Gå til innhold

App/ordning for å administrere biler på arbeidsplassen

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

På jobben har vi noen biler til fritt utlån på fritiden og i arbeidstiden. Nøklene henger på sine faste plasser og det er førstemann til mølla prinsippet som gjelder.

Nå etterlyser vi en app (helst til mobiltelefon/nettbrett) som kan administrere utlånet. Dvs. at vi ønsker å kunne reservere en av bilene for en tidsperiode i forkant av hvert lån. Da kan man enkelt se om bilene er tilgjengelige når man har tenkt å låne, og reservere sin tid i appen.

Dette blir litt som reservering av hotellrom, nabobil, utlån av bøker osv., og håper noen har tips om gratis apper/programmer som kan egnes til dette bruket. Andre tips mottas også med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hva med rett og slett en kalender i f.eks google eller outlook?

Jeg har vært inne på tanken.

Kan noen av disse kalenderene låses, slik at man kan legge til men ikke fjerne?

Ser for meg at det blir et problem at man sletter hverandre for selv å få plass. Videre er det ønske om en anonymiseringsfunksjon slik at alle ikke ser hvem som låner bilene til enhver tid, men at en overordnet har ansvaret/tilgang til dette (akkurat dette er ikke noe "must").

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Vanlig Outlook kalenderfunksjonalitet er at kvar enkelt kun kan slette eller redigere eigne kalenderføringar.

Admin kan sjølvsagt slette alt.

Ångåande anonymitet så kan det også settast opp slik at det kun står som "opptatt" for alle andre enn brukaren som la inn avtalen og administrator.

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Opprett det som en ressurs, samme som møterom, så tror jeg man kan legge inn at kun den som oppretter avtalen kan slette den.

Anonymiseringsfunksjon kjenner jeg ikke til desverre.

Etter hva jeg kan se er dette en betalingsløsning?

Det er i utgangspunktet uaktuelt.

Etter å ha sjekket ut Google Calendar virker det som om man enten:

- får opptatt i kalenderen (greit nok) men da kan man ikke legge til hendelsen (billånet) selv

- får tilgang til kalenderen på lik linje med alle, også kalendereier (kan da slette andres reserveringer).

I outlook får jeg to valg:

-kan vise

-kan redigere

Jeg møter på samme problemstilling her.

For begge disse tilfellene er det webløsningen jeg har sjekket.

Så da blir spørsmålet om det finnes andre tilsvarende kalenderløsninger hvor man kan legge til hendelse men ikke slette andres hendelser?

Lenke til kommentar

Ja, vi bruker MRBS på jobben for felles møterom, slik at andre virksomheter i bygget kan booke rom. Burde ikke være noe problem å tilpasse det til deres bruk.

http://mrbs.sourceforge.net/

Edit: Bruker ikke dette på mobil. etc, så vet ikke hvor lett det er å bruke på slike plattformer.

Og du trenger selvsagt en webserver.

Edit2: Testet det i chrome (ios), ikke tilpasset mobil dessverre :(

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tror kanskje Googles kalender kan tilpasses fordi man kan få beskjed/epost om endringer, slettinger av oppføringer osv. På denne måten kan man ha en viss kontroll ved misbruk, og at det blir lettere å rette opp feil som er begått.

Tar gjerne fortsatt tips om egnede kalendere eller annen programvare!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...