Gå til innhold

Vikepliktsbrudd ved feltskifte

Anbefalte innlegg

Du kjører på en flerfeltsvei og så kommer det noen å presser seg inn foran deg med alt for liten avstand, hvordan reagerer du da? Kliner du inn bremsen for å gjenopprette 3 sekunders avstand? Eller slipper du bare gassen? 

Det jeg egentlig lurer på er hvor grensen tidsmessig går fra at dette er et vikepliktsbrudd fra bilen som presset seg inn til at det er du som holder for liten avstand? Hva om noen presser seg inn foran deg for så 3 sekunder etter kline inn bremsen slik at du kjører inn i vedkommende, hvem sin skyld er det da? Jeg er fult klar over at en annens lovbrudd rettferdiggjør at du bryter loven, men jeg ville ansett det som meget urettferdig om bilen bak fikk skylden.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva om noen presser seg inn foran deg for så 3 sekunder etter kline inn bremsen slik at du kjører inn i vedkommende, hvem sin skyld er det da? Jeg er fult klar over at en annens lovbrudd rettferdiggjør at du bryter loven, men jeg ville ansett det som meget urettferdig om bilen bak fikk skylden.  

Det er ofte vanlig bilen bak får skylden, du må passe på alltid ha god tid å reagere ikke ta unødvendig risiko, er lurt med kamera som kan bevise hvem som har skylden.

Du kjører på en flerfeltsvei og så kommer det noen å presser seg inn foran deg med alt for liten avstand, hvordan reagerer du da?

Stopper og slipper folk forbi? Enkelte prøver å bruke fjernlysene\tuting for å varsle fare. Slippe gassen hjelper lite bedre med bremsen i så fall.

Lenke til kommentar

Hva om noen presser seg inn foran deg for så 3 sekunder etter kline inn bremsen slik at du kjører inn i vedkommende, hvem sin skyld er det da? Jeg er fult klar over at en annens lovbrudd rettferdiggjør at du bryter loven, men jeg ville ansett det som meget urettferdig om bilen bak fikk skylden.  

Det er ofte vanlig bilen bak får skylden, du må passe på alltid ha god tid å reagere ikke ta unødvendig risiko, er lurt med kamera som kan bevise hvem som har skylden.

Du kjører på en flerfeltsvei og så kommer det noen å presser seg inn foran deg med alt for liten avstand, hvordan reagerer du da?

Stopper og slipper folk forbi? Enkelte prøver å bruke fjernlysene\tuting for å varsle fare. Slippe gassen hjelper lite bedre med bremsen i så fall.

Mulig du misforstod. Bilen som presser seg inn holder tilnærmet like stor fart som meg, det er med andre ord ingen umiddelbar fare for kollisjon, men avstanden blir alt for liten. Greit nok at det blir vanskelig å bevise, men si at man har video hvem får skylden dersom bilen foran hugger inn bremsen 3 sekunder etter at han presset seg inn foran deg? 

Lenke til kommentar

Bilen forran får nok skylden hvis uaktsomt bremser for fort, problemet det er vanskelig å bevise, enten må man ha flere vitner som kan bekrefte din fortelling for du kanskje blir trodd, ellers må du ha filmet det. Ferreste har dette. Så er ofte vanlig bilen bak som får skylden alikevell.

Desverre er det enkelte som prøver seg å forsikringsvindel sier de stoppet fort for å ungå skade på dyr etc.

Desverre blir de ofte trodd på.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tror ikke dere helt skjønner hva jeg mener. Vedkommende som legger seg inn foran bremser ikke uten grunn, la oss si at han har en helt legitim grunn til å tråkke bremsen å bunn. 

La oss si at bilen legger seg inn rett foran meg og alt for nærme, 3 sekunder sener dukker det opp en elg slik at bilen som la seg inn foran meg må foreta en nødbrems. Jeg kjører da inn i vedkommende fordi avstanden mellom oss var for liten. Er dette da min skyld? 

Lenke til kommentar

Han som bremser så sant det ikke er god grunn for å bremse på den måten. Man har et visst ansvar for bilen bak selv om hovedregelen er at den bak har skylden.

Du har åpenbart ikke forstått hva jeg mener. La meg gjenta spørsmålet mitt. Dersom noe legger seg inn alt for tett foran meg, hvor lang tid har jeg på å øke avstanden før en eventuell påkjørsel bakfra vil være min skyld? Gitt at bilen foran hadde en god grunn til å bremse?  

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

I utgangspunktet så er det bilen som presser deg inn ved feltskifte om kjører uaktsomt. Men det er ikke noe klart svar på problemstillingen din. Det er en skjønnsmessig vurdering.

Moralen er: Kjøp deg et dashcam. Koster bare noen få hundrelapper og gjør at de som skal gjøre den skjønnsmessige virderingen får riktig oppfattelse av situasjonen. 

For å koble dashcam til strøm anbefales en slik: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Flatsikringsholder-med-uttak-2-stk-2000035590/

Veldig enkelt å montere

• Liker 2
Lenke til kommentar

Han som bremser så sant det ikke er god grunn for å bremse på den måten. Man har et visst ansvar for bilen bak selv om hovedregelen er at den bak har skylden.

Du har åpenbart ikke forstått hva jeg mener. La meg gjenta spørsmålet mitt. Dersom noe legger seg inn alt for tett foran meg, hvor lang tid har jeg på å øke avstanden før en eventuell påkjørsel bakfra vil være min skyld? Gitt at bilen foran hadde en god grunn til å bremse? 

Jeg forsto hva du mente, men jeg leste ikke alt i førstepost så jeg svarte på feil grunnlag :lol:

Det er en skjønnsmessig vurdering av forhold og situasjon. Hvis det er forsvarlig så har du relativt kort tid eller et kort vindu. Det tar ikke lange stunden å slippe gassen og tråkke forsiktig på bremsen før man er et god bit bak. Er det elendig vær, midt i en sving og torden så kan man regne med litt ekstra tid på å reagere og at det tar litt lengre tid å senke farten på en forsvarlig måte.

Den situasjonen er så skjønnsmessig at det er umulig å gi et godt eller riktig svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...