skikkeligrebellass Skrevet 27. mai 2017 Del Skrevet 27. mai 2017 (endret) Hei, jeg lurer på å starte en business på si. Kort fortalt: Konseptet går ut på at jeg får betalt for å være både konsulent, ghost writer, og live eksamenshjelp via kamuflert kommunikasjon. Tenkte å gi seksergaranti, uten sekser, ingen betaling. Hvilke lover vil dette potensielt rammes av? Endret 29. mai 2017 av skikkeligrebellass Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. mai 2017 Del Skrevet 27. mai 2017 Medvirkning til falsk forklaring fremstår som aktuelt, jf. straffeloven § 221 (1) (d). Medvirkning til bedrageri kan også være tilfelle, jf. straffeloven § 371. I tillegg til problemstillinger knyttet til markedsføringsloven, alminnelige kontraktsrettslige prinsipper, angrerettloven, mv. 6 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Hadde i alle fall ikkje gitt 6'er garanti, både på grunn av at det må stilles spørsmålstegn i om du sjølv kan alle faga på alle klassenivå godt nok til å få toppkarakter sjølv med juks. Og fordi at plutselige 6'ere er eit raudt flagg for godt og vell 80% av elevane. Ellers så er vell erstatningssøksmål frå kundar som på eit eller anna tidspunkt blir avslørt og som mister studieplass og/eller jobb, og som derfor pådrar seg inntektstap, som er den største trusselen. 2 Lenke til kommentar
skikkeligrebellass Skrevet 28. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2017 Medvirkning til falsk forklaring fremstår som aktuelt, jf. straffeloven § 221 (1) (d). Medvirkning til bedrageri kan også være tilfelle, jf. straffeloven § 371. I tillegg til problemstillinger knyttet til markedsføringsloven, alminnelige kontraktsrettslige prinsipper, angrerettloven, mv. Kreativt. § 221 første ledd - at du kan straffes når forklaring til offentlige myndigheter er ment å frambringe bevis - det forutsetter vel da at man da straffer skoleungdom som svarer feil på eksamen. Bevis er ikke et begrep som brukes i en skolesituasjon, så å medvirke til juks, må vel sies å være tvilsomt prosedabelt? § 371 ser problematisk ut. Har retten fritt fram til å definere innholdet av ordet "villfarelse" og hva som utgjør "tap?" For slik det står skrevet i den aktuelle lovteksten, så ser det ut til å være slik at selv juksing i kortspill skal straffes etter straffeloven. Jeg skjønner at jeg påfører andre lovlydige elever et "tap," dersom elevene JEG hjelper kan påvises, eller sannsynliggjøres, å ta studieplassene fra en annen elev, eller jobben fra en annen elev. Jeg ville hatt noen argumenter mot det, for det første, for å kunne si hva et tap er, så må man kunne fastsette høyden av tapet. Dersom denne høyden er rent subjektiv, så faller det utenfor rimelighet å straffe dette med et villkårlig beløp. Ettersom summen av studieplasser er så mye høyere enn tapet av akkurat den studieplassen hos personen som jeg har hjulpet, så vil betydningen av jukset være minimal. Og uten at man kan bevise hvor mange jeg har hjulpet, og i hvor stor grad hjelpen har hjulpet dem, så vil jeg påstå at straffeutmåling vil være sketchy. Eller er jeg helt på bærtur? Lenke til kommentar
skikkeligrebellass Skrevet 28. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2017 (endret) Hadde i alle fall ikkje gitt 6'er garanti, både på grunn av at det må stilles spørsmålstegn i om du sjølv kan alle faga på alle klassenivå godt nok til å få toppkarakter sjølv med juks. Og fordi at plutselige 6'ere er eit raudt flagg for godt og vell 80% av elevane. Ellers så er vell erstatningssøksmål frå kundar som på eit eller anna tidspunkt blir avslørt og som mister studieplass og/eller jobb, og som derfor pådrar seg inntektstap, som er den største trusselen. Hva skal disse kundene saksøke meg for da? Er jeg garantist for lovligheten? Det er vel ikke verre enn at de som ikke får 6-er, får en svært billig konsulentjobb. Over tid synes det rimelig å anta at treffsikkerheten vil øke, selv om jeg skulle ha gitt konsulenthjelp innenfor norsk. Det er en viss regelmessighet i hva slags oppgaver norsklærere gir, hva de er interessert i å få som svar, hva som imponerer dem, hva de klikker på. Nå tror jeg det hadde vært langt mer safe å tilby å skrive oppgaver innenfor fagområder hvor jeg har et reelt kompetansefortrinn, men dersom det hadde vært god business å skrive oppgaver i norskfaget, så kan det godt tenkes jeg kunne lest mellom- og hovedfagspensum, og gitt noen verdifulle råd der også. Spesielt når man gir oppgaver som omhandler tolkning av tekst, så er det et par dimensjoner jeg kunne ha tilført som det er vanskelig å ha forutsetningene for å se når man er ung, da det å tolke tekster av forfattere også gjøres lettere når man skjønner forfattere, hva som motiverer kunstnere, hva som ligger i det å få en ide, at tekster i seg selv ikke nødvendigvis oppstår fordi en kunstner har et propagandabudskap kunstneren ønsker å formidle som et debattinnlegg i klassekampen (vanskelig for mange lærere å forstå), men at de har sett noe på en annen ting enn hva den generelle personen i befolkningen klarer, og at en tekst kan formidle farlig tankegods, beskyttet av kunstnerisk frihet, og filtrert til å nå ut til de få som forstår teksten. Slike perspektiver skulle jeg klart å formidle uavhengig av om det var kommafeil i hver setning, ja med 3 i promille og stående på hodet. Jeg ville klart å gjøre butikk, spm er risikokalkylen, og hvordan markedsføre noe som i utgangspunktet er hysj-hysj. Så er det et lite spm om jeg skal basere meg på live-hjelp til en eller flere personer under skriftlig eksamen, f.eks regne ut fasiter og sende over forklaring som lydfiler som kan spilles av, bare avtale med kundene at de må gro langt hår, og så ha på høyhalset genser som kamuflerer øreproppene. Videre er det et spm om jeg må selv være meldt opp til eksamen og forlate lokalet for å få tak i prøvesvarene, eller om man kan få flere individer til å fotografere og sende et par oppgaver hver. Om lovligheten er tvilsom, så går det an å basere seg på bitcoins og at jeg har et rykte som jeg bygger opp via online-fora. Men litt av poenget må også være å kunne begynne på et basic nivå, og så se etter om dette kan skaleres til et nivå hvor jeg tjener akseptable penger på det. En skal ikke se bort i fra at jeg forsøker meg på norsk også. Det ville i hvert fall gitt meg en stor glede om det skulle begynne å rulle inn seksere i norsk. Det er neppe noe fagområde som åpner like mye opp for trynefaktor som norskfaget gjør. Endret 28. mai 2017 av skikkeligrebellass Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Moderatormelding Tretten innlegg er slettet for å diskutere helt andre ting enn jus. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 (endret) Du er en skikkelig rebell ass.. Du er ansvarlig for lovligheten i form av at du også får trøbbel. Endret 28. mai 2017 av 4 3 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Mener å huske at tilsvarende eksempel var i media for noen år siden, eller kanskje det gjaldt noen som jukset med førerkort teorien. Det må vel uansett være tilnærmet nok til å kunne dra en parallell mtp avgjørelsen i de sakene. Noen som husker? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 (endret) @Zim http://www.aftenposten.no/norge/Jukser-pa-teoriproven-med-spionkamera_-gar-ustraffet-599489b.html Edit; Kort fortalt så ble det ingen konsekvenser for noen. Endret 28. mai 2017 av 4 3 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Hva skal disse kundene saksøke meg for da? Er jeg garantist for lovligheten? Ikkje på grunn av lovligheita, men på privatrettslig grunnlag. Om ein av kundane dine i staden for å få ein 6'er på eksamen blir tatt og får utdannelsen forsinka eit år, så kan dei holde deg erstatningsansvarlig for dei ekstrakostnadane som eit år til med studielån og eit år med tapt arbeidsinntekt medfører. Lenke til kommentar
process Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 (endret) Edit:IANAL og ikke anledning til å sjekke opp nå. Endret 28. mai 2017 av process Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Hva skal disse kundene saksøke meg for da? Er jeg garantist for lovligheten? Ikkje på grunn av lovligheita, men på privatrettslig grunnlag. Om ein av kundane dine i staden for å få ein 6'er på eksamen blir tatt og får utdannelsen forsinka eit år, så kan dei holde deg erstatningsansvarlig for dei ekstrakostnadane som eit år til med studielån og eit år med tapt arbeidsinntekt medfører. Kan man kreve erstatning hvis man bevisst har kjøpt en tjeneste man forstår (eller må forstå) er ulovlig? Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Litt off topic, men hvordan hadde du tenkt å kommunisere med elevene under eksamen? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Om ein av kundane dine i staden for å få ein 6'er på eksamen blir tatt og får utdannelsen forsinka eit år, så kan dei holde deg erstatningsansvarlig for dei ekstrakostnadane som eit år til med studielån og eit år med tapt arbeidsinntekt medfører. Berre i det svært spesielle tilfellet at trådstartar er skuld i at eleven blir avslørt. Normalt er det anten studentens eigen feil eller utanforliggjande årsaker (slik som uvanleg skarpsindig vakt eller nye kontrolltiltak). Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Morsomt. Send gjerne PM med hvordan konseptet fungerer (uten å avsløre noe spesielt). Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Litt off topic, men hvordan hadde du tenkt å kommunisere med elevene under eksamen? Om innsenderen hadde en god ide i den forbindelse, hvor lurt ville det være å beskrive metoden på et offentlig forum? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Hva slags kontraktsrettslig ansvar man eksponerer seg for kommer an på hvordan kontrakten utformes. En dårlig utformet "seksergaranti" kan fint eksponere tjenesteyteren for erstatningsansvar hvis eleven ikke får karakter. Enhver kontrakt innen dette feltet vil naturlig nok begrense tjenesteyters erstatningsansvar til den prisen kunden har betalt slik at tjenesteyter ikke bærer noen reell risiko. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå