Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] fysikk 2 eksamen vår 2017

Anbefalte innlegg

Hei! Tenkte å opprette en forum for alle som har kommet opp i Fysikk 2 eksamen. Fysikk 2 eksamen er i år den 31.05.2017.

Så spørsmålet mitt er følgende: Hvilke teorispørsmål tror dere vi får på del 1 (oppgave 2). Fordi i fjor (vår 2016) fikk de teorispørsmål om annihilering. Tror dere vi får spørsmål fra partikkelfysikken? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg tenkte var at snordraget til kloss med masse 2m var lik Gx komponent til klassen med masse m. Da blir S=mgsina. Gx til kloss med masse 2m er jo 2mgsina + Gx til kloss med masse m. Det blir tilsammen 3mgsina. Da får jeg at a=(3mgsina -mgsina)/m = 2gsina. Sin til vinkel 30 er 0.5, da blir a=2g x 0.5= g. Hakke påiling om det er riktig, men på del 1 får man som oftest fine og runde verdier.

Endret av Harryhansen
Lenke til kommentar

Hmm jeg føler den eksamen var høyere nivå på en tidligere.. Nesten alle andre eksamener var det bare en kloss på et enkelt skråplan, nå var det to som var festet i hverandre.. På andre eksamener var kasteoppgavene ganske straight forward, her måtte man finne vinkelen først

Lenke til kommentar

Det var noen av oppgavene som krevde litt kreativitet idag :) Men jeg tror oppgave 1 var lettere enn de foregående årene. For min del var disse sorte hullene det som skapte hodebry. Vil det sorte hullet lengst unna påvirke punktet P, var litt i tvil om det fordi det ligger et sort hull i mellom? Jeg regna hvert fall at punktet P blir påvirket av begge hullene. 

Lenke til kommentar

Jeg er uenig i at denne eksamen var såpass vanskelig. Akkurat den oppgaven med skråplanet der var litt vrien, men selve eksamen alt i alt lå ikke på noe høyere nivå enn tidligere eksamener.

Jeg fikk a=0.5g på oppgave 2., med retning nedover skråplanet til den store klossen. Gjorde også lignende som Harryhansen og satt ma=Gx-S, der S=Gx til den andre klossen. Jeg er ganske sikker på at det er riktig måte å løse oppgaven på, men det er godt mulig jeg har gjort noen slurvefeil og at svaret blir a=g.

Endret av BrB92
Lenke til kommentar

Det var noen av oppgavene som krevde litt kreativitet idag :) Men jeg tror oppgave 1 var lettere enn de foregående årene. For min del var disse sorte hullene det som skapte hodebry. Vil det sorte hullet lengst unna påvirke punktet P, var litt i tvil om det fordi det ligger et sort hull i mellom? Jeg regna hvert fall at punktet P blir påvirket av begge hullene.

Ja, det er riktig at punktet P blir påvirket av begge de sorte hullene.

Lenke til kommentar

Det er jeg uenig i. Akkurat den oppgaven der var litt vrien, men selve eksamen alt i alt lå ikke på noe høyere nivå enn tidligere eksamener.

Jeg fikk a=0.5g på oppgave 2., med retning nedover skråplanet til den store klossen. Gjorde også lignende som Harryhansen og satt ma=Gx-S, der S=Gx til den andre klossen. Jeg er ganske sikker på at det er riktig måte å løse oppgaven på, men det er godt mulig jeg har gjort noen slurvefeil og at svaret blir a=g.

Du må se på klossene som ett system, med masse 3m som blir påvirket av Gx til den store klossen, og blir bremset av Gx til den andre. 5/3 er nok riktig mener nå jeg. S har ingenting å si fordi de indre kreftene er null. Dette var Fysikk 1. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...