Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bæsjer kun 1 gang i uka.. Hvordan gå oftere på do uten å spise for mye?

Anbefalte innlegg

Saken er den at jeg har vært overvektig siden tidlig barndom. Var feit allerede i barnehagen og har slitt med overvekt hele livet. Jeg er nå 25 år. Har også gjennom hele livet mitt presset magen til det maksimale hva angår matinntak. Jeg kunne spise 8 brødskiver med fet pålegg, middagsposjoner for 4 stk osv. Har spist til det fysisk ikke har vært plass til mer i magesekken og tarmen, hver dag.

Med denne fråtsingen har jeg altså litt større magesekk enn de fleste andre. På mitt største var jeg vel "kun" 125 kg og nå er jeg 85 kg.

Problemet med vektnedgang og det å slutte å spise så mye, har resultert i at jeg er mye sjeldnere på toalettet enn jeg brukte. Har de siste månedene tatt notat hver gang jeg er på toalettet og er altså kun bare 1 gang i uka å bæsjer. Tror dette har noe med at jeg spiser mye mindre. Selv det å spise 4 gang om dagen er ikke nok, tar likevel 1 uke før det kommer ut. Føler også at jeg ikke går ned i vekt til tross for at jeg spiser riktig og trener. Virker som om maten blir lagret i meg veldig lenge.. En annen ting er at det er jævlig vondt å drite når det går så lang tid mellom hver gang rævhullet blir brukt. :p Unnskyld ordbruken, men vet ikke hvordan jeg ellers skal forklare det.

Hvordan løser man ett slikt problem? Er dette forstoppelse eller er det bare fordi jeg har en svært utvidet magesekk og tarm? Bør jeg ukentlig ta avføringsmiddel elns? Vil gjerne gå på toalettet oftere.

Anonymous poster hash: 13f3c...4ca
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Snakk med legen din.

Når det er sagt, det finnes mange matvarer som får opp farta i tarmene. Rosiner, yoghurt, f.eks. Prøv dette og se om det hjelper.

Spiser du riktig og mosjonerer? Gåing/jogging er veldig bra for fordøyelsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

1. Snakk med legen din.

Når det er sagt, det finnes mange matvarer som får opp farta i tarmene. Rosiner, yoghurt, f.eks. Prøv dette og se om det hjelper.

Spiser du riktig og mosjonerer? Gåing/jogging er veldig bra for fordøyelsen.

Spiser yoghurt flere gang i uka når jeg er på jobb, så tror ikke det har så stor virkning, med mindre man spiser veldig mye av det. 

Går opp og ned trapper og rundt om på byggeplassen dagen lang. Går så mye at jeg har verk i føttene etter arbeidsdagen. Spiser også sunt. Kylling, grønnsaker, salat, knekkebrød, frukt med mer.

Lenke til kommentar

Faren min hadde et fint svar på dette problémet en gang jeg spurte ett av mine "dumme" spørsmål: "Spis mér", sa han ^^

Da går man i kalorioverskudd og legger på seg igjen. Og må trene dobbelt så mye bare for å kunne drite oftere.

Det kommer jo helt ann på hva du faktisk spiser.

Lenke til kommentar

1.Drikke mer vann! Hiv innpå.

2.Spise mye mer grønnsaker enn det du gjør nå.

3.Bevege deg! Dette for å få i gang peristaltikken, altså muskelfunksjonen i tarmene som skyver avføringen fremover. 

4.Du kan kjøpe "Frukt og fiber" på apoteket som hjelper naturlig på magen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Oh shit, jeg så en tulling på youtube som anbefalte å kjøre seks spiseskjeer linfrø i blender og lage smoothie... ikke noen god ide da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...