ha tillatelse fra han og/eller hans hosting-selskap. Kan heller ikke "ta ned siden" med back-up, da back-upen blir tatt på hans servere, som han har full tilgang til. Noen av sidene er heller ikke publisert ( men står ferdige ), pga. hans utrolige tempo. Advokat koster vel mer enn hva vi i det hele tatt kan håpe på å få inn(?). Ettersom han ville ha et "samarbeid" mellom hans bedrift og Nordic Web, valgte vi å inkludere kundene vi laget side til, i vår portefølje på siden. Ble møtt med "Hvem faen tror dere at dere er? Ta det vekk med en gang.". Kan legge til bilde av chatten etter eksamen imorgen. Vi, spesielt jeg -da han er en bekjent - , har vært for snille med ham. Nok er nok, han har dratt meg i nesen i for lang tid nå. Har lagt ned www.nordicweb.no ( fresh restart ), skal legge om siden og konseptet, samt øke SEO til alle søkeordene han har på sin side og slå ham. Litt konkurranse er vel bare bra? Still want the money we owes us though. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Dere må hverfall sende regning til ham, uten det har dere jo ikke noe og kreve. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 lag faktura og selg den til et finansslskap som jobber med inkrevning som dette https://www.svea.com/no/nor/Fakturakjop/?gclid=CjwKEAjwsLTJBRCvibaW9bGLtUESJAC4wKw1so0_IXDNLrecQTUjwbpO1iebhAUCoetva6ojH_SjvRoCktTw_wcB Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Kan vi fakturere ham? Inkasso? Ikke bare kan dere fakturere ham (firmaet hans), dere er helt nødt til å gjøre det for å få noe utbetalt. Penger kommer ikke av seg selv med mindre det sendes et krav i form av faktura. Siden dere er leid inn som et firma, og ikke ansatt direkte hos ham, så er det eneste måten å få penger for det dere har gjort. Lønn er det jo deres eget firma som skal utbetale til dere. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Rent generelt sett har dere ingen rett til å ta tilbake materiale dere allerede har levert uten spesifikke holdepunkter i avtalen om det. Dere har oppfylt avtalen, og kan ikke "avoppfylle" avtalen for å sikre deres krav. Dette gjelder desto mer når man leverer til en tredjepart som attpåtil har forskuddsbetalt. Først og fremst: har dere en dokumentert enighet om hva som skal betales, og hvem som skal betale? Det første får betydning for hva som skal faktureres. Det andre får betydning for hvem som skal faktureres (Ola personlig eller Olas selskap). Når disse to tingene er klare utsteder man faktura som sendes den ansvarlige. Hvis fakturaen bestrides eller ikke betales vurderer man behov for rettslig bistand. PatKaaa: Så lenge dere ikke har noen kontrakt eller "Ola" klarer å overholde lovnadene han har gitt dere, er dere eiere av alt materiale som er produsert. Hadde jeg vært dere, hadde jeg sett dette som et ganske grovt brudd på et samarbeid hvor "Ola" ikke gjør sin del av jobben. Dette er en sviktende forutsetning. De har en kontrakt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå