_dundun_ Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Joa, men de som kan lage god software virker å ignorere eksisterende standarder i stor grad, og da tror jeg standardene er dødsdømte. Software er viktig, protokoller er irrelevant. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Joa, men de som kan lage god software virker å ignorere eksisterende standarder i stor grad, og da tror jeg standardene er dødsdømte. Software er viktig, protokoller er irrelevant. Du argumenterte jo for bare litt siden for at åpne protokoller var viktige? (noe jeg forøvrig er enig i), sålangt virker man å bygge på eksisterende protokoller, men vi får se, noen av de kunne med fordel har vært mer avanserte, og andre er ikke åpne. De har dog fordeler som normalt nettverk ikke har, og det er jo allerede i dag flere ting en rent tcp/ip som brukes til kommunikasjon (altså generelt, ikke for smarthjem konkret) AtW Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 (endret) Jeg tror ikke åpne protokoller i seg selv er viktige for smarthus, men jeg tror ikke de nåværende proprietære overlever når vi allerede har en altomfattende protokoll som stadig spiser opp flere av de gamle spesialprotokollene. Det finnes veldig gode grunner til å velge proprietære løsninger, nemlig at de kan fungere bedre og utvikles raskere. I smarthusverdenen tror jeg innovasjonen kommer til å foregå på programvarenivå, ikke nede i maskinvaren, og da er jeg ganske sikker på at man kommer til å ende opp med å bruke det som er minste motstands vei. TCP/IP, http, og REST. Der har man alt man trenger av sikkerhet, det finnes massevis av løsninger for å få frem data, og alt mulig vil støtte det uten noe særlig styr. Jeg har som sagt z-wave hjemme - nyeste og feteste produkter - og selv som siving innen software synes jeg til tider det er utfordrende å få det til å funke skikkelig. Hadde noen solgt meg in-wall-brytere og dimmere som kjørte wifi og rest-apier hadde jeg bytta ut på flekken. Dekninga er allerede 100% i huset, det er ikke noe mesh-netverk-tull, ingen pairing, ingen sentralenhet som ikke kan dø uten masse trøbbel, ingenting sånt. (Jeg _vet_ jo ikke at det går sånn, men jeg hadde vært villig til å sette penger på det.) Endret 26. mai 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Jeg har fem års utdanning innen it og godt over ti års erfaring med systemdesign, programmering etc. Jeg har også gitt opp å få til en løsning der bevegelsessensorer styrer lyset hjemme med dagens automasjonsprogramvare. Det er helt sikkert mulig, men da må jeg skrive programvaren selv i ett eller annet eksotisk språk mot ett eller annet proprietært fra et jallafirma som er borte om et år. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Det er da flere år siden HomeSeer kom med skybasert backup (om boksen/pc'en din skulle ryke). Nå kan du jo la det kjøre i skyen også tror jeg (ikke at jeg synes det er noen god ide, men folk sysnes vel det er vanskelig å NAT'e ruteren sin). Bev. sensor er da like enkelt som å bruke en hvilken som helst type bryter sammen med en timeout. Lenke til kommentar
G Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Netatmo værstasjon er genial. Den går på WiFi og kommer med app og greier. Om app'en er god er jo et åpent spørsmål, men det er veldig brukervennlig. Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Jeg har fem års utdanning innen it og godt over ti års erfaring med systemdesign, programmering etc. Jeg har også gitt opp å få til en løsning der bevegelsessensorer styrer lyset hjemme med dagens automasjonsprogramvare. Det er helt sikkert mulig, men da må jeg skrive programvaren selv i ett eller annet eksotisk språk mot ett eller annet proprietært fra et jallafirma som er borte om et år. Sjekk ut www.home-assistant.io hvis du ikke er redd for å jobbe litt for å få ting til å funke. Automasjoner som du beskriver er ikke vanskelig å gjøre, enten i YAML eller i Python eventuelt. Har selv skrevet flere automasjoner for mine IKEA-lys og 433mhz-switcher i YAML. Kjører på en Raspberry Pi. Open Source og støtte for haugevis med komponenter. 2 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Takk for tipset ...og der understreker du egentlig alt som er galt med hjemmeautomasjon i dag. 2 Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Sjekk ut www.home-assistant.io hvis du ikke er redd for å jobbe litt for å få ting til å funke. Automasjoner som du beskriver er ikke vanskelig å gjøre, enten i YAML eller i Python eventuelt. Har selv skrevet flere automasjoner for mine IKEA-lys og 433mhz-switcher i YAML. Kjører på en Raspberry Pi. Open Source og støtte for haugevis med komponenter. Har nettopp begynt med RPi og HASS selv. Har en Aeoteck Z-Stick kontroller jeg for øyeblikket jobber med å få til. Men hvis du bruker Ikea pærene, har du en Zigbee kontroller til Pi'en også da? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Jeg har fem års utdanning innen it og godt over ti års erfaring med systemdesign, programmering etc. Og likevel ser du ikke fordelen med en åpen protokoll og standard? 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 (endret) Jo, og den har vi allerede. Tcp-ip. Endret 29. mai 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Men det nytter ikke om transport-protokollen er åpen om den underliggende data-protokollen er en proprietær blackbox. Med en åpen standard, slik som MQTT, så kan jeg lage mine egne smarthus-enheter som er kompatibelt med resten av systemet. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 (endret) Det nytter heller ikke om standarden er åpen så lenge det bare er amatører og entusiaster som bruker den. Da velger jeg heller blackbox med tilgjengelige APIer og ofrer muligheten til å lage egne enheter. Endret 29. mai 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Jo, og den har vi allerede. Tcp-ip. Og vi har andre åpne standarder også, som i motsetning til tcp ip, faktisk brukes til sånt. Ikea som det handler om her bruker det jo ikke, ser ikke ut som Google har tenkt å gjøre det heller. Femtiden er såklart vanskelig å spå, men jeg er ikke så sikker som deg på at det blir tcp ip. AtW Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Bruker alle de store som nevnt Google Assistant, Amazon Echo, Apple Home, og i tillegg Philips Hue ZigBee protokollen? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Ser ut til at den er det mest utbredte ja. 1 Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Har nettopp begynt med RPi og HASS selv. Har en Aeoteck Z-Stick kontroller jeg for øyeblikket jobber med å få til. Men hvis du bruker Ikea pærene, har du en Zigbee kontroller til Pi'en også da? HASS støtter IKEA sin egen gateway med automatisk discovery av nye enheter. Hendig! Var meningen at gatewayen skulle konfigureres ganske automatisk også men jeg måtte bittelitt manuelt til verks der. Funker kjempebra da! Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Har nettopp begynt med RPi og HASS selv. Har en Aeoteck Z-Stick kontroller jeg for øyeblikket jobber med å få til. Men hvis du bruker Ikea pærene, har du en Zigbee kontroller til Pi'en også da? HASS støtter IKEA sin egen gateway med automatisk discovery av nye enheter. Hendig! Var meningen at gatewayen skulle konfigureres ganske automatisk også men jeg måtte bittelitt manuelt til verks der. Funker kjempebra da! Kan du i gatewayen dimme lyspærer til gitte tidsrom? Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 HASS støtter IKEA sin egen gateway med automatisk discovery av nye enheter. Hendig! Var meningen at gatewayen skulle konfigureres ganske automatisk også men jeg måtte bittelitt manuelt til verks der. Funker kjempebra da! Kan du i gatewayen dimme lyspærer til gitte tidsrom? I Home Assistant kan man det ja, via automasjoner skrevet i YAML. IKEA har også en egen app som funker greit, men der kan man bare planlegge av og på i tillegg til en våknefunksjon. Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 HASS støtter IKEA sin egen gateway med automatisk discovery av nye enheter. Hendig! Var meningen at gatewayen skulle konfigureres ganske automatisk også men jeg måtte bittelitt manuelt til verks der. Funker kjempebra da! Kan du i gatewayen dimme lyspærer til gitte tidsrom? I Home Assistant kan man det ja, via automasjoner skrevet i YAML. IKEA har også en egen app som funker greit, men der kan man bare planlegge av og på i tillegg til en våknefunksjon. Ja, det var det jeg fryktet. Ikke det helt store poenget med gatewayen til Ikea foreløpig. Men det er vel den man trenger for å kunne oppdatere firmwaren til lyspærene slik at de får støtte for Apple, Amazone og Google etter hvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå