Gå til innhold

Tesla Model 3 når 96,5 km/t på 5,6 sekunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange kan fort bli skuffet over denne mistenker jeg.

Lanseringen og leveringen av denne er det som mange store bilprodusenter trengte for å få ræva i gir og begynne å planlegge egne elektriske modeller. Det blir litt som Chevy Bolt, stort batteri og grei ytelse, men forholdsvis enkelt bygget og finishmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange kan fort bli skuffet over denne mistenker jeg.

Lanseringen og leveringen av denne er det som mange store bilprodusenter trengte for å få ræva i gir og begynne å planlegge egne elektriske modeller. Det blir litt som Chevy Bolt, stort batteri og grei ytelse, men forholdsvis enkelt bygget og finishmessig.

Det er jo ikke egentlig mye som skiller de på de områdene som betyr noe. For det første henviser jo oversikten bare til grunnversjonen av Model 3. Toppversjonen (som riktignok ikke kommer før sent 2018) er forventet å ha rekkevidde i området av 300 miles og gjøre 0-60 mph på under 3 sekunder. Når de andre utgavene kommer på markedet går også antall konfigurasjoner opp til et lignende tall som Model S. Et par av punktene går på at Model 3 er mindre, noe som har hele tiden vært kjent. Det er også fordeler med å ha en mindre bil, som enklere parkering og lavere vekt. Så har du ett punkt som går på at man må betale for superlading, men det må man også på Model S/X - det man gjør er å *forhåndsbetale*. Det er ikke gratis.

 

Det er helt klart punkter der Model 3 vil være dårligere enn Model S, men det er ikke de største punktene. Dørhåndtak som ikke popper ut vil noen si er en fordel, da det er en mindre ting å bekymre seg for at skal gå i stykker. Samme med luftfjæring. Og aluminium er dyrere å reparere enn stål. Og skrekk og gru, man må åpne bagasjerommet selv. Det største punktet på oversikten er kanskje at man ikke har en skjerm bak rattet, men det er bare en tilvenningssak. Det er mange biler som har sentralt montert førerdisplay. (En rar ting med oversikten er at det antydes at Model 3 ikke vil ha glasstak og HEPA filter. Dette er ting som trolig vil være tilgjengelig fra første dag. Det tyder litt på at de som har laget oversikten ikke er helt inne i Model 3 programmet.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så du tror M3 vil ha opp til 1500 konfigurasjoner? Jeg finner det veldig usannsynlig da Musk selv sier <100. Ikke medregnet software options. Disse er trolig

farge (kan bli så få som 5 farger, S har 7 farger per nå)

2 batteristørrelser 60 og 75,

RWD eller AWD (etterhvert),

tekstil eller stoffseter

kanskje en premium pakke

Ultra hifi hvis de ikke kommer på noe annet

 

Med under 100 konfigs har de satt standarden, dette blir en billigbil. Se på premium biler som BMW hvor mye options det er der. Eller luxury cars, som Bentley. Flere 10 tusen av forskjellige konfigs. Over 100 valg bare i utvendig farge.

Jeg sier ikke at alle disse options er bra eller nødvendig, men på de dyre bilene forventes det stor grad av skreddersøm og det er meget god margin på disse tilvalgene. Selv en Golf har mange mange flere valg enn M3 vil få.

Antall valg man kan gjøre vil bli liggende på nivå med Mazda og Hyundai, jeg håper selve bilen blir bedre enn det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du tror M3 vil ha opp til 1500 konfigurasjoner? Jeg finner det veldig usannsynlig da Musk selv sier <100. Ikke medregnet software options.

Jeg har ikke fått med meg at Musk har sagt det. Meg bekjent er det bare noen i markedsavdelingen som har sagt det. Uansett har Model S langt mer enn 1500 konfigurasjoner, når man ikke regner SW eller hjul. Jeg kommer frem til ca 5600 konfigurasjoner.

