Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i automasjon


Anbefalte innlegg

Vi skal ha en tverrfaglig eksamen i automasjon og jeg skal ha om pneumatikk! Spørsmålet mitt er hvordan en sylinder virker og oppbyggningen!

Har noen noe tips til hva jeg burde øve på med tanke på spørsmålene man får av sensor under eksamen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, 

 

Det finnes jo forskjellige typer sylinderene, men i all enkelhet kan vi bruke den som er vist i bildet under;

 

pneumatic-cylinder.png

 

 

På "Gauge Pressure" siden har man trykkluft som går inn i sylinderen og presser mot et stempel. På baksiden av stempelet (der det står Atmospheric Pressure) kan det for eksempel være en fjær. For å bevege sylinderen trykksettes "Gauge Pressure" siden, slik at fjærkreftene overvinnes og stempelstangen her beveger seg mot høyre. Når man så vil ha stempelstangen til å bevege seg mot venstre, så fjerner man trykket på "Gauge Pressure" siden, slik at fjærkreftene blir størst. 

 

Hvis jeg var sensor så ville jeg spurt om oppbygging av sylinder og om du kjente til forskjellige varianter (f.eks dobbelt-virkende). Jeg ville også kanskje spurt om hvordan du ville vedlikeholdt sylinderen (f.eks bytte stempel), og hvilke farer du må kjenne til (F.eks om sylinderfjæren står i spenn)

 

Lenke til kommentar

Hei, 

 

Det finnes jo forskjellige typer sylinderene, men i all enkelhet kan vi bruke den som er vist i bildet under;

 

pneumatic-cylinder.png

 

 

På "Gauge Pressure" siden har man trykkluft som går inn i sylinderen og presser mot et stempel. På baksiden av stempelet (der det står Atmospheric Pressure) kan det for eksempel være en fjær. For å bevege sylinderen trykksettes "Gauge Pressure" siden, slik at fjærkreftene overvinnes og stempelstangen her beveger seg mot høyre. Når man så vil ha stempelstangen til å bevege seg mot venstre, så fjerner man trykket på "Gauge Pressure" siden, slik at fjærkreftene blir størst. 

 

Hvis jeg var sensor så ville jeg spurt om oppbygging av sylinder og om du kjente til forskjellige varianter (f.eks dobbelt-virkende). Jeg ville også kanskje spurt om hvordan du ville vedlikeholdt sylinderen (f.eks bytte stempel), og hvilke farer du må kjenne til (F.eks om sylinderfjæren står i spenn)

takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...