aswfg Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 (endret) Nybygget er i gang og jeg har stort sett valgt ut alle delene mine, men sliter med å bestemme meg for skjerm og skjermkort. Gaming i 1080 oppløsning er mer enn godt nok for min del så trenger ikke gå helt bananas. Ser for meg å beholde skjermkortet i to-tre år og skjermen så lenge som mulig. Gtx 1060 6gb til 2499. Gtx 1070 til ca 3800-4300. Gtx 1080 til 4900. Involverer budsjettsprekk eller dårligere skjerm. Rx 580 8g til 2649-3000. Har maks plass til dual slot og 335mm lengde. CPU blir i5 7500 siden jeg fant en demo på komplett til 1400,- Når det kommer til skjerm er jeg litt clueless utover å lese omtaler. 144hz er vel en greie nå og siden jeg vil beholde skjermen en stund er vel det en lur funksjon å ha? Ønsker ideelt sett en 27" 1080 skjerm for 3000 eller mindre. Spiller: Squad Arma 3 Playerunknowns Battlegrounds Steel division Witcher 3 Skyrim Tips mottas med takk, Endret 25. mai 2017 av Nwader Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 (endret) Jeg har lagd en liten FAQ du kan se i min signatur angående de forskjellige sync metodene. Om du ikke er kjent med disse, anbefaler jeg en liten titt der. Selv om FAQ'en er litt ut datert nå, så dekker den vel det grunnleggende. Min erfaring, er at adaptive sync er veldig viktig for opplevelsen av spill, når du ønsker å unngå hakking, og riving i bildet. Når jeg tenker på alle de i det ganske land, for ikke si verden. Som alle skryter av sin 144Hz skjerm, men kjører den på 60Hz. Og likeledes de som har klart å sette den til 144Hz, men ikke klarer å drive den i så høy frekvens. Og derfor ender med 72fps. Ja, da må jeg jo nesten flire litt. Det er rett og slett en del psykologi med i "bildet". Folk vil være fornøyd med hva de har kjøpt. Og dermed ser bildet bedre ut enn på den gamle skjermen uansett hva de kjøper. Men for å komme til poenget: Freesync er ofte en god del billigere enn G-Sync skjermer. Du kommer altså billigere ut av å kjøpe et RX580 og en Freesync skjerm enn du gjør med et GTX1060 og en G-Sync skjerm. Effekten av dette kan være moderat. Men også helt vill i de verste eksemplene. La oss si du kjøper en GTX1070 og en 144Hz skjerm. Om skjermkortet ikke klarer å drive spillet/skjermen i godt over 144fps/Hz (la oss si average på ~130fps), og du har V-Sync skrudd på for å unngå riving i bildet. Så vil altså GTX1070 for det meste levere 72fps!! (Dette kan bedres med å bruke "fastsync" i stedet, men med litt ulempe mtp. hakking.) La oss så si RX580 klarer kun å levere ~90fps i samme spill med samme settings, men med en Freesync skjerm. Så får du alle 90 fps'ene fremvist på skjermen uten både hakking og riving. I dette eksempelet vil altså RX580 fremvise 25% flere fps på skjermen enn GTX1070'en får til! Det virker kanskje litt "far fetched". Men er faktisk reellt om man ikke vet hvordan man stiller inn skjermkort og skjerm for best mulig resultat. Mange som skryter av sine 144Hz skjermer har aldri sett mer enn 72Hz/fps. Men det er såpass mye bedre med 72 fps enn 60, at de merker det likevel som en markant forbedring.. Personlig har jeg et GTX1080 som jeg bruker med en 2560x1440, 144Hz, G-Sync skjerm som er helt topp. Og jeg har et GTX1080Ti som jeg bruker med min 4K TV. Og så har jeg en "gjeste PC" med et R9 380 skjermkort, og en Freesync skjerm som "bare" går til 75Hz. Når jeg tenker på prisforskjellen, og hvor mye jeg faktisk får ut av R9 380 skjermkortet takket være Freesync skjermen. Så er det nesten så jeg skammer meg litt innimellom. Men nå er jeg godt voksen, og har forsåvidt råd til å tuste bort litt penger.. Så, om du ikke har skjønt det enda. Så er min klare anbefaling dersom økonomien er viktig. Å finne en god Freesync skjerm, og et tilsvarende greit RX580.. Endret 25. mai 2017 av Gabri3L 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 (endret) Nevn étt spill som krever høy framerate og ikke kjører >200 min FPS på nevnte kort. Endret 25. mai 2017 av BadCat Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 26. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2017 (endret) Takk for utfyllende svar Gabri3L, jeg har lurt på om å kjøpe 580 og freesync, men kan lite om det og da blir man vinglete når man skal bestemme seg 'Problemet' akkurat nå er at de godt prisa 580 kortene er utsolgt i alle butikkene og 1060 er på salg. :o Fikk meg nesten et 580 til 2499 igår, men proshops dårlige nettbutikk skrinla det for meg. Endret 26. mai 2017 av Nwader Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 (endret) Jeg vet ikke hva mer jeg kan si. Jeg mener om man vil ha skjermkort man kan trives med i et par år fremover. Så bør man i dag helst gå for minst GTX1070 ytelse om man har råd. Problemet er at selv om GTX1070 er ~30% raskere enn et vanlig RX480/580. Så, når du da får en 144Hz Freesync skjerm for ~2500Kr, mens billigste tilsvarende G-Sync skjerm koster ~3700Kr. Ja, da må du plutselig betale ~2500Kr ekstra for disse ~30%'ene. Og det blir litt dårlig valuta for pengene. RX580 gir nemlig ganske lik ytelse per dollar som GTX1070 i utgangspunktet. Nå, denne Freesync skjermen som jeg snakker om. Er ikke akkurat verdens beste skjerm, men blir likevel et godt kjøp siden det "bare" er snakk om ~2500Kr, og du får da Freesync "gratis". Billigste 144Hz skjerm uten Free/G-Sync koster nemlig omtrent det samme. Men når du da må ut med ~3700Kr for så og si akkurat samme skjerm med G-Sync. Så synes jeg det begynner å bli litt mye penger å bruke på en skjerm av såpass lav kvalitet. For dette er altså ikke det beste du får tak i når det kommer til byggekvalitet. Når man er på et budsjett der man ønsker så mye som mulig for pengene. Så mener jeg RX580 er vanskelig å komme seg unna. Om du går for en GTX1070 med skjerm uten adaptive sync. Så må du lære deg hvordan man stiller den inn så godt som mulig, og du finner noen tips til det i FAQ'en min. Hvis ikke kan man altså til og med få bedre ytelse med et RX580 enn med GTX1070, dersom man gir RX580 en Freesync skjerm å jobbe sammen med.. Nå, vi snakker jo ikke om noen store formuer i forskjell her nå. Så selv om ytelse per krone går litt ad undas, så anbefaler jeg fint et GTX1070 med G-Sync skjerm i stedet. Men man må altså da bruke de ekstra kronene på skjermen også. Hvis ikke blir det fort penger rett i dass.. Endret 26. mai 2017 av Gabri3L 1 Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 29. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2017 Røk på en smell og kjøpte et 1060 dual oc til 2499 og brukte litt mer enn forespeilet på skjermen. Acer 165hz og g-sync til 4100. Får ikke utnyttet165hz i så mange spill, men blir nytt kort om en generasjon eller to. Takk igjen foe utfyllende svar Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Gratulerer med kjøp. Du har valgt en kombinasjon jeg tror du kommer til å bli svært fornøyd med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå