Gå til innhold

Utstilling av hund

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har aldri stilt ut hund før, men jeg har planlagt å anskaffe en samojed fra Danmark og stille den ut når den blir gammel nok. Noen som kan gi noen råd om utstilling av hund? Koster det mye? Hvordan lærer man hunden å stå? Når kan man begynne å stille den ut? Og er det sånn at kastrerte hannhunder ikke kan stilles ut, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det koster fra 250-400kr å melde på en hund (250 er da for valp)

Å få den til å stå gjør du som med all annen lydighet. Finnes forskjellige teknikker. Men godis og klikker funker. Valp kan stilles ut fra 4 måneder (om utstillinga har valpe klasser) den vil få en kritikk men ingen premiering (det skjer først etter fylte 9 måneder, når den går i junior klasse) grunnen til at kastrerte hanner ikke kan stilles ut er at utstilling begynte som en måte å bedømme avlskvaliteter på hundene.

Og i Norge skal man helst ikke kastere hanner med mindre det er medisinsk nødvendig.

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Har hørt veldig dårlige ting om utstilling av hunder i norge, f.eks at hvem du kjenner spiller en mye større rolle enn hvordan hunden din ser ut eller oppfører seg.

Sannhet med visse modifikasjoner. Noe trynefaktor vil det være blant de som er kjent i miljøet, det er vanskelig å komme bort fra. Det er mennesker som dømmer og mennesker som stiller ut, og de samme folkene er interessert i samme rase. Over tid blir jo folk kjent og det kan sikkert påvirke. Jeg vet/har også hørt om det, men har generelt inntrykk av at det ikke er korrupsjon som standard i hver ring heldigvis :p  .

Uansett må hunden ser bra ut etter standarden hvis man skal ha en sjans på utstilling. Også spørs det litt på ambisjonsnivået til trådstarter også, tenker jeg :) . Er det godt nok å gjøre det bra, eller vil han vinne Best i Rasen og komme videre til gruppedømmingen osv..

Lenke til kommentar

Finn en lokal hundeklubb og bli med på ringtrening (utstillingstrening) der, gå valpekurs og vær med på miljøtrening. Valpen bør bli vant til å være med overalt, håndteres av andre og takle folkemengder og det å være blandt andre hunder, ellers vil første utstilling kunne bli en ganske intens opplevelse. Om valpen håndterer det greit, ser ut til å trives i ringen og møter rasestandard etterhvert som den vokser til er det bare tid og interesse som avgjør om det er en hobby dere fortsetter med. Men det koster både tid og penger å drive med utstilling!

Lenke til kommentar

mht hva dette her har gjort ang hunderaser som lider osv for å ha et bestemt utseende så hadde jeg holdt meg unna det...

om bikkja skal på catwalken, burde man heller bedømt bikkja etter hvor søt den er / oppfører seg enn etter absurde standarder og raseteorier som høres ut som noe fra "mein kampf", men noe sånt finnes ikke.. jeg hadde f.eks glatt gitt denne bikkja her 10 av 10 mulige:

hotdog-halloween-dog-costumes.JPG

er overbevist om at Trulte - bikjka vår - er verdens vakreste hund, men da hun er gatemix av alt mulig er hun ikke velkommen noe sted. Bare en ting å si om det:

RASISME!

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utstilling er egentlig en fin ting, men man må premiere de sunneste og mest funksjonelle hundene, og evt endre rasestandardene noe. Og så må man sørge for å unngå juks, at folk prøver å skjule feil osv. Vet ikke om det er særlig realistisk. Folk vil jo vinne, og tenker mindre på om rasen er tjent med det.

Hvis du skal stille ut hunden, så ikke juks i hvert fall. Du kan børste pelsen, men utover det skal hunden være naturlig. Ikke bruk spray med farge, glans osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...