Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er lei manuell giring i trafikk fra og til jobb, hva er trygt å kjøpe?


Gjest

Anbefalte innlegg

har en eldre japansk dekkstøy av en bil med manuel 5 girs ordning. nå som jeg opplever noe kjøring i forbindelse med jobb ønsker jeg en automat og mer stille i kupeen og komfort. stor motor og sport er ikke nødvendig

 

Fikk beskjed at DSG kassene var ikke å anbefale

 

Ser nyere mercedes drosjekjørte biler med 400 000 km, men gjerne full service historikk til 100 000 kr, er dette noe å vurdere? men de har vel dyre servicer på slike biler?

 

leste at citroen c5 skulle være svært komfortabel, men så er den jo fransk

 

tenkte meg å ta bilen min i innbytte og gjerne legge ut 120 000 toppen tusen kroner

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klarer du å berge med en elbil, så hadde jeg kjøpt det på flekken. Det er en nobrainer for meg etter et halvt år som eier av nevnte bilgruppe. Jeg hadde en eldre mercedes SLK som ble byttet ut, og jeg sitter igjen med 1500 kr mer i mnd, selv uten en eneste bomstasjon i nærheten. Glem automat, ingenting slår den sømløse kraftoverføringen en elbil gir.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For 120k + innbyttet får du en helt kurant el-bil og de kan trygt anbefales til småkjøring, både for støyreduksjon og kostnader (som gibblay sier). Grunnen til at jeg sier småkjøring har ikke med rekkevidde å gjøre, men støyfordelen har du i hovedsak opp til 50-60km/t. Fra da er det vind og dekkstøy som er mest utslagsgivende.

 

Ellers har jeg en kollega som har komplett støyaversjon og kjører Citroen. De hadde visst testet mange merker før de valgte. Så om rekkeviddeangsten fortsatt er et issue bør man gjerne se på dem, selv om jeg sliter med gamle franske fordommer selv.

Endret av Pop
Lenke til kommentar

hadde ikke falt meg inn å vurdere elektrisk faktisk, men nå skal jeg det. vurderer faktisk den Kia Soul , da den har kommet best ut av tester. Men jeg har jo 1 times kjøring til jobb og 1 time tilbake.. men den skal vel klare det fint?

 

står dog ikke mye om hvor mye støy det er i den da

Lenke til kommentar

Regn med litt mer hjulstøy i motorvei fart enn en god fossilbil. Det er bare å prøve så får du se. Dekk og dimensjonen spiller også inn her. I bykjøring er det mindre støy, og ikke minst mindre vibrasjoner. Seolen har vel en rekkevidde på 12-16 mil alt etter vær og føre vil jeg tro. Selv kjører jeg Ioniq, og den har samme batteripakke som Soul, men bedre aerodynamikk og derfor bedre rekkevidde.

Les også dette: http://www.tv2.no/broom/9106089/

 

Jeg har en fossilbil i garasjen i tillegg, men den ryker ved neste korsvei når det kommer en elvariant som det er mulig å sette krok på. Jeg vet ModelX har den muligheten, men den er for kostbar for oss. 

Lenke til kommentar

Regn med litt mer hjulstøy i motorvei fart enn en god fossilbil. Det er bare å prøve så får du se. Dekk og dimensjonen spiller også inn her. I bykjøring er det mindre støy, og ikke minst mindre vibrasjoner. Seolen har vel en rekkevidde på 12-16 mil alt etter vær og føre vil jeg tro. Selv kjører jeg Ioniq, og den har samme batteripakke som Soul, men bedre aerodynamikk og derfor bedre rekkevidde.

Les også dette: http://www.tv2.no/broom/9106089/

 

Jeg har en fossilbil i garasjen i tillegg, men den ryker ved neste korsvei når det kommer en elvariant som det er mulig å sette krok på. Jeg vet ModelX har den muligheten, men den er for kostbar for oss. 

 

min bil i dag er grei nok i bykjøring støymessig, er når jeg kommer ut på landevei/motorvei det blir masete. må skru opp radioen ganske høyt egentlig

Kia Soul: Mye dekkstøy

hvorfor ga bilnorge.no den så god score i komfort..  er så lei av at biltestere ikke omtaler støy skikkelig eller vurderer den, argh

Lenke til kommentar

Vurderte Kia Soul selv, men for lang pendling og tvilsomme lademuligheter i "andre enden" gjorde at jeg valgte dieselbil. Dekkstøy er vel i all hovedsak diktert av hvilke dekk som sitter på, kjøper man billigste sort hardplast-dekk så lager de naturlig nok mer støy enn dyre dekk som har dekkstøy som fokus i designprosessen. Ellers går det sikkert an å legge på noen bitumenmatter om det er for ille. Uansett er det stillere enn en tilsvarende forbrenningsbil.

Min pendlingsvei var 1 time og 15 minutter på sommertid, og jeg kunne ikke regne med å få ladet på skolen. Derfor måtte jeg se på om bilen ville klare 2,5 timer vinterstid, i praksis ~150 kilometer. Jeg følte meg ikke trygg nok på at det ville gå an en kald vinterdag. Om det var bedre veier, sikrere tilgang til lading og et kvarter kortere hver vei er det fullt mulig at det hadde blitt en Soul. Jeg satt bedre i den enn i de aller fleste andre biler jeg har prøvd, selv mercedeser til nærmere millionen passet meg ikke så godt som Soulen. Jeg er 1.93 og bredbygd, og har litt forskuttert alderstillegg attpå.

Lenke til kommentar

hadde ikke falt meg inn å vurdere elektrisk faktisk, men nå skal jeg det. vurderer faktisk den Kia Soul , da den har kommet best ut av tester. Men jeg har jo 1 times kjøring til jobb og 1 time tilbake.. men den skal vel klare det fint?

 

står dog ikke mye om hvor mye støy det er i den da

 

Jeg pendlet litt over en time til jobben med en leaf. Det brukte ca 50% strøm på sommeren og ca 70% på vinteren, så det var nødvendig å lade på jobben.

Kia soul tror jeg har litt bedre rekkevidde.

 

Elbil i dette landet er så billig at det er bare å løpe å kjøpe om du har mulighet. 

 

Du får svært lite for samme pengesum om du kjører diesel eller bensin.

Lenke til kommentar

Med mindre du trives inni en oppvaskmaskin hadde jeg ikke vurdert en av sidde små el-bilene. Til 120 000 kan du få en god bensinbil med relativt lav kjørelengde.

Tja, jeg er for det meste enig med deg, men akkurat Kia Soul er faktisk litt annerledes. Den har aerodynamikken til et kjøleskap, men det er fordi den er høy og firkantet, noe som gir ganske god plass innvendig selv om man er litt lengre enn "europeisk snitt".
Lenke til kommentar

 

hadde ikke falt meg inn å vurdere elektrisk faktisk, men nå skal jeg det. vurderer faktisk den Kia Soul , da den har kommet best ut av tester. Men jeg har jo 1 times kjøring til jobb og 1 time tilbake.. men den skal vel klare det fint?

 

står dog ikke mye om hvor mye støy det er i den da

 

Jeg pendlet litt over en time til jobben med en leaf. Det brukte ca 50% strøm på sommeren og ca 70% på vinteren, så det var nødvendig å lade på jobben.

Kia soul tror jeg har litt bedre rekkevidde.

 

Elbil i dette landet er så billig at det er bare å løpe å kjøpe om du har mulighet. 

 

Du får svært lite for samme pengesum om du kjører diesel eller bensin.

 

 

 

hmm, har ikke mulighet å lade på jobb :/  men frister da kiaen koster bare 225 ny

Vurderte Kia Soul selv, men for lang pendling og tvilsomme lademuligheter i "andre enden" gjorde at jeg valgte dieselbil. Dekkstøy er vel i all hovedsak diktert av hvilke dekk som sitter på, kjøper man billigste sort hardplast-dekk så lager de naturlig nok mer støy enn dyre dekk som har dekkstøy som fokus i designprosessen. Ellers går det sikkert an å legge på noen bitumenmatter om det er for ille. Uansett er det stillere enn en tilsvarende forbrenningsbil.

Min pendlingsvei var 1 time og 15 minutter på sommertid, og jeg kunne ikke regne med å få ladet på skolen. Derfor måtte jeg se på om bilen ville klare 2,5 timer vinterstid, i praksis ~150 kilometer. Jeg følte meg ikke trygg nok på at det ville gå an en kald vinterdag. Om det var bedre veier, sikrere tilgang til lading og et kvarter kortere hver vei er det fullt mulig at det hadde blitt en Soul. Jeg satt bedre i den enn i de aller fleste andre biler jeg har prøvd, selv mercedeser til nærmere millionen passet meg ikke så godt som Soulen. Jeg er 1.93 og bredbygd, og har litt forskuttert alderstillegg attpå.

gøy kia har fått det til da, min bil støyer så mye på motorveien at jeg faktisk sliter med å høre hva folk sier på telefonen

 

får se om jeg finner en rimelig dieselbil, da kjørelengde kan bli snaut med en elektrisk

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har fått med meg har både BMW og Vag (Audi/Skoda/VW) blant de beste automatkassene på markedet. Det er vel strengt tatt bare auomatkassene fra før 2010 som det var en del trøbbel med. Jeg kjører selv en '13 Golf 7 med DSG som jeg kjøpte brukt for et snaut år siden. Har allerede rukket å tikke 20k km og er strålende fornøyd sålangt. Vanvittig god komfort til å være en så liten bil.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Såvidt jeg har fått med meg har både BMW og Vag (Audi/Skoda/VW) blant de beste automatkassene på markedet. Det er vel strengt tatt bare auomatkassene fra før 2010 som det var en del trøbbel med. Jeg kjører selv en '13 Golf 7 med DSG som jeg kjøpte brukt for et snaut år siden. Har allerede rukket å tikke 20k km og er strålende fornøyd sålangt. Vanvittig god komfort til å være en så liten bil.

det med DSG kassene er bare noe jeg har hørt fra en kompis, så "påstanden" min har absolutt ingen hold egentlig hehe

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme innstilling selv da jeg gikk inn hos VW forhandleren, så skal ikke si noe på det :)

 

Da jeg kjøpte min første bil for en del år tilbake kjøpte jeg bare det jeg hadde råd til med lavest km. Men sist skulle jeg ha en komfortabel bil, en bil jeg hadde lyst på, fordi tilbringer et vesentlig antall timer i bilen pr. år. Og som med alt annet man kjøper hvor ønsker og følelser er innvolvert vil jeg på det sterkeste anbefale å bare sette av en dag og prøvekjøre litt forskjellig. Du merker med en gang du svinger ut fra forhandleren om det er en bil du vil trives i eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...