 

Det er ikke rart om Model 3 er godt over 1000 konfigurasjoner ved slutten av 2018. Da har man kanskje 5 farger, glass- og metalltak, to batteripakker, fire interiørutgaver, RWD, AWD og performance, med og uten hengerfeste og med og uten premium. Bare der er man oppe i 960 konfigurasjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det du sier bryter sterkt med det som sies om simplifisert produksjon for 3, der de etterhvert vil gå mer og mer over til inventory sales som andre bilmerker stort sett har. Custom konfig vil fortsatt være mulig men vil koste mer og ta lenger tid.

Med så mange konfigs, hvorfor skal noen velge S da hvis de kan få en 3 med like mye innhold? S-salget vil stoppe helt opp. Kannibalisering.

Dette er offisiell data fra Tesla: http://imgur.com/a/P1SHT

Mye er nok fakta, og noe er antiselling.

Så mange konfigs gir ingen mening, legger bare til kompleksitet. Det de trenger nå er volum og strømlinjeforming av produksjonslinjen.

Lenke til kommentar

...

Så mange konfigs gir ingen mening, legger bare til kompleksitet. Det de trenger nå er volum og strømlinjeforming av produksjonslinjen.

Ja? Og så legger de til flere opsjoner når produksjonen er på stell. Opsjoner er bra for bunnlinjen, de vil helt sikkert komme til TM3 også, bare ikke like mange, like kule eller like luksuriøse som til S/X.
Lenke til kommentar

Ser ut som Tesla er ganske nøye på at den skal være dårligere enn Model S på absolutt alle måter. Det er jo det de har sagt hele tiden, men tror fortsatt det er en del som blir skuffa når de forstår at ikke dette er en enda nyere og fetere Tesla.

 

Der tror jeg du tar feil. Jeg tror de fleste som har bestilt er klar over at dette ikke er en bedre bil enn Model S, men tipper mange av kjøperne kommer fra bensinbiler og vil oppleve dette som en ganske heftig bil tross bare 5.6 på 0 til 100. Jeg tror heller ikke det kommer som noe sjokk at den er mindre og har kortere rekkevidde enn en bil som koster nesten dobbelt så mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal tro om 5.6 sekunder er med den samme rullende starten som Tesla bruker når de måler Model S? Man sparer raskt noen tiendedeler når bilen allerede er i bevegelse når man begynner å måle.

 

Så vidt jeg vet måler de fleste andre bilmerker 0-100 fra stillestående.

Lenke til kommentar

Skal tro om 5.6 sekunder er med den samme rullende starten som Tesla bruker når de måler Model S? Man sparer raskt noen tiendedeler når bilen allerede er i bevegelse når man begynner å måle.

 

Så vidt jeg vet måler de fleste andre bilmerker 0-100 fra stillestående.

 

Det er ganske sikkert med 1 ft rollout. 0-100 km/t uten rollout tar nok ca 5,9 sekunder.
Lenke til kommentar

Hvem er den typiske model 3-kjøperen?

 

Tror dere salget av S vil stupe når leveringstiden til 3 krymper? I så fall hvor lenge tror dere Tesla vil holde S i produksjon?

 

Jeg tror den typiske kjøperen er unge par med et barn eller uten barn.

 

Solgte Bmw 5 serie mindre når de slipper 3 seriene sine?

 

Solgte E klasse mindre når C klasse kom?

 

Hvis ja ville jeg tro det var tilfelle her og. Jeg kan ikke se hvordan det skal være annerledes med Tesla enn omtrent alle andre bilprodusenter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil leveringen neste år få noen effekt på bruktverdien til model S?

Noe påvirkning vil det nok ha. I dag er det en god del folk som har kjøpt større bil enn de har hatt behov for fordi utvalget av langtrekkende elbiler har vært begrenset. Men Model S er fortsatt priset ganske attraktivt i forhold til sine fossile konkurrenter, og det vil ikke endre seg selv om det kommer en rimeligere Tesla på markedet.

 

Når tror dere model S fases ut av produksjon?

Det er ingenting som tilsier at Model S vil bli faset ut av produksjon. I verste fall vil etterspørselen falle noe, og Tesla må justere ned produksjonen fra 50k/år til kanskje 30-40k/år. Men dette er ikke sikkert. Salget av Model 3 vil også være en måte å få folk inn i butikkene, og kanskje få solgt flere Model S.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...