Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det mulig å få økonomisk støtte for plastikk kirurgi?

Nazz

Anbefalte innlegg

Hei, er ei på 20 år som lenge har lurt på om det er mulig å få økonomisk støtte for plastikk kirurgi, dersom det som skal rettes opp er mer eller mindre ekstremt? og hvordan kan man eventuelt må søke om det?

Snakker da mer spesifikt om neseoperasjon.

Man kan nok tenke seg at jeg overdramatiserer hvis jeg forklarer hvordan det ser ut, men det er virkelig ille. Misliker meg selv ikke og ser det gode i meg selv, men nesa mi er virkelig der.

Har time hos fastlegen den kommende uken, og tenker å bringe det opp og evnt. bli henvist til øre/nese/hals-lege for å se om det itillegg er noe medisinsk galt med den, da det blør periodevis ut av det blå.

Endret av Nazz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper du må gå et par runder med psykolog før det blir aktuelt, og jeg kan garantere at de ikke vil endre noe kosmetisk grunnet neseblod.

Det sagt, så må du definitivt få oppfølging med lege og høre hva som er mulig og hvilke steg du burde ta fremover. Fastlege er nok riktig sted å starte, selv om det kanskje ikke ender med en konklusjon der.

Lenke til kommentar

Grei link fra RR*. Den beskriver hovedtrekkene i når det offentlige dekker kosmetisk kirurgi.

Til ditt spørsmål: Nei, det er aldrig per definisjon mulig å få økonomisk støtte til kosmetisk kirurgi i den forstand at du får cash der du siden kan velge en plastikkirurg.

Du må først få godkjent av det offentlige at du har et reelt behov for det. Selv om linken her ovenfor ikke konkret sier noe om neser, brukes det altså skjønn. 

I alle tilfeller er det fastlegen som er første instans og som siden henviser deg videre, du er altså på rett spor. Husk at du har fritt behandlingsvalg og altså ikke trenger å gå til det lokale regionsykehuset. Du kan velge en ekspert på et universitetssykehus. Ventetidene er oftest "sykt" lang.

Hvis du siden får det godkjent, kan det offentlige velge å betale for deg til et privat sykehus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...