Kjetso Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Hei, for et par år siden så kjøpte jeg en Range Extender – og da var det vel to ulemper med disse: Hastigheten ble halvert Man fikk to ulike nett, og måtte manuelt tilkoble til Extenderen siden den hadde en egen SSID som sluttet på _EXT. Mao ikke sømløs overgang mellom nettene Nå tenker jeg på å kjøpe Google Wifi (MESH) når det kommer til Norge, og da unngår man begge disse ulempene etter det jeg forstår. Men, er det fremdeles slik at de to ulempene over fremdeles gjelder for produkter som disse? ASUS EA-AC87 Netgear Nighthawk AC1900 Range Extender Gitt at jeg har et bredbåndsabonnement på 100mbps og oppnår dette på for eksempel Ipad rett ved siden av Routeren i dag. Om jeg så kobler opp en av disse extenderene rett ved siden av (bare for å teste) – vil jeg da automatisk kun få 50 mbps om jeg kobler meg på den? Og, er det fremdeles slik at jeg må manualt byte mellom Router og Extender netttne? Moa at for eksempel en Ipad ikke automatisk velger det nettet (Router eller extender) som har sterkest signal? Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 26. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2017 Full fart og sømløst bytte. Så du mener at det er sømløs overgang mellom nettene og at man ikke manuelt behøver å byte. Samt at det ikke er hastighetsreduksjon. Dette stemmer vel når den brukes som Access Point kablet til routeren. Men vil det også stemme når den fungerer som en Extender (mottar trådløse signaler som den så sender videre, mao ikke kablet)? Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Det kommer selvsagt an på routeren du har i dag, har du ikke en AC-router vil du kanskje oppleve hastighetsreduksjon. For ca 2 år siden satt jeg opp extender, den måtte ha annen SSID enn router, slik at du måtte bytte mellom nettene. Men jeg satt opp en extender for ca 6 måneder siden og den brukte samme SSID som router. Jeg kunne da gå inn i web-interface på router og extender for å se hvilke enheter som var koblet til hvor og at enhetene faktisk skiftet mellom router og extender når dekningen ble dårlig. Husker dessverre ikke hvilke produkter jeg brukte. Men det er fortsatt en ulempe i forhold til mesh, nemlig at det må dårlig/ikke signal fra router før den kobler over på extender. Mesh skal jo hele tiden pushe wifi fra den enheten som gir best signal til pc/nettbrett/telefon. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Denne gjør det du ber om: https://www.tek.no/artikler/test-airties-4920-boligpakke/367665 Hvorvidt du får en hastighetsreduksjon eller ikke kommer an på klienten din og ev. internettabonnementet ditt. De kjører ihvertfall 3x3 AC seg imellom (opptil 1300 Mbps) og støtter klient- og båndstyring. Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 1. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2017 Hei, Full fart og sømløst?? Sømløst: Det hørtes ikke veldig sømløst ut det du beskriver. At nettet må i null (0) før den skifter over til extender :-( Hastighet: De plassene jeg har lest om dette på nettet så står det at hastigheten blir halvert fordi extenderen kun kommuniserer på en kanal. Link Link "Det kommer selvsagt an på routeren du har i dag, har du ikke en AC-router vil du kanskje oppleve hastighetsreduksjon", så du mener at dess rakere ruter så vil man ikke oppleve hastighetsreduksjon? Er det fordi at internett abonnementet eventuelt ikke kan utnytte mer en 50% av det trådløse nettets kapasitet? Så, jeg trekker vel ut av dette at det fremdeles er slik at man får en betydelig hastighetsreduksjon - samt en ikke sømløs løsning. Om det er noen som vet at dette ikke er tilfelle på mer avanserte extendere så fint om dere siser fra :-) Om ikke så blir det nok Google Wifi når det blir tilgjengelig i Norge Lenke til kommentar
Rim Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 https://eyenetworks.no/wifi-sentralen/airties-air-4920-proff-wifi-hjemme/fa-full-tradls-dekning-med-air-4920 Klientstyring betyr at APene bestemmer hvilket AP du skal være tilkoblet, man kan ikke la klienten bestemme det fordi den klamrer seg til den APen den har kontakt med. AirTies kjører 3x3 AC som vil si opp til 1300 Mbps. Om du har en 1x1 AC klient (som de fleste mobiler er) vil du ikke oppleve en hastighetsreduksjon. Dersom du bare tenker mot Internett så vil trolig internettforbindelsen din være flaskehalsen, om du ikke har 200+ Mbps abonnement. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå