Gå til innhold

Vikeplikt for sykkel over gangfelt på grønn mann

Anbefalte innlegg

Dersom man svinger til venstre i et typisk T-kryss hvor gangfeltet viser grønn mann samtidig som en selv har grønt, har man da vikeplikt for syklister i dette gangfeltet? Jeg vil vel egentlig tro at man har vikeplikt, men ønsker en bekreftelse på dette. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet har du ikke vikeplikt for syklende syklister som sykler over et gangfelt, det følger av trafikkreglene.

§ 2.Anvendelsesområde, fravikelse av vegtrafikkbestemmelser m.v.

[...]

3. Som gående regnes også den som
a)    går på ski eller rulleski,
b)    fører rullestol eller sparkstøtting eller aker kjelke,
c)    Leier sykkel eller moped, triller barnevogn eller bruker lekekjøretøy.

[...]

§ 9.Særlige plikter overfor gående

[...] Ved gangfelt hvor trafikken ikke reguleres av politi eller ved trafikklyssignal, har kjørende vikeplikt for gående som befinner seg i gangfeltet eller er på veg ut i det. [...]

Se https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 for hele forskriften.

Endret av what_no2000
  • Liker 4
Lenke til kommentar

I tillegg til at bilisten ikke har vikeplikt i følge trafikkreglene slår trafikkreglene eksplisitt fast at syklisten har vikeplikt for bilisten i dette tilfellet:

§ 7.Vikeplikt

[...] Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. Denne plikten gjelder ikke overfor kjørende fra eller til områder nevnt i første ledd. [...]

Det følger av veitrafikkloven at en syklist er et kjøretøy (og følgelig at syklisten er kjørende):

§ 2.Definisjoner.

[...] Med kjøretøy forstås innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner. Med motorvogn forstås kjøretøy som blir drevet fram med motor. [...]

• Liker 1
Lenke til kommentar

Syklisten har vikeplikt i dette tilfellet.

Men syklister har ikke vikeplikt om gang sykkelvei krysser inn og utkjøring av parkeringsplass, eiendom, torg, gatetul o.l. Her i fra Trygg Trafikks presisering for syklister:

Loven: Sykkelveier og gang- og sykkelveier er fysisk skilt fra kjørebanen. Syklister på gang- og sykkelvei har vikeplikt for kjørende på kryssende vei. Dette gjelder også om sykkelveien du bruker går langs en forkjørsvei. Men du har ikke vikeplikt for kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område. Det samme gjelder kjørende som skal inn på slikt område.

Så et mer komplisert tilfelle er om det er fotgjengerfelt i gang/sykkelstien, eller som f.eks. ved Aker Brygge hvor den en halvdelen er fotgjengerfelt og den andre delen er det ikke. Her vil jeg tolke det slik at biler har vikeplikt. Hva mener dere andre?

Dette er et forholdsvis komplisert regelverk. Spesielt hvis man tenker på barn som går til skolen på gang/sykkelsti. Så når de skal sykle til skolen må de forstå dette komplekse regelverket som selv ikke de som er over 18, har deltatt i trafikkopplæring og er innehaver av førerkort forstår.

Lenke til kommentar

Men det betyr ikke at du har rett til å kjøre på en syklist.

Sant, samme med at du kommer ut fra en gate som er vikeplikt for høyre. Opplevd mange ganger som ikke viker for meg.

Men jeg kjører ikke før jeg ser at de stopper for meg.

Da jeg tok mc lappen i 89 lærte jeg at du har vikeplikt for alle.

Poenget er at det er du som blir skadet/død om lastebil/buss osv ikke viker for deg, samme gjelder sykelistene som gir fann og suser over som om det var en motorvei for sykelister.

Endret av Kjetil Lura
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I utgangspunktet har du ikke vikeplikt for syklende syklister som sykler over et gangfelt, det følger av trafikkreglene.

§ 2.Anvendelsesområde, fravikelse av vegtrafikkbestemmelser m.v.

[...]

3. Som gående regnes også den som

a)    går på ski eller rulleski,

b)    fører rullestol eller sparkstøtting eller aker kjelke,

c)    Leier sykkel eller moped, triller barnevogn eller bruker lekekjøretøy.

[...]

§ 9.Særlige plikter overfor gående

[...] Ved gangfelt hvor trafikken ikke reguleres av politi eller ved trafikklyssignal, har kjørende vikeplikt for gående som befinner seg i gangfeltet eller er på veg ut i det. [...]

Se https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 for hele forskriften.

Understreket skrift henviser jo bare til hvor det ikke er grønn man, så er dette fortsatt gjeldene?

Personlig benytter jeg enhver sjanse til og kjøre ned en syklist :p

Endret av SKAÐI
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikkje denne som gjeld?

§7, 4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. Denne plikten gjelder ikke overfor kjørende fra eller til områder nevnt i første ledd.

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)

Som syklist er du "kjørende".

Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående.

https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§18

Du har lov å sykle over, men du har vikeplikt for gåande og anna trafikk (bilistar eller syklar som nyttar vegen).

Ingen har påkjørsrett og det er nokre døme på bilistar som har blitt dømt for påkjørsel av syklande over fotgjengarfelt. Sitat frå den eine dommen: "det er et særlig krav om aktsomhet når man som bilist krysser en fotgjengerovergang."

Står litt meir her: http://blogg.torvund.net/2016/04/26/sykling-over-gangfelt/

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Hadde vært morsomt om ikke det var så reelt at mange driter i myke trafikanters helse.

AtW

Jeg vil si det motsatte. De myke trafikantene tenker ikke på det, de tenker vi har vikeplikt. Hjelper ikke om du dør om jeg kjører på deg, selv om jeg har vikeplikt.

Ser mange som er på mobilen og går over, ser jeg dem ikke så blir jeg straffet om jeg kjører på dem.

Jeg ble lært at ikke gå over før bilisten ser deg. I dag er det motsatt, du har vikeplikt så gå over.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Hadde vært morsomt om ikke det var så reelt at mange driter i myke trafikanters helse.

AtW

Jeg vil si det motsatte. De myke trafikantene tenker ikke på det, de tenker vi har vikeplikt. Hjelper ikke om du dør om jeg kjører på deg, selv om jeg har vikeplikt.

Ser mange som er på mobilen og går over, ser jeg dem ikke så blir jeg straffet om jeg kjører på dem.

Jeg ble lært at ikke gå over før bilisten ser deg. I dag er det motsatt, du har vikeplikt så gå over.

Ja, det er jo gjerne slik at de som operer noe som er farlig og skader og dreper andre blir straffet. Hvorfor skal biler være annerledes? Hvorfor er det så mange som mener det er offeret som er problemet når myke trafikanter skades og drepes? Det er offeret som må flytte seg vekk fra områder. 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...