Gå til innhold

Tyver forsinker jernbaneutbygging: – Ikke alle kobbertyver har fått med seg at vi ikke bruker kobber lenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hadde jo vært trist om en høyspentkabel ble kuttet av disse bandittene

Det har skjedd, så bilde i et blad for noen år siden. Det var her til lands, og den som kappet kabelen med øks (og døde) var av østeuropeisk opprinnelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er som oftest de som driver på sånn, de raider jo metal conteinere på arbeidsplasser også.

Vi la ned jord kabel sammen med ny høyspent til holmenkollen for noen år siden, der måtte vi klippe, gjemme og skjøte jord kabelen hver bidige dag ellers endte vi opp med flere meter som hadde vært borte til dagen etterpå, legg ei bjørne felle i kummen så lærer de kanskje.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde jo vært trist om en høyspentkabel ble kuttet av disse bandittene

 

Forsøk på å stjele kobber kan være en kjapp måte å oppnå Darwin Award:

http://www.darwinawards.com/darwin/darwin1999-46.html

http://darwinawards.com/darwin/darwin2011-01.html

http://darwinawards.com/darwin/darwin2014-10.html

 

 

Hvem er helerne som gjør at det er lønnsomt for skurker å stjele kobber i Norge?

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Blir nok fraktet ut av landet. Plenty polakker som kjører trailer og kan ta med ting tilbake dit nede.

Har selv sett trailere bak IKEA som har lastet ombord felger osv fra en polsk Sprinter, var nok ikke helt lovlig det som ble drevet der tenker jeg. Var jo en periode det ble stjelt ratt, airbager og navigasjon fra nyere BWM-er i hopetall.

Er ganske organisert dette ser dere, selv om man ikke tenker over det.

Dette er prisen for all arbeidskraft som importeres, ikke udelt positivt. Alle skal ha alt billigere hele tiden og det tenkes profitt over en lav sko på alt som gjøres, det prioriteres foran alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De leverer det også på metall gjenvinningsteder også får de penger for det, men kommer du med en ledning som ser altfor ny ut eller alt for mye/stort ut så kommer onkel politi så det er vel kanskje mer slutt på det, var nok mer av slikt før, før de begynte å ta mer kontroll.

Kobber er verdt mye penger, er jo derfor de gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste slike steder håndterer ikke kontanter lenger, og mange av de er nøye på hva de tar imot.

Fins mindre plasser da som betaler mindre, ikke sjekker hvor det kommer fra og som betaler kontant til de som leverer der.

Men mest vanlig er nok at det fraktes ut av landet av organiserte bander. Da tar de med seg kobber, dekk, felger, ratt, airbager, navigasjon osv.

Lenke til kommentar

Joda, har blitt strengere, vet bare hvordan det var før de begynte å gjøre noe med det for alvor.

Har aldri levert jern skrap i store nok kvanta til at det hadde utgjort store summen så kaster det heller "gratis" på kommunalt gjenvinnings anlegg, men jernskrap i norsk husholdning er det jo ytterst lite av uansett.

Lenke til kommentar

Blir nok fraktet ut av landet. Plenty polakker som kjører trailer og kan ta med ting tilbake dit nede.

Har selv sett trailere bak IKEA som har lastet ombord felger osv fra en polsk Sprinter, var nok ikke helt lovlig det som ble drevet der tenker jeg. Var jo en periode det ble stjelt ratt, airbager og navigasjon fra nyere BWM-er i hopetall.

Er ganske organisert dette ser dere, selv om man ikke tenker over det.

Dette er prisen for all arbeidskraft som importeres, ikke udelt positivt. Alle skal ha alt billigere hele tiden og det tenkes profitt over en lav sko på alt som gjøres, det prioriteres foran alt.

Det ofte jeg stusser på er hvor sammfunnsøkonomisk tollvesenet drives. På samtlige grensekontroller gjøres det kun stikkprøver, og stasjonene er ofte ubemannet som fører til fri flyt over grensen. Mørketallene for funn; om det så er narkotika eller stjålne varer er jo gigantiske. Hvorfor er det sånn? Hvorfor bilr ikke brukt mer penger på å stoppe flere?

 

Bare kostnadene til dette ene prosjektet er vel, omtrent, ett årsverk for en toller. Summerer man totalkostnadene som samfunnet må bære på grunn av varer som smugles over grensen er det lett å at se sammfunnet som helhet kommer mye bedre ut av å få stoppet og hindret mer.

Endret av XIFXEGLO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg er litt pirkete, men i artikkelen står det "Siden prisen på aluminium er under fire ganger av den for kobber har byttingen av materiale hatt god effekt."

Hvis en kg kobber koster f.eks 100 kr, og aluminium koster 401 kr så er prisen for aluminium over 4 ganger den for kobber. Koster aluminium 399 kr så er prisen under fire ganger av den av kobber. Koster aluminium 24kr så er prisen under en fjerdedel av den for kobber, og det er vel kanskje det som er tilfellet her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Mulig jeg er litt pirkete, men i artikkelen står det "Siden prisen på aluminium er under fire ganger av den for kobber har byttingen av materiale hatt god effekt."

Hvis en kg kobber koster f.eks 100 kr, og aluminium koster 401 kr så er prisen for aluminium over 4 ganger den for kobber. Koster aluminium 399 kr så er prisen under fire ganger av den av kobber. Koster aluminium 24kr så er prisen under en fjerdedel av den for kobber, og det er vel kanskje det som er tilfellet her.

 

 

Du gjør helt rett i å være pirkete på slikt. Det har blitt veldig vanlig å bruke uttrykk som fire ganger mindre. Det er vel det de forsøkte seg på her, men en kan jo slå fast at to feil blir ikke rett. Fire ganger mindre om kobber koster 100kr blir jo da -300kr. Negativ pris er svært sjeldent. Nesten like sjeldent som journalister som klarer å skrive korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...