Gå til innhold

Bør vi forby konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Mai er måneden der landets 15-åringer såkalt konfirmeres. På forhånd har de gått en tid i lære enten i kriken eller i sin humanetiske menighet, dette dekket av statlige midler som tas fra mindre viktige tilbud som helse og eldreomsorg. Hva de lærer er det ingen av dem som kan fortelle, dels fordi alt sammen er så diffust, dels fordi det er så selvsagt.

Men alle 14-15-åringer ivrer for å gjennomføre tiltaket. Det er sjelden å se ungdom så motivert. Det venter nemlig en gullkalv i enden av løpet. Familie og venner skal samles for å hente kollekt til konfirmanten. Enten du er rik eller fattig, forventes det at du gir så det monner.

Alle vet at dette er den egentlige hensikten med konfirmasjonen. Å fylle bankboken til 15-åringen.

Selvsagt skal vi ikke forby konfirmasjon. La nå familiene samle til fest, men hvorfor skal samfunnet betale for dette? Hverken kirken eller andre menigheter burde bruke statlig støtte til å gjennomføre konfirmasjonen. La foreldrene betale selv. Så får vi se hvor lenge tradisjonen lever.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det riktig å si at det brukes statlige midler til dette? Er det ikke heller slik at kirkesamfunnene får en rund sum (det som før var kirkeskatten, ½%) og selv velger å tilby gratis konfirmasjon til sine 15-årige medlemmer?

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Da burde vel alt av overføringer og støtte til alle typer frivillige og ideelle organisasjoner fjernes, ikke bare de religiøse

Lenke til kommentar

Da burde vel alt av overføringer og støtte til alle typer frivillige og ideelle organisasjoner fjernes, ikke bare de religiøse

Det støttes fullt ut. De "frivillige" organisasjonene har est meningsløst ut og blitt halvstatlige byråkratier (men uten engang Riksrevisjonen til å passe på seg). Gi organisasjonene tilbake til folket!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det støttes fullt ut. De "frivillige" organisasjonene har est meningsløst ut og blitt halvstatlige byråkratier (men uten engang Riksrevisjonen til å passe på seg). Gi organisasjonene tilbake til folket!

Jeg synes det ville være veldig spennende å se hvordan det kanskje hadde begynt å virkelig "blomstre" hvis eks. Idretten måtte klare seg uten det sugerøret de har fått til fellesmidlene våre under dekke av at de bare tilfører noe positivt tilbake til samfunnet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Jo, for så vidt. Men kirkeskatten, og all offentlig støtte til religion og livssynsforeninger bør fjernes. Jeg finner ingen mening i at fellesskapet skal være med å finansiere slike ting.

Delvis enig med deg, Horten, men finner det OK at en bruker av skattepengene på å ta vare på kirkebygg. Mye kulturhistorie som ligger i veggene på gamle kirker. Der jeg kommer fra, har vi én gammal kirke som er verdt å ta vare på; flere hundre år gammel. Selv om jeg kan telle på hånda hvor mange ganger jeg var i gudstjeneste der, er jeg helt tilfreds med at noe av skattepengene mine kan ha gått til restaureringen av et sådan bygg.

Lenke til kommentar

Det er unødvendig å forby konfirmasjon, men det burde settes en aldersgrense på 18 år for å unngå at unger blir forledet av voksne med bakenforliggende motiver til å lure de inn i en eller annen religion. Det gjelder selvsagt likt for alle religioner.

Smøringen/gavefesten for å verve de inn i en eller annen religion er en uting, men jeg tviler på det går an å forby gaver på den måten og unngå at det kamufleres som gaver i andre sammenhenger (bursdag, feriegaver etc). Der bør det heller satses på holdningskampanjer blant annet med tanke på tenåringers uvettige bruk av plutselige store summer, hvordan dette slår ut i forskjeller for barn av rike eller fattige familier, hvordan gavedrysset lokker ungdom inn i noe de kanskje ikke ville valgt ellers. Sånn sett er det noe voldsomt falskt over hele greia. Voksne og ofte ungdom selv, vet at dette handler om gaver, ikke religion.

Et alternativ kan være å flytte hele gavefesten over til noe mer konstruktivt. F.eks som en slags etableringsstøtte fra familien når man kjøper sin første bolig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Humanetisk menighet var jo et spennende begrep.

Tja, de har jo kopiert den kristne konfirmasjonen; dessuten har de utarbeidet egne begravelsesritualer, i likhet med alle(?) andre religioner. De har utarbeidet egen etikk, og "kjettere" (de som har et annet politisk syn enn det rådende) er IKKE velkomne. I realiteten er de nettopp det: en menighet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Mai er måneden der landets 15-åringer såkalt konfirmeres. På forhånd har de gått en tid i lære enten i kriken eller i sin humanetiske menighet, dette dekket av statlige midler som tas fra mindre viktige tilbud som helse og eldreomsorg. Hva de lærer er det ingen av dem som kan fortelle, dels fordi alt sammen er så diffust, dels fordi det er så selvsagt.

Men alle 14-15-åringer ivrer for å gjennomføre tiltaket. Det er sjelden å se ungdom så motivert. Det venter nemlig en gullkalv i enden av løpet. Familie og venner skal samles for å hente kollekt til konfirmanten. Enten du er rik eller fattig, forventes det at du gir så det monner.

Alle vet at dette er den egentlige hensikten med konfirmasjonen. Å fylle bankboken til 15-åringen.

Selvsagt skal vi ikke forby konfirmasjon. La nå familiene samle til fest, men hvorfor skal samfunnet betale for dette? Hverken kirken eller andre menigheter burde bruke statlig støtte til å gjennomføre konfirmasjonen. La foreldrene betale selv. Så får vi se hvor lenge tradisjonen lever.

Kan du komme med en dokumentasjon på den påstanden din som jeg har uthevet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Det er to ulike støtter Svein. Å fjerne den ene berører ikke den andre.

Ah, det gir litt mer mening ift til ansvars- og ressursfordeling fra øvrig hold. Er vedlikehold av kirker slikt som faller innunder kulturminneforvaltning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...