lolz1998 Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 (endret) Hei! Tenkte å lage en tråd for oss som kom opp i POM denne våren så vi kan legge inn forskjellige kilder og diskutere ka vi eventuelt får på eksamen. Sist eksamen var om norsk poltikk og om valget i år, tviler vi får lignende oppgave om valget i år? Endret 24. mai 2017 av lolz1998 Lenke til kommentar
Samara Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 POM-eksamen er jo gjerne knyttet til aktuelle tema. Skulle ikke forundre meg om det kom et eller annet om Trump (høyrebølge?), Brexit/EU (EUs fremtid?) eller kanskje relatert til Syria (menneskerettigheter? FN/andre lands inngripen?). Lenke til kommentar
mathias1998 Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 Siden eksamen ble skrevet i fjor høst, er jeg veldig sikker på at tema blir noe av følgende: - Trump, konsekvenser for internasjonal politkkk. - Brexit, EU i splittelse? Kontinuitet-endring de siste åra. - Høyrepopulisme og polarisering. - Eventuelt noe knyttet til stortingsvalget denne høsten. Sentrum-periferi-dimensjonen ser ut til å blomstre igjen, med et sterkere Senterparti. Agrarpopulisme. Blir spennende å se i morgen! Lenke til kommentar
kamahm Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 Siden eksamen ble skrevet i fjor høst, er jeg veldig sikker på at tema blir noe av følgende: - Trump, konsekvenser for internasjonal politkkk. - Brexit, EU i splittelse? Kontinuitet-endring de siste åra. - Høyrepopulisme og polarisering. - Eventuelt noe knyttet til stortingsvalget denne høsten. Sentrum-periferi-dimensjonen ser ut til å blomstre igjen, med et sterkere Senterparti. Agrarpopulisme. Blir spennende å se i morgen! Hvordan øver du til eksamen? Og hva mener du med Sentrum-periferi-dimensjonen? Lenke til kommentar
matenvy17com Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 Vi får tema i morgen, korrekt? Glad vi får over helgen å sette oss inn i temaet på, antar det vanligvis er forberedelse og deretter eksamen dagen etter? Lenke til kommentar
lolz1998 Skrevet 25. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2017 Vi får tema i morgen, korrekt? Glad vi får over helgen å sette oss inn i temaet på, antar det vanligvis er forberedelse og deretter eksamen dagen etter? Ja mener det pleier å være sånn, så bra vi fikk en dag ekstra! Lenke til kommentar
mathias1998 Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 Siden eksamen ble skrevet i fjor høst, er jeg veldig sikker på at tema blir noe av følgende: - Trump, konsekvenser for internasjonal politkkk. - Brexit, EU i splittelse? Kontinuitet-endring de siste åra. - Høyrepopulisme og polarisering. - Eventuelt noe knyttet til stortingsvalget denne høsten. Sentrum-periferi-dimensjonen ser ut til å blomstre igjen, med et sterkere Senterparti. Agrarpopulisme. Blir spennende å se i morgen! Hvordan øver du til eksamen?Og hva mener du med Sentrum-periferi-dimensjonen? Tja, føler meg ganske forberedt fra før. Viktigste har jo vært å arbeide hardt hele året gjennom. Litt vanskelig å si hvordan jeg kommer til å øve før vi får forberedelsesdelen. Men viktig å følge godt med i nyhetene (og ikke bare VG, men også NRK Urix, Morgenbladet, Aftenposten, Klassekampen osv.), sjekke kompetansemålene (de står på Udir sin nettside) og øve på de jeg ikke kan. Sentrum-periferi: Det politiske skillet mellom distrikt (bygd og bønder) og sentrum (by og makteliten). Andre relevante konfliktdimensjoner for valget i år: Global-nasjonal (synet på globalisering og overnasjonalitet), innvandring-solidaritet (synet på innvandring og u-hjelp). Anbefaler å gå gjennom alle fagbegrepene knyttet til pensum. De står normalt bakerst i boka, eller på lærebokas nettside. Lenke til kommentar
benjigenji Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Hva tenker dere om emnet vi har fått?"Du skal forberede deg på en oppgave om nasjonalstatenes og andre aktørers betydning i møte med aktuelle internasjonale utfordringer."Hvilke internasjonale utfordringer tror dere vi får om? Lenke til kommