Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Vennene mine sier alltid "kanskje"

Anbefalte innlegg

Hei!

Føler bare for å lufte noen tanker og finne ut om det er jeg som stresser eller ikke. 

Jeg har begynt å gå litt lei av at vennene mine alltid sier "kanskje" når jeg inviterer dem med på noe - eller når jeg spør om man skal finne på noe. Hvordan skal jeg forholde meg til det?

Når de sier "kanskje" blir jeg bare hengende, og må eventuelt spørre på nytt - og på den måten virke "needy", noe jeg helst unngår. Er det noen diplomatisk måte å tvinge frem et klart svar på, eller må jeg rett og slett bare legge inn deadlines for svar på invitasjoner og forespørsler om å finne på noe?

Jeg er på nippet til å bare si at "kanskje" kommer til å bli tatt for et "nei", men det virker nesten passiv-aggressivt. :p Noen tanker? 

Anonymous poster hash: 9f431...aed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok tolke svaret først som sist. Hvis du ikke får et klart og tydelig "ja" med én gang, så kan du tolke det som et nei. Hva er også vitsen hvis de andre partene ikke er 100% interessért? Jeg har hatt sånne venner før, og jeg orker det -ikke-! Gjør heller ting aleine om jeg vil, så jeg kan nyte turen skikkelig. Å finne ut at folk egentlig ikke er motivért rett før ferien/turen er det samme som å ødelegge ferien for seg selv. Og alle skal føre over penger på kontoen din -før- du bestiller noe som helst.

Lenke til kommentar

Hei!

Føler bare for å lufte noen tanker og finne ut om det er jeg som stresser eller ikke. 

Jeg har begynt å gå litt lei av at vennene mine alltid sier "kanskje" når jeg inviterer dem med på noe - eller når jeg spør om man skal finne på noe. Hvordan skal jeg forholde meg til det?

Når de sier "kanskje" blir jeg bare hengende, og må eventuelt spørre på nytt - og på den måten virke "needy", noe jeg helst unngår. Er det noen diplomatisk måte å tvinge frem et klart svar på, eller må jeg rett og slett bare legge inn deadlines for svar på invitasjoner og forespørsler om å finne på noe?

Jeg er på nippet til å bare si at "kanskje" kommer til å bli tatt for et "nei", men det virker nesten passiv-aggressivt. :p Noen tanker? 

Anonymous poster hash: 9f431...aed

Forstår at dette er sårt. Dessverre virker du litt needy. Har vært ca der du er og det var drittungt, men siste løsning er å klage på at folk ikke sier umiddelbart ja. Forsøk å tenke positivt og ta et kanskje for et kanskje. Og søk utover etter nye folk, for virker som du har litt for få å være sammen med ;)

Lenke til kommentar

Bare vis hvem som er sjefen! Jeg har selv vært i den rollen der folk hele tiden sier "kanskje".

Fant en ny fantastisk gjeng å være med og jeg er nå om en kan si det, "gruppeleder" (Gjerne uttrykket "Alpha" om en vil si det). Jeg som ordner turer, arrangeres sammenkomster og stort sett den personen folk kommer til å se på film og henge med. Viktig å få de rundt seg til å føle seg trygg på deg og kunne slappe av. Anspent spenning er forferdelig slitsomt. Skal ikke være et ork å være sammen med kompis. Vi kan gjerne spise, se på tv og ta en liten lur uten å føle på det.

Anbefaler deg å søke etter nye venner som liker deg og vil tilbringe tid med deg.

Er ikke så lett å finne nye venner for alle, spesielt ikke om du er en tilbaketrukken type.

En fin måte å få nye venner på er via skole og hobbyer. Gjør det du liker, så treffer du personer som er lik deg :-)

Er ikke alltid barndomsvenner eller venner fra ungdomsskolen er veien å gå. Folk vokser og folk forandrer seg :-)

Endret av Knutsen1992
Lenke til kommentar

Venner som alltid sier kanskje, og som oftest til slutt ender opp med å legge egne planer som ikke inkluderer deg og aldri gir beskjed om at kanskjen er blitt til et nei, er slitsomme å forholde seg til. Det enkleste du gjør er å kutte de ut, om du har "råd" til det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Har vært mye i samme situasjon.

Jeg holder alltid avtaler og jeg er stort sett alltid med på det jeg blir invitert til men i min krets er der alltid jeg som har vært pådriver så det har vært irriterende å forholde meg til de som er så av og på.

Men nå er jeg blitt en av dem...

Etter at jeg flytta ut på landet og fikk barn så har jeg veldig lyst å være med på ting men det er vanskelig å få det til å passe :) har måttet trekke meg fra mer enn én telttur.

Lenke til kommentar

Jeg pleier også å si "kanskje" en del. Noen ganger betyr det nei på en snill måte, men andre ganger er det fordi jeg muligens har andre planer. Man prøver jo å unngå å lage dobbelplaner og derfor bedre å si kanskje enn å ende opp med å si ja når man egentlig ikke kan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...