Gå til innhold

TEST: Samsung QE65Q9F


Anbefalte innlegg

 

 

Uansett hvor mange TV'er Samsung selger eller hvor stor markedsandel de har betyr IKKE at Tek.no kan gi bedre karakterer til ett produkt enn det fortjener. 

 

Bare fordi Volkswagen selger 100 ganger så mange biler som Ferrari betyr det ikke at en Golf til overpris skal ha bedre karakter enn en Ferarri F40.

 

Ikke det jeg sier. Jeg sier at Samsung lager "hele pakken" TVer. Så folk her kan kritisere hvordan de tester paneler, som er legitimt. Og så kan de si basert på bildekvaliteten så gir ikke karakterene til tek.no mening. Igjen helt legitimt. Tingen er at jeg tror tek.no gir karakter på "hele pakken" og vekter andre faktorer mye mer enn det folk her gjør. Noe de selvsagt burde spesifisere, slik at vi vet hva de gjør når de setter karakter. 

 

Poenget med salgstallene til Samsung er at mange går etter hele pakken, og ikke bare bildekvalitet. Slik er det. Og hvis du ser så pleier Samsung å gi en god pakke selv om de nødvendigvis ikke har beste kvaliteten. Og det gjør at folk kjøper massevis av dem. Så hvis du ser de to i sammenheng gir det mening at tek gir Samsung 9/10 eller 10/10. Ikke at jeg forsvarer måten de tester på altså. Bare gir forklaring.

 

 

Samtidig som jeg skjønner tankegangen betyr denne "hele pakken" at alle TV'er fra Mu6000 serien og opp skal ha 9/10 eller 10/10. Disse har samme smart TV (foruten utslagsboksen for tilkoblinger), det eneste som skiller er panel og bilde.

 

Du må være ærlig og innse at de som kjøper TV i denne klassen (30 000+) er en av to tinger: De har mer penger enn de har vett eller de er svært interessert i bilde. Denne TV'en leverer KUN til de som er av førstnevnte gruppe. 

 

Du kan få en langt bedre TV til samme pris fra en annen produsent eller fra en av Samsungs tidligere modeller.

 

For å dra det litt off-topic:

 

Jeg er dritlei av tester som hyller produkter som er langt svakere enn scoren tilsier uavhengig av merket på produktet. Om det er Dell, Samsung, Microsoft eller Apple som testes. Kvaliteten på Tek's tester har falt betrakelig siden jeg startet å lese siden for 15 år siden og det er tydelig at dette kommer av ett behov for å opprettholde driften da det har gått over fra å være en hobbyside til å være en kommersiell side som skal tjene penger.

 

Anandtech leverer sterkere (og med mindre bias) tester av CPU/GPU og hovedkort. Flatpanels.dk, TFTCentral og rtings leverer bedre skjermtester som faktisk ser på ting som belysning og clouding etc. Dette er problemet.

 

Jeg sier ikke dette fordi jeg misliker Tek.no, jeg er forsatt her, men fordi jeg vil at de skal forbedre seg.

Endret av Judgement
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

 

Jeg skulle ønske folk i litt større grad lot være å slenge rundt påstander om korrupsjon.

 

AtW

 

Det morsomste er jo og at realistisk sett så er det mer små og mellomstore som ville gjort noe slikt. Likevel er det bare de to virkelig store (Samsung og Apple) folk anklager for det. De har lite å tjene på det, da de virkelig må bestikke mange, som alle vil kreve mye penger, og med den oppmerksomheten er det bare tidsspørsmål får de blir tatt. 

 

Så når noen sier kjøpt og betalt av Apple/Samsung er motivasjonen bak rimelig tydelig. 

Lenke til kommentar

 

Nå kan man faktisk spørre om integriteten til TEK.NO er kjøpt og betalt av Samsung?

2017 Shootout TV

https://www.soundandvision.com/content/lg-oled-sweeps-2017-tv-shootout

 

Jeg skulle ønske folk i litt større grad lot være å slenge rundt påstander om korrupsjon.

 

AtW

Jeg spør, jeg sier ikke at det er slik.

For meg, med de resultatene, så stemmer ikke 9,5 av 10.

Edit, jeg skulle gjerne sett redaksjonen komme på banen og forklare dypere om dette.

Endret av gwh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende;  flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt.
I henhold til retningslinjene har noen innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.
 
Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

 

Lenke til kommentar

Etter litt forviklinger i går, la oss se på denne kommentaren fra anmeldelsen:

"Med sin nye Q9-modell skal Samsung måle krefter med OLED-modeller fra flere av sine konkurrenter. Og den klarer seg imponerende godt."

Så kikker vi litt her: https://www.soundandvision.com/content/lg-oled-sweeps-2017-tv-shootout

og denne sammenligningen: https://www.digitaltrends.com/home-theater/qled-vs-oled-tv/

 

Så jg klarer ikke å se at Samsungen forsvarer sin 9,5 rating, hvis det ikke er mot andre Samsunger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kina + LG OLED.

 

De er i en vanskelig posisjon der.

 

Kineserne selger TVer essensielt uten profitt, så selv om de gjør det bra mot dem vil de nok snarere tape penger enn tjene.

 

LG sin OLED er teknologisk bedre til store TVer og de kan enda ikke lage noen reel konkurrent med OLED, så lite de kan gjøre her og. De har en vanskelig tid i møte. 

 

Men det har ikke nødvendigvis så mye å si. De kommer nok fortsatt til å selge OLED paneler for langt mer enn LG fremover pga mobiler, nettbrett og PCer uansett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...