aklla Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Jeg har ett par digre steiner i hagen som det nå er "blomsterbed" rundt, det er noen planter av noe slag ihvertfall, og ett heller dårlig vedlikeholdt område tilsynelatende tiltenkt blomster. Da jeg på ingen måte trives med hagearbeid men alikevel vil ha det fint, så tenkte jeg hvorfor ikke lage ett "bed" rundt denne digre steinen med pyntestein rundt? Både vedlikeholdsfritt og i det minste relativt fint Men hvordan gjør man dette? Trenger man duk eller noe under, jeg tenker en steinmur som går kanskje 10-15cm over bakken for å slippe styr med gressklipperen der og får å få en mer markant kant. Jeg har ingen formening om hvordan man gjør dette, eller om det blir fint, tar imot alt av tips Eller hvilken stein man bør/kan bruke? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Mitt tips er at du legger duk rundt steinen og fyller på med grov singel eller bark, Deretter plasserer du ut potter og krukker som du planter i. På den måten holder du ugress og slikt unna i lang tid, og du har muligheten til å sprøyte uten å drepe pynteplantene. Dersom ting visner eller du ønsker mer/mindre farge i plantene så kan krukken enkelt byttes ut. Det vil være en fordel å la laget av singel/bark ligge litt lavere enn plenen rundt slik at du kan slå plenen ved å kjøyre klipparen rett over uten å måtte ta hensyn til overgangen mellom plen og bed. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2017 (endret) Jeg tenker en "basseng" med pyntestein rundt, noe slik som dette: bare med en diger stein i midten, og i hagen, ikke inntil noe. Litt av poenget er jo å slippe blomster Ellers fikk jeg tips om å legge rad med beleggingsstein jevnt med plenen utenfor for å kunne kjøre gressklipperen over der, så evt, en høyere innenfor. Jeg hadde flislagt hele hagen om det hadde vært akseptabelt... Endret 26. mai 2017 av aklla Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Belegningstein, heller, eller til og med trykkimpregnerte planker vil fungere fint så lenge du passer på at dei blir delvis nedgravd og ikkje berre lagt oppå graset. Men det bør fortrinnsvis være noke som er litt tungt eller som er gravd nokre centimeter ned slik at det blir stabilt. Den løysninga vil også hjelpe til å holde duken på plass, for du må ha duk for å unngå ugras. Dersom du vil fylle opp med stein så treng du ikkje eigentleg å ha ein mur heller. Om du grev deg ned 4-5 cm rundt den store steinen (fjerner torva), legger duk og fyller på med stein til det er javnhøgt med plenen rundt så vil det også bli såpass stabilt at det ikkje skal være nødvendig å lage ei grense mellom plenen og steinen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2017 (endret) Jeg syntes/tror det ser litt mer "skikkelig" ut med en mur/kant rundt Det er ikke gress der nå, kun jord, litt ugress og noen ukjente planter fra i før jeg flyttet inn. Men må jeg ha duk om jeg fyller opp med stein? det kommer jo ikke noe lys ned etterpå? Eller blir det for mye stein igjen, det blir sikkert en 3kvm som må dekkes, kanskje vanskelig å få f.eks 10cm stein der? Jeg har for ordens skyld virkelig ikke peiling på dette, kun at jeg ikke vil drive å rote med ett blomsterbed. Endret 26. mai 2017 av aklla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå