Gå til innhold

Vikeplikt for sykkel over gangfelt på grønn mann


Anbefalte innlegg

Poenget er vel at ein person i utgangspunktet skal kunne gå med nesa i mobilen om ho vil, eller blinde for den slags skuld. Med normal gangfart ser personen er synleg før ho er ute i gangfeltet så skal bilisten kunne oppdage og stoppe i tide.

 

Ei utfordring er gåande som er på vei bortover ein gangvei og brått snur retning ved fotgjengarfeltet. Jo seinare personen viser hensikt for å gå over veien, jo meir varsam må bilisten vere. Gangfelt er det opp til 50-60 km/t, men gjerne med fartsdumpar i høgare hastigheiter. Uansett kor teit ein gåande oppfører seg så er det bilisten som må ha riktig fokus og tilpasse farten etter situasjonen.

 

Å springe, vere brå eller gå over veien utan å sjå seg føre er risikosport der ein satsar på at alle bilistar er i stand til å stoppe i tide. Ved kollisjon kan fort bilisten få skulda, men det er så lite hjelp i dersom du som gåande mistar livet.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom man svinger til venstre i et typisk T-kryss hvor gangfeltet viser grønn mann samtidig som en selv har grønt, har man da vikeplikt for syklister i dette gangfeltet? Jeg vil vel egentlig tro at man har vikeplikt, men ønsker en bekreftelse på dette.

Som andre har påpekt her syklisten formellt sett vikeplikt, og bilen som skal svinge på grønt lys har ikke vikeplikt for sykkelen. Det er imidlertid farlig å anta at denne blir strengt overholdt da det er normal kotyme (Ihvertfall i oslo) at bilister viker for syklister som krysser vei på fotgjengerovergang. Syklister som faktisk viker ender med å bli stående og utveksle blikk med andre bilister mens alt stopper opp, så i man ender i praksis med at syklende krysser som om de var gående.

 

Det som er enda mer spennende med ditt eksempel er at du implisitt antar du har vikeplikt for gående i denne samme fotgjengerovergangen. Det får være en øvelse for leseren å finne begrunnelse for denne antagelsen i loven.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Det som er enda mer spennende med ditt eksempel er at du implisitt antar du har vikeplikt for gående i denne samme fotgjengerovergangen. Det får være en øvelse for leseren å finne begrunnelse for denne antagelsen i loven.

 

Kvifor skulle du ikkje ha vikeplikt for gåande?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kvifor skulle du ikkje ha vikeplikt for gåande?

Fordi det ikke er å finne noe sted i trafikkreglene eller skilforskriften at du har vikeplikt for gående i den situasjonen.

 

 

Hva med 

 

§ 9.Særlige plikter overfor gående

1. Kjørende skal la gående få tilstrekkelig plass på vegen.

2. Kjørende som krysser gangveg eller fortau, har vikeplikt for gående. 

 

evt

 

3. Kjørende som vil svinge har vikeplikt for gående eller syklende som skal rett fram på kjørebanen eller vegens skulder.

 

Som presumptivt gjelder der det er gangfelt også? Iogmed at man da skal rett fram på kjørebanen (som gående)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219#KAPITTEL_13

 

 

Ved grønt lys kan kjørende passere signal eller stopplinje dersom vegen er fri. Gående kan krysse kjørebane.

 

Grønt lys for bilisten betyr ikkje "kjør kvar du vil". I eit lyskryss kan du framleis ha vikeplikt for trafikk dersom du skal svinge av veien. Grønt lys gjev deg tillatelse til å passere stopplinja, men etter det er det framleis trafikkreglane som gjeld.

 

§ 9.Særlige plikter overfor gående


1. Kjørende skal la gående få tilstrekkelig plass på vegen.
2. Kjørende som krysser gangveg eller fortau, har vikeplikt for gående. Det samme gjelder kjøring på gågate eller gatetun.
Ved gangfelt hvor trafikken ikke reguleres av politi eller ved trafikklyssignal, har kjørende vikeplikt for gående som befinner seg i gangfeltet eller er på veg ut i det.

 

Dette kan tolkast som at når du har passert sperrelinja, så er du ikkje regulert av trafikklys lengre. Ved grønn mann har gåande lov å passere veien, og kjørande har vikeplikt. Ev. at grønn mann gjeld framføre grønt lys.

 

Saken er diskutert i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1662316

 

Ein jurist får prøve seg på å tolke ordlyd og forklare, men vikeplikt har ein uansett.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

2. Kjørende som krysser gangveg eller fortau, har vikeplikt for gående. 

Her er det gående/syklende som krysser vei, ikke kjørende som krysser gangvei.

 

Kjørende som vil svinge har vikeplikt for gående eller syklende som skal rett fram på kjørebanen eller vegens skulder.

Igjen ingen gående eller syklende som er på vei rett frem på kjørebanen eller på veiens skulder her. Det er snakk om gåpende/syklende som kommer fra fortau/gangvei/g-s-vei og som skal krysse vei. Det er bare der du har gangfelt. De skal kanskje rett frem langs veien, men siden de krysser på fotgjengerfelt er de på vei forttau eller gang/sykkelvei, og eksplisitt ikke på kjørebanen eller skulderen.

 

Jeg er ikke i noen tvil om at dette er utilsiktet, men jeg finner ingen rimelige tolkninger som på noen måte formelt gir en bil som svinger på grønt hovedsignal og så passerer et lysregulert fotgjengerfelt vikeplikt for gående i fotgjengerfeltet. (Som da viser grønn mann)

Lenke til kommentar

Dette kan tolkast som at når du har passert sperrelinja, så er du ikkje regulert av trafikklys lengre. Ved grønn mann har gåande lov å passere veien, og kjørande har vikeplikt. Ev. at grønn mann gjeld framføre grønt lys.

Det blir litt for mye bizarroworld å argumentere seg frem til at et lysregulert fotgjengerfelt likevel ikke er lysregulert bare fordi biler som krysser det på vei ut av krysset alt har passert et trafikklys.

 

Jeg tenker dette er et arbeidsuhell fra lovavdelingens side, som ingen har brydd seg med å fikse fordi ingen (enda) har prøvd å forsvare seg med dette i retten.

Lenke til kommentar

Dere har referert diverse trafikkregler, men så vidt jeg har skjønt har dere hoppet over §3 og der står det at grønn mann gjelder over alle andre lyssignal og at lyssignal gjelder over skilt og trafikkregler. De som lovlig krysser et gangfelt på grønn mann har alle andre derfor vikeplikt for, slik jeg tolker det.
 

§ 3. Anvisninger
1. Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene.
Anvisning gitt ved trafikklyssignal gjelder foran anvisning om vikeplikt gitt ved offentlig trafikkskilt.
Særskilt trafikklyssignal for trafikk i felt for kollektivtrafikk, syklende eller gående, gjelder bare for trafikk i det aktuelle feltet, og gjelder foran annet trafikklyssignal.


Og sykkel kan jo lovlig ferdes i gangfelt (forutsatt at det er lite fotgjengere der, men hvis i så fall har man jo uansett vikeplikt for disse fotgjengerne):
 

§ 18. Særlige bestemmelser for syklende
3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.


Så ergo sum har bilister vikeplikt for syklister som sykler over gangfelt på grønn mann.

Lenke til kommentar

 

§ 18. Særlige bestemmelser for syklende

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

Så ergo sum har bilister vikeplikt for syklister som sykler over gangfelt på grønn mann.

Det meiner eg er feil. At du har lov å sykle over gangfelt betyr ikkje at du får same rettigheiter som gåande. Du er framleis køyrande.

 

I gangfelt

Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt for deg. For å oppnå samme rettigheter som gående, dvs. at bilene har vikeplikt og må stoppe for deg i gangfeltet, må du gå av sykkelen og trille den.

 

https://www.tryggtrafikk.no/tema/sykkel-og-sykkelhjelm/sykkelregler/

 

I praksis vil den som sykler over et gangfelt som regel komme fra en (gang-) og sykkelvei, eller et fortau. Da følger det av diskrimineringsbestemmelsen i trafikkreglene § 7 nr 4, annet ledd at syklisten har vikeplikt for trafikant på vegen.

 

http://blogg.torvund.net/2016/04/26/sykling-over-gangfelt/

 

§ 7.Vikeplikt

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

 

Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. Denne plikten gjelder ikke overfor kjørende fra eller til områder nevnt i første ledd.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Dere har referert diverse trafikkregler, men så vidt jeg har skjønt har dere hoppet over §3 og der står det at grønn mann gjelder over alle andre lyssignal og at lyssignal gjelder over skilt og trafikkregler. De som lovlig krysser et gangfelt på grønn mann har alle andre derfor vikeplikt for, slik jeg tolker det.

Jeg har ikke hoppet over denne, men du må se hva lysene faktisk betyr. M.a.o. hva er det lyset overstyrer.

 

Om fotgjengerfelt sier trafikkreglene [om hensynet til gående]

 

Ved gangfelt hvor trafikken ikke reguleres av politi eller ved trafikklyssignal, har kjørende vikeplikt for gående som befinner seg i gangfeltet eller er på veg ut i det.

 

Siden gangfeltet det er snakk om ER lysregulert, utløser ikke gangfeltet i seg selv noen vikeplikt (skiltforskriften bare henviser til trafikkreglene om hva fotgjengerfelt betyr). I.e fotgjengerfeltet er her kun veiledende og utløser ingen plikter i seg selv. Det som teller er dermed hvilke andre regler som er i effekt.

 

Den generelle regelen om kryssing av vei er at den som krysser har vikeplikt. (Paragraf 7, 4. ledd)

 

Da står vi igjen med hvordan trafikklysene modifiserer de øvrige reglene.

 

Skiltforskriften sier om fotgjengersignal:

 

 

 

1086 Fotgjengersignal

Rødt signal betyr at gående ikke må begynne kryssing av kjørebanen hvis dette vil være til hinder for kjørende, eller innebære fare. Gående som allerede er kommet ut i kjørebanen, kan fortsette kryssingen.

Grønt signal betyr at gående kan krysse kjørebanen. Blinkende, grønt signal varsler at signalet om kort tid vil skifte til rødt, og har samme betydning som rødt signal.

 

 

Rødt lys er bare en stadfestelse av de normale reglene som gjelder ved kryssing av vei. Fotgjengerovergang med rødt fotgjengerlys betyr m.a.o. vikeplikt for trafikk i veien. Så langt er det som forventet.

 

Grønt lys sier imidlertid bare at en fotgjenger kan krysse. Det sier ingenting om at trafikk i veien nå får vikeplikt*. For trafikken i veien er det m.a.o. revnende likegyldig formelt sett om fotgjengerlyset er rødt eller grønt. Fotgjengerlyset endrer bare på pliktene til de gående som skal krysse veien, det sier ingenting om andre trafikanters plikter.

 

Opprinnelsen til dette er etter mitt syn enkel å finne. Tidligere var det en regel om at man hadde vikeplikt for all trafikk i veien der man svingte inn, denne regelen utløste tidligere vikeplikt i denne situasjonen. Men denne regelen ble omskrevet for noen år siden og dette tilfellet er ikke lengre dekt av den nye formuleringen.

 

*) Med unntak for trikk. Sporvogner får eksplisitt vikeplikt i denne situasjonen. (paragraf 7, 3. ledd)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Grønt lys betyr ikkje at du har fri køyrerett. Grønt lys betyr at du har lov å passere sperrelinja. Etter det så gjeld reglar for vikeplikt og alt det der. Fotgjengarfelt i køyreretningen til bilen har aldri grønt samtidig, så det er ikkje ei problemstilling. Så fort du har fått grønt lys kan du passere sperrelinja, men skal du svinge av så må du følgje med på om ev. fotgjengarfelt har grønt lys eller ei.

 

For å sitere Krikkert:

 

Grønt lys betyr ikke "kjør på". Grønt lys betyr "oppfør deg som om dette trafikklyset ikke eksisterte".

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1731806&p=23351178

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

 

Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt for deg. For å oppnå samme rettigheter som gående, dvs. at bilene har vikeplikt og må stoppe for deg i gangfeltet, må du gå av sykkelen og trille den.

 

https://www.tryggtrafikk.no/tema/sykkel-og-sykkelhjelm/sykkelregler/

 

Jeg regner ikke Trygg Trafikk som en pålitelig kilde. Det kommer såpass mange unøyaktigheter og tydelige personlige meninger fra tekstforfatter derfra, at jeg ikke regner det som kommer derfra som noe å ta hensyn til.

Lenke til kommentar

 

 

Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt for deg. For å oppnå samme rettigheter som gående, dvs. at bilene har vikeplikt og må stoppe for deg i gangfeltet, må du gå av sykkelen og trille den.

 

https://www.tryggtrafikk.no/tema/sykkel-og-sykkelhjelm/sykkelregler/

Jeg regner ikke Trygg Trafikk som en pålitelig kilde. Det kommer såpass mange unøyaktigheter og tydelige personlige meninger fra tekstforfatter derfra, at jeg ikke regner det som kommer derfra som noe å ta hensyn til.

 

Greit nok. Korleis tolkar du då §7 punkt 4 for å få det til å bli bilisten som har vikeplikt?

Lenke til kommentar

Trafikkregler gjelder kun der trafikken ikke er regulert med skilt eller trafikklys. Det er det som er betydningen av §3.

 

Er det fungerende trafikklys på stedet er det dermed trafikklysene som gjelder, ikke trafikkreglene. Hvis lyssignalene blinker gult eller ikke fungerer i det hele tatt er det skiltingen på stedet som regulerer trafikken, og finnes det ikke skilting på stedet så gjelder trafikkreglene. Og først da kommer §7.4 til anvendelse.

 

Og i følge §3 gjelder særskilte trafikklyssignal inkludert grønn mann altså over generelle trafikklyssignal. Kjører du på grønt hovedlys, men krysser et gangfelt der det er grønn mann, så har du altså alltid vikeplikt for de som ferdes der. Inkludert syklister.

Lenke til kommentar

Trafikklyset seier at du må stoppe bak stopplinja. Når du får grønt har du lov å krysse stopplinja. Så fort du er forbi den er du ikkje regulert av trafikklyset lengre. Då er det trafikkreglane som gjeld igjen.

 

Skiltforskriften seier ingenting om at du som syklande har dei rettigheitene som gåande har ved gangfelt.

 

1086 Fotgjengersignal


Rødt signal betyr at gående ikke må begynne kryssing av kjørebanen hvis dette vil være til hinder for kjørende, eller innebære fare. Gående som allerede er kommet ut i kjørebanen, kan fortsette kryssingen.

Grønt signal betyr at gående kan krysse kjørebanen. Blinkende, grønt signal varsler at signalet om kort tid vil skifte til rødt, og har samme betydning som rødt signal.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219

 

Ein syklist er definert som køyrande og har difor vikeplikt etter §7 4.:

Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. Denne plikten gjelder ikke overfor kjørende fra eller til områder nevnt i første ledd.

 

Sykler du på sykkelveg, gang- og sykkelveg eller fortau

Vikeplikt når du skal krysse eller svinge inn på en annen veg. Kjørende på vegen har ikke vikeplikt for syklister som kommer fra sykkelveg, gang- og sykkelveg eller fortau.

 

http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Syklist/Trafikkregler

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grønt lys betyr ikkje at du har fri køyrerett. Grønt lys betyr at du har lov å passere sperrelinja. Etter det så gjeld reglar for vikeplikt og alt det der. Fotgjengarfelt i køyreretningen til bilen har aldri grønt samtidig, så det er ikkje ei problemstilling. Så fort du har fått grønt lys kan du passere sperrelinja, men skal du svinge av så må du følgje med på om ev. fotgjengarfelt har grønt lys eller ei.

Og hva utløser så vikeplikt for en fotgjenger i et lysregulert fotgjengerovergang?

Lenke til kommentar

 

Grønt lys betyr ikkje at du har fri køyrerett. Grønt lys betyr at du har lov å passere sperrelinja. Etter det så gjeld reglar for vikeplikt og alt det der. Fotgjengarfelt i køyreretningen til bilen har aldri grønt samtidig, så det er ikkje ei problemstilling. Så fort du har fått grønt lys kan du passere sperrelinja, men skal du svinge av så må du følgje med på om ev. fotgjengarfelt har grønt lys eller ei.

Og hva utløser så vikeplikt for en fotgjenger i et lysregulert fotgjengerovergang?

 

 

§ 9.Særlige plikter overfor gående

1. Kjørende skal la gående få tilstrekkelig plass på vegen.

2. Kjørende som krysser gangveg eller fortau, har vikeplikt for gående. Det samme gjelder kjøring på gågate eller gatetun.

Ved gangfelt hvor trafikken ikke reguleres av politi eller ved trafikklyssignal, har kjørende vikeplikt for gående som befinner seg i gangfeltet eller er på veg ut i det.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Trafikkregler gjelder kun der trafikken ikke er regulert med skilt eller trafikklys. Det er det som er betydningen av §3.

Nei, skilt gjelder foran trafikkreglene, og anvisninger og lys gjelder foran skilt og trafikkreglene. Dette er ikke det samme som at trafikkreglene ikke gjelder (Da hadde jo denne regelen opphevet seg selv, og en hel del annet som f.eks fartsbestemmelser). Det er bare der det er direkte konflikt mellom trafikkreglene og trafikklyset at trafikklyset opphever den delen av trafikkreglene og erstatter det med sin egen angivelse.

 

Og i følge §3 gjelder særskilte trafikklyssignal inkludert grønn mann altså over generelle trafikklyssignal. Kjører du på grønt hovedlys, men krysser et gangfelt der det er grønn mann, så har du altså alltid vikeplikt for de som ferdes der. Inkludert syklister.

Det står ikke et ord om vikeplikt i skiltforskriften vedr. fotgjengersignal. Så hvordan kan du hevde at fotgjengersignal på noen måte utløser vikeplikt?

Lenke til kommentar

 

Og hva utløser så vikeplikt for en fotgjenger i et lysregulert fotgjengerovergang?

 

§ 9.Særlige plikter overfor gående

1. Kjørende skal la gående få tilstrekkelig plass på vegen.

2. Kjørende som krysser gangveg eller fortau, har vikeplikt for gående. Det samme gjelder kjøring på gågate eller gatetun.

Ved gangfelt hvor trafikken ikke reguleres av politi eller ved trafikklyssignal, har kjørende vikeplikt for gående som befinner seg i gangfeltet eller er på veg ut i det.

 

Paragraf 9 utløser vikeplikt for gående når man som kjørende:

1 Krysser gangveg

2 Krysser fortau

3. Kjører i gågate

4. Kjører i gatetun

5. Krysser gangfelt uten regulering med lys eller politi

 

I vårt tilfelle ovenfor gjelder det kryssing av gangfelt som ER lysregulert, så dermed finnes det ingenting i paragraf 9 som utløser vikeplikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...