Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Straff for import av veteranbil som ikke ble betalt moms på?

Anbefalte innlegg

Skal kanskje kjøpe en tyskregistrert veteranbil jeg har funnet. Det er desverre en ulempe, den ble fraktet til Norge via grønn sone, så moms ble ikke betalt). Og bilen er kanskje ikke "utmeldt" av Tyskland.

Hvordan skal man momse bilen nå? Og kommer det noe botpenger pga ikke betalt før? Resten blir ikke problem da bilen har vært registrert og er eu-godkjent. Planen er å få bilen på veien igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe jeg fant i farta, kanskje ikke helt relevant, men gjelder unndragelse av MVA https://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/-Norges-Hoyesterett/Avgjorelser/Avgjorelser-2010/Straffutmaling-for-medvirkning-til-unndragelse-av-merverdiavgift-og-overtredelse-av-ligningsloven-pa-grunn-av-svart-arbeid/

"Det var også et skjerpende moment at hytteeieren bevisst hadde gitt uriktige opplysninger til myndighetene."

Hvis det ikke var deg som tok inn bilen så er du en uskyldig tredjepart og bør strengt tatt ikke få straff hvis du fikser det nå i ettertid. Om det blir noen reaksjon så er det da isåfall på grunnlag av at du har visst om dette lenge(?) og latt vær å melde ifra. Så er det jo en god mulighet for at de som fraktet den over får straff.

Det beste du kan gjøre er å ringe tollen med en gang og se hva de sier om saken. Da drar du ned med alt av kvitteringer og dokumentasjon så fikser de så du får betalt MVA. Hva som skjer i forhold til at det alerede skulle vært betalt kan nok ingen si noe om.

http://www.toll.no/no/bilimport/

/ikkejurist

Edit; Så at du tenker på å kjøpe. Jeg ville antagelig holdt meg unna. Det som skjer ar at du "anmelder" det og du kan hvertfall ikke kjøpe den før MVA'en er fikset.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...