halahalaha Skrevet 27. mai 2017 Del Skrevet 27. mai 2017 Hei! Tenkte å opprette en forum for alle som har kommet opp i Fysikk 2 eksamen. Fysikk 2 eksamen er i år den 31.05.2017. Så spørsmålet mitt er følgende: Hvilke teorispørsmål tror dere vi får på del 1 (oppgave 2). Fordi i fjor (vår 2016) fikk de teorispørsmål om annihilering. Tror dere vi får spørsmål fra partikkelfysikken? Lenke til kommentar
halahalaha Skrevet 28. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2017 Ingen andre som kom opp i fysikk 2?? Lenke til kommentar
thfi Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Har sett på en del gamle eksamensoppgaver, og jeg husker ikke å ha sett partikkelfysikk på oppgave 2. Er som regel bare noen spørsmål om dette på oppgave 1, men man kan jo aldri vite.. Lenke til kommentar
Harryhansen Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Kom opp i fysikk 2 jeg og! Man vet aldri hva som kommer, så det gjelder egentlig å få seg så god oversikt som mulig. Lenke til kommentar
Harryhansen Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Jeg tror ikke at vi får spørsmål fra partikkelfysikken annet enn på flervalgoppgavene, ettersom dette temaet egentlig bare krever pugging, og ikke så mye forståelse. Lenke til kommentar
halahalaha Skrevet 30. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2017 Tror dere at vi får spørsmål om å greie ut røntgenstråling, MR, Ultralyd (fysikk og teknologi kapittel 13) på oppgave 2, del 1? Lenke til kommentar
halahalaha Skrevet 31. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2017 Den var vanskelig. Surra veldig mye med formeler og bladde fram og tilbake i boka under del 2 Deg da? Lenke til kommentar
thfi Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Følte egentlig det gikk greit, men er svært spent.. Håper at det kommer løsningsforslag i en eller annen form snart Lenke til kommentar
halahalaha Skrevet 31. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2017 Følte egentlig det gikk greit, men er svært spent.. Håper at det kommer løsningsforslag i en eller annen form snart Hva fikk du som akselerasjonen på oppgave 2 del 1? Lenke til kommentar
thfi Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Litt usikker men jeg tror jeg fikk 1.7 m/s^2 Lenke til kommentar
Harryhansen Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 (endret) Det jeg tenkte var at snordraget til kloss med masse 2m var lik Gx komponent til klassen med masse m. Da blir S=mgsina. Gx til kloss med masse 2m er jo 2mgsina + Gx til kloss med masse m. Det blir tilsammen 3mgsina. Da får jeg at a=(3mgsina -mgsina)/m = 2gsina. Sin til vinkel 30 er 0.5, da blir a=2g x 0.5= g. Hakke påiling om det er riktig, men på del 1 får man som oftest fine og runde verdier. Endret 31. mai 2017 av Harryhansen Lenke til kommentar
thfi Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Ligner veldig på utregningen jeg også hadde, men jeg kom frem til noe slikt 2mgsina-(ma+mgsina)=2ma mgsina=3ma g*sin30=3a a=10*0.5/3= 5/3 Lenke til kommentar
Harryhansen Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Hmm jeg føler den eksamen var høyere nivå på en tidligere.. Nesten alle andre eksamener var det bare en kloss på et enkelt skråplan, nå var det to som var festet i hverandre.. På andre eksamener var kasteoppgavene ganske straight forward, her måtte man finne vinkelen først Lenke til kommentar
Saul daul Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Ligner veldig på utregningen jeg også hadde, men jeg kom frem til noe slikt 2mgsina-(ma+mgsina)=2ma mgsina=3ma g*sin30=3a a=10*0.5/3= 5/3 Fikk samme som deg, akkurat samme måte Lenke til kommentar
Saul daul Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Det var noen av oppgavene som krevde litt kreativitet idag Men jeg tror oppgave 1 var lettere enn de foregående årene. For min del var disse sorte hullene det som skapte hodebry. Vil det sorte hullet lengst unna påvirke punktet P, var litt i tvil om det fordi det ligger et sort hull i mellom? Jeg regna hvert fall at punktet P blir påvirket av begge hullene. Lenke til kommentar
BrB92 Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 (endret) Jeg er uenig i at denne eksamen var såpass vanskelig. Akkurat den oppgaven med skråplanet der var litt vrien, men selve eksamen alt i alt lå ikke på noe høyere nivå enn tidligere eksamener. Jeg fikk a=0.5g på oppgave 2., med retning nedover skråplanet til den store klossen. Gjorde også lignende som Harryhansen og satt ma=Gx-S, der S=Gx til den andre klossen. Jeg er ganske sikker på at det er riktig måte å løse oppgaven på, men det er godt mulig jeg har gjort noen slurvefeil og at svaret blir a=g. Endret 31. mai 2017 av BrB92 Lenke til kommentar
BrB92 Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Det var noen av oppgavene som krevde litt kreativitet idag Men jeg tror oppgave 1 var lettere enn de foregående årene. For min del var disse sorte hullene det som skapte hodebry. Vil det sorte hullet lengst unna påvirke punktet P, var litt i tvil om det fordi det ligger et sort hull i mellom? Jeg regna hvert fall at punktet P blir påvirket av begge hullene. Ja, det er riktig at punktet P blir påvirket av begge de sorte hullene. Lenke til kommentar
Saul daul Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Det er jeg uenig i. Akkurat den oppgaven der var litt vrien, men selve eksamen alt i alt lå ikke på noe høyere nivå enn tidligere eksamener. Jeg fikk a=0.5g på oppgave 2., med retning nedover skråplanet til den store klossen. Gjorde også lignende som Harryhansen og satt ma=Gx-S, der S=Gx til den andre klossen. Jeg er ganske sikker på at det er riktig måte å løse oppgaven på, men det er godt mulig jeg har gjort noen slurvefeil og at svaret blir a=g. Du må se på klossene som ett system, med masse 3m som blir påvirket av Gx til den store klossen, og blir bremset av Gx til den andre. 5/3 er nok riktig mener nå jeg. S har ingenting å si fordi de indre kreftene er null. Dette var Fysikk 1. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå