corri Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Hei! Jeg vil si jeg forstår buffere ganske greit, og klarer beregninger osv. Ihvertfall de enkleste, men det er en ting jeg ikke skjønner. Disse oppgavene kommer i hvert eneste eksamenssett, så derfor må jeg kunne det. Tar bare en oppgave fra V13 Du skal bruke en ammoniakkløsning til å lage en bufferløsning. Hvilken forbindelse må du tilsette i ammoniakkløsningen for at det skal bli en buffer? a) NaCl b) NaOH c) CH3NH2 d) NH4Cl Jeg har aldri helt forstått det med å lage en buffer, og sliter hver gang en slik oppgave kommer. Bufferen må være syre-base-par, men skjønner fortsatt ikke hvordan jeg skal løse oppgaven. Noen som har en detaljert, men forståelig fremgangsmåte på slike oppgaver? Lenke til kommentar
Gluestick Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Du har en amoniakk løsning som en buffer For å lage en buffer trenger d en svak syre/konjugat base vice versa, eller sterk syre mot svak base vice versa (jf. halvtitreringspunkt) Her har vi ikke fått oppgitt noe om mengden, så derfor kan vi utelukke NaOH (optimal er halvparten av sterk komponent) NaCl er et salt CH3NH2 er et amin NH4Cl=NH4^++Cl^-, hvor ammonium er korresponderende syre til basen NH3 Derfor er svaret d) Lenke til kommentar
ukjentfenomen Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Forenklet: du skal lage en buffer der ammoniakk (NH3) er basisk komponent. Den sure komponenten er den korresponderende syren til ammoniakk, altså ammonium NH4+. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå