seler Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Mitt AS som er registrert i momsregisteret skal kjøpe en bil. Hvis jeg kjøper bil av en privatperson, får jeg tilbake noe for moms da, når privatpersonen ikke selger med moms? Lenke til kommentar
Visum Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Salg av bruktebil er momsfritt, da du kun betaler moms engang på en vare. Ved videre selg betaler du ikke moms. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Det er feil. Salg av bruktbil er fritatt omsetning fordi det eksplisitt er fritatt i mval. § 6-7 (3). Omsetning av brukte varer rent generelt skal det beregnes merverdiavgift av, så lenge selger er avgiftspliktig. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Salg av bruktebil er momsfritt, da du kun betaler moms engang på en vare. Ved videre selg betaler du ikke moms. Mener å ha lest at omregistreringsavgiften i sin tid ble innført som erstatning for momsfritaket. Eller? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Det hadde i så fall vært veldig imponerende, siden omregistreringsavgiften ble innført i 1956 og merverdiavgiften i 1969. Omregistreringsavgiften ble innført som et ledd i utbyggingen av den alminnelige omsetningsavgiften. Da merverdiavgiften ble innført til erstatning for omsetningsavgiften beholdt man omregistreringsavgiften som en praktisk løsning for bruktbiler. Dette delvis for å sørge for at bruktbilforhandlere ikke ble stilt vesentlig dårligere enn private ikke-næringsdrivende selgere. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Salg av bruktebil er momsfritt, da du kun betaler moms engang på en vare. Ved videre selg betaler du ikke moms. Det blir riktig om du mener som privatperson. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Omregistreringsavgiften ble innført som et ledd i utbyggingen av den alminnelige omsetningsavgiften. Den midlertidige kriseavgiften som kun skulle få Norge gjennom de harde tredveårene, som gikk fra 1% i "krisetid" til dagens 25%. Lurer på når den skal avvikles, i og med at den er midlertidig (dog veldig off-topic)? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Jeg vet ikke helt hvordan noen klarer å innbille seg at noe som ikke har vært omtalt som "midlertidig" siden i alle fall 1969 "er midlertidig". Lenke til kommentar
0laf Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Det er vel ikke for sent å klage etter nesten 50 år ? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 På at den opprinnelig var midlertidig? Jo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå