:utakt Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 (endret) Når jeg leser artikler om jobbjakt og karriere, så trekkes det alltid frem at man "må" ha profil på LinkedIn og sørge for at denne er oppdatert. Jeg regner med det ikke holder å bare opprette en profil, man må vel gjerne være litt aktiv også. Men hvordan er man aktiv - hva anses som "greit"? Jeg har ikke profil, så jeg vet ikke hva som er mulig og ikke, men jeg ser liksom ikke for meg at jeg ut av det blå sender en melding til en leder et sted jeg kunne tenkt meg å jobbe, og bare "Heisann du!". Er LinkedIn egentlig så viktig for alle oss som "bare" er en av de vanlige arbeidstakerne? Ikke adm.dir eller økonomidirektør, men konsulent 2 i tredje etasje, liksom.. Hvordan bruker man LinkedIn "riktig"? Endret 25. mai 2017 av :utakt Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 Jeg har lagt litt flid i å oppdatere min profil og jeg legger alt som er relevant for de jeg jobber med. Dette er både kurs, verv, utdannelse, stillinger og lignende. Jeg har blitt oppringt og fått flere jobbtilbud på bakgrunn av den så det er folk som surfer LinkedIn på jakt etter nye folk. LinkedIn e rjo en genial måte å markedsføre seg profesjonelt på. Lenke til kommentar
piemouri Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 "Må" ha LinkedIn profil anser jeg som en unødig påstand. For de som driver aktiv markedsføring av- og på LinkedIn, rekrutterer, og har egne firma er det klart en plattform som forenkler det å nå ut til mange, og en rask formidler av budskap og det å knytte kontakter.Men, som jeg selv også har erfart, er det mange tilfeldigheter. Du vil komme langt med en gjennomført profil som gjør deg attraktiv for de som søker, men det krever også at du er aktiv, dvs. dele artikler eller lage egne, like og kommentere andres innlegg, være delaktig i grupper osv. Har du bare en profil som ikke er aktiv er det ikke mange som vil legge merke til deg, om det er arbeid du er ute etter. Med mindre du har en profil og bakgrunn som tilfeldig treffer en som søker, derav tilfeldighetene.LinkedIn er nok "viktig" i den grad det er viktig for deg å skaffe deg et større nettverk om du ikke allerede har et eksisterende, og holde kontakten med andre. Å bruke LinkedIn "riktig"; et søk på Google gir oppskrifter i bøtter og spann.Når alt kommer til alt vil du nok ha mest utbytte av å ha en profil, om du er CEO, CFO, konsulent eller elektriker, det er jo en yrkesutgave av Facebook. Men at et (a)sosialt medium skal hjelpe deg med å knytte gode relasjoner som skaffer deg arbeid i fremtiden med å bare sende en melding..vel, da tror jeg det er bedre med en tur ut på byen. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 (endret) Jeg har profil, og har oppdatert den "skikkelig", men er nesten aldri innom. Vi bruker Workplace (laget av Facebook) for bedriftsinterne ting. Har dog blitt oppringt 3 ganger på 6 år av headhunterfirma som har funnet meg der Tror LinkedIn er mest for ledere og de litt lenger opp i systemet egentlig. De som er "viktigere enn oss". Endret 26. mai 2017 av TMB Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 En tidligere kollega flyttet nettopp til London for å begynne i en kremjobb i en kjempespennende bedrift. Rekrutteringsbyrået kom i kontakt med ham gjennom Linkedin. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Det har nok mykje med kva du har av ballast i form av erfaring og utdanning, samt kva slags bransje du jobbar i. Dette rådet om å ha Linkedin konto kjem ofte frå diverse rådgivere som ofte brer om seg med gode råd av svært varierande kvalitet, og ofte lite tilpass til norske forhold. (Slik som når det blir gitt råd om at du skal stille i full dress uavhengig av kva jobb du har søkt på, gi eit hardt håndtrykk, og liknande råd som absolutt ikkje stemmer i det norske arbeidsmarkedet når du er på leiting etter ein jobb med lite ansvar). Men det er klart at dersom du har ein jobb der du i all hovedsak jobber med prosjekter eller jobber som konsulent, og du ofte bytter jobb så vil det være ein stor fordel å ha ein offentleg CV som Linkedin slik at potensielle arbeidsgivere kan sjå kva du har erfaring med. Mange arbeidsgivere som skal headhunte ein person til eit spesifikt prosjekt vil ofte bruker Linkedin sidan det er enkelt og gir god oversikt. Men dersom det du er ute etter er ein jobb der du er ansatt nr. 204 i bedrifta så er det ikkje mykje hjelp i å være på Linkedin. Så før du bruker mykje tid på å opprette og vedlikeholde ein profil så bør du gjere nokre vurderingar av om dette er fornuftig tidsbruk for din del. Du skal ikkje bruke veldig mykje fritid på å profilere deg sjølv på internett før du liksågodt kunne tatt nokre ekstra studiepoeng og dermed står sterkare på dei jobbane som du faktisk søker på. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 av erfaring er linkedin ikke for oss som ikke jobber på kontor, jeg bruker det forholdsvis aktivt til og sjekke opp bedrifter og personer som lyser ut stillinger for og se om de er innenfor nettverket mitt ,og veldig ofte har ikke verken bedriften eller noen i bedriften linkedin. og ting som deles og snakkes om er for det meste rekrutterings prat , det kan jo ha noe med at jeg har mange rekruttere på venne lista. alt i alt virker det for meg at kontor og lederstillinger yrker har mere relevans for linkedin. for oss på gulvet er det lite som skjer av relevans, og relevante bedrifter og personer ser ikke nytten i og være på linkedin. Shamless plug https://www.linkedin.com/in/torenyland/ Lenke til kommentar
Vardark Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 LinkedIn blir hyppig brukt i IT-bransjen. Titt og ofte blir jeg kontakta av rekrutterere som trenger folk til ulike stillinger. Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Selv om du er tidlig i karrieren, eller fremdeles under utdanning, anbefaler jeg å opprette LinkedIn-profil. I begynnelsen vil ikke formålet være å få jobbtilbud, men kun for å bygge opp et kontaktnettverk etter hvert sol du møter nye mennesker. Dette er først og fremst for at profilen din ikke skal framstå som tom og stusselig når rekuttører besøker profilen din på et senere tidspunkt. Dersom du senere bygger deg erfaringer som gjør deg til en attraktiv kandidat, er LinkedIn en fin kanal for p bli kontaktet gjennom, men dette forutsetter at du presenterer deg selv på en god måte. PS: Alt dette fordrer at du er i en bransje der LinkedIn faktisk benyttes for rekruttering, fortrinnsvis IT, økonomi og ledelse etter min erfaring. Obs: Jeg oppdaget først nylig at du må selv aktivere under innstillinger at du ønsker å bli kontaktet av rekrutterere. Etter st jeg skrudde på dette for en uke siden, har profilen min blitt søkt opp drøssevis av ganger og allerede mottatt tilbud om uformelle samtaler om muligheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå