Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Beregne ledig kapasitet i eksisterende el anlegg.


Anbefalte innlegg

Borettslaget jeg bor i har bestemt at alle som skal lade elbiler/hybrider må inn med egen lader egnet for dette før 1 august og det er fair nok. Jeg tror dog ikke de har tenkt over de praktiske utfordringene ved dette og prøver da selv å få en oversikt før møte for avstemning av forslaget. Selv driver jeg med svakstrøm så er ikke helt stødig på hvordan dette rett skal beregnes og søker derfor hjelp fra kyndige elektrikere her inne:)

 

En oversikt over anlegget:

-TN-S nett

-inntak sikret med en 250A kurs

-6 underfordelinger i utvendig skap på 63A, 5 boenheter og en felles til bod osv, måler også plassert utvendig

-hver enhet har OV på 40A i skap inne i boenhet

 

Jeg tenker umiddelbart at det er 23A+ ledig kapasitet i utvendig skap, dette på grunn av at det kun er brukt 40A i hver enhet i tillegg til at samtidighetsfaktoren er <1. Dvs at det er en god del ledig kapasitet for alle til å legge opp til relativt store kurser til parkeringsplassene sine. Men er det noe jeg overser? Blir det for mye for inntaket? Si vi inngår en avtale om maks 16A ut til ladestasjon, da havner hver enhet på 56A men samtidighetsfaktoren på boenhet gjør jo at den er langt lavere og bør derfor være innenfor ift inntaket?

 

Anlegget er oppført etter nek400 2014.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Gå heller for en løsning med ladebokser med Type 2 Mode 3-kontakter. Her kan man programmere boksene slik at de vet hvor mye strøm som er tilgjengelig, og boksene snakker med hverandre slik at de aldri trekker mer enn tilgjengelig uansett hvor mange som lader samtidig. Men:Jo flere som lader samtidig, jo mindre strøm får hver bil.

 

Det er mange løsninger på markedet. Flere har også tilbud om betalingsløsninger, slik at man ikke trenger måler til hver bruker. Man identifiserer seg når man starter lading, for eks med app eller brikke, og får etterskuddsfaktura etter hvor mange kWh man har ladet.

 

Finnes mange typer av disse ladeboksene. Sjekk spesielt de fra norske Zaptec, som har noen praktiske funksjoner:

- Ladeboksene har innebygget sikring og jordfeilbryter, som kan resettes over nettet dersom man velger fjernadministrasjon

- Ladeboksene er seriekoblet, så man trenger kun en flatkabel for alle boksene. Hver boks tilkobles flatkabelen, slik at det er enkelt å utvide løsningen dersom ikke alle skal ha lademulighet med en gang.

- Ladeboksene fordeler dynamisk belastningen over fasene, slik at man unngår at én fase overbelastes

- Ladeboksene snakker sammen over strømkabelen, trenger ikke egen ethernetkabel

 

Det finnes også mange andre produsenter, alle har sine fordeler og ulemper.

 

Type 2 støtter inntil 44 kW ladeeffekt pr kjøretøy, men hvor mye hver bil trekker kommer an på bilens lader. Type 2-kontaktene tåler høy strøm, og man unngår brannfaren som shukostikk medfører. 

Lenke til kommentar

Gå heller for en løsning med ladebokser med Type 2 Mode 3-kontakter. Her kan man programmere boksene slik at de vet hvor mye strøm som er tilgjengelig, og boksene snakker med hverandre slik at de aldri trekker mer enn tilgjengelig uansett hvor mange som lader samtidig. Men:Jo flere som lader samtidig, jo mindre strøm får hver bil.

 

Det er mange løsninger på markedet. Flere har også tilbud om betalingsløsninger, slik at man ikke trenger måler til hver bruker. Man identifiserer seg når man starter lading, for eks med app eller brikke, og får etterskuddsfaktura etter hvor mange kWh man har ladet.

 

Finnes mange typer av disse ladeboksene. Sjekk spesielt de fra norske Zaptec, som har noen praktiske funksjoner:

- Ladeboksene har innebygget sikring og jordfeilbryter, som kan resettes over nettet dersom man velger fjernadministrasjon

- Ladeboksene er seriekoblet, så man trenger kun en flatkabel for alle boksene. Hver boks tilkobles flatkabelen, slik at det er enkelt å utvide løsningen dersom ikke alle skal ha lademulighet med en gang.

- Ladeboksene fordeler dynamisk belastningen over fasene, slik at man unngår at én fase overbelastes

- Ladeboksene snakker sammen over strømkabelen, trenger ikke egen ethernetkabel

 

Det finnes også mange andre produsenter, alle har sine fordeler og ulemper.

 

Type 2 støtter inntil 44 kW ladeeffekt pr kjøretøy, men hvor mye hver bil trekker kommer an på bilens lader. Type 2-kontaktene tåler høy strøm, og man unngår brannfaren som shukostikk medfører. 

 

Ja dette er en god løsning, men det skal ikke gjøres i fellesskap dette. det er opp til enhver enkelt. Det blir type 2 uansett, mode 3 eller hva det kalles. 

Lenke til kommentar

Relevant for spørsmålet ditt: Hvilken oppvarming er det i boenhetene og hvor mange kurser?

 

Dog, jeg ser ikke helt at det skulle bli et problem det der med mindre det faktisk brukes 40A i hver boenhet, men det tviler jeg på. Jeg har et helt hus (minus utleiedel) som står på 3x40A IT og har elektrisk oppvarming med panelovner uten at jeg har noe problemer med samtidighetsfaktoren. Du skal ha 73% mer effekt tilgjengelig enn det jeg har så...

 Hvorvidt du kan koble laderen til rett etter den 63A-krusen eller om du må inn etter OV i leiligheten din kan jeg dessverre ikke svare på.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...