Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

Hvis en skal snakke om hvordan ungdom er i en sårbare periode, så vil det være  nødvendig å nevne erikson eller Maslow for så vidt. Det er en grunn at denne aldersgruppen sliter mest av alle med å feks takle kroppspress og kroppsbilde, nettopp fordi dem er i en overgangsperiode fra barn til "voksen".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis en skal snakke om hvordan ungdom er i en sårbare periode, så vil det være  nødvendig å nevne erikson eller Maslow for så vidt. Det er en grunn at denne aldersgruppen sliter mest av alle med å feks takle kroppspress og kroppsbilde, nettopp fordi dem er i en overgangsperiode fra barn til "voksen".

 

Det er omtrent det du sier kanskje, men ja ungdomsårene regnes som en risikofaktor for å utvikle psykiske vansker og lidelser. Noe som kanskje er et samspill av at ungdommen prøver å finne ut hvem de skal bli, men føler seg avhengig av at de generaliserte andre aksepterer de. Det er kanskje derfor det er vanskelig å føle at man er seg selv som ungdom? 

Lenke til kommentar

Hvordan henviser jeg eventuelt til vedleggene fra forberedelsesdelen i teksten og i litteraturlisten på eksamen? Kildehenvisning er jeg dessverre ikke så flink til

 

Det er vanlig å si at dersom du henter informasjon fra en kilde setter du etternavnet i parantes, årstall for publisering og evt side dersom du bruker en bok som kilde. 

 

For eksempel: 

 

Sosialiseringsprosessen er viktig for dannelsen av holdninger. Vi skiller mellom primær, sekundær og tertiærsosialisering (Etternavn, år publisert, sidetall) 

Lenke til kommentar

Hvordan henviser jeg eventuelt til vedleggene fra forberedelsesdelen i teksten og i litteraturlisten på eksamen? Kildehenvisning er jeg dessverre ikke så flink til

Gå inn på kildekompasset, velg APA 6th som referansestil. Der finner du oppskriften på hvordan kildene skal oppgis utifra hvor du har hentet de.

Lenke til kommentar

Hei! Er det noen som føler de har en oversikt over hvilken rekkefølge det er lurt å trekke inn forskjellig stoff og teorier? Er det for eksempel lurt å ha sosialiseringsprosessen før eventuelt ''holdninger''? Osv. 

Lenke til kommentar

Fant noen artikler som kan være nyttige :thumbs:

 

http://forskning.no/mat-menneskekroppen-trening/2013/11/hvordan-blir-ungdom-fornoyd-med-kroppen-sin (faktorer som bidrar til et positivt kroppsbilde)

http://forskning.no/forebyggende-helse-stress-psykiske-lidelser-trening/2013/02/aktiv-ungdom-depper-mindre (litt om positive sider ved fokus på en sunn kropp + generelt om selvbilde og hvilken påvirkning det har på psykisk helse)

https://www.sv.uio.no/psi/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2011/kroppsbilde.html (medias påvirkning + masse annet nyttig)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...