Sheldon C Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 På tur i skogen kommer jeg over restene av en død elg, fint gevir med 10 tagger som jeg vil henge på veggen som trofe. Finders keepers eller er det grunneier som eier geviret? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Alle dyr som dør av andre årsaker enn vanlig jakt er å anse som fallvilt. Fallvilt tilhører kommunen, ikke grunneieren, og ikke deg. Grunneier har kun rettighet til vilt som felles i ordinær jakt, og for elg så gjelder også kvoter osv. Du har dessverre ingen rett til å ta geviret, dyret i sin helhet tilhører kommunen, eller mer presist viltfondet, som kommunen representerer. Mer her ! Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 26. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2017 Hvis jeg tolker det rett så er ikke elg registreringspliktig og viltfondet hevder da ikke eiendomsretten. Da tilfaller dyret finneren. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Finneren er vinneren, jf forskrift om ivaretakelse av dødt vilt § 4 (2). Elg er ikke registreringspliktig, og Viltfondet abandonerer eiendomsretten eksplisitt til finneren, ikke til grunneier. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Det kan godt være, slik jeg leser det er det slik at Viltfondet ikke hevder eiendomsretten til vilt som ikke er angitt i vedlegg til forskrift om ivaretakelse av dødt vilt, eller som ikke er innført til Norge. Hjortevilt er hverken merke- eller registreringspliktig, men står fremdeles oppført i vedlegget. I disse CWD dager ville jeg i det minste tatt en telefon til kommunen først, så kan de avgjøre hvorvidt de ønsker å hevde eiendomsrett eller om man fritt kan ta geviret. Det står også noe om fallvilt på Hjorteviltportalen. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Hva i all verden skal kommunen med et elggevir? 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Hva i all verden skal kommunen med et elggevir? Bygge Norges råeste kommunestyresal? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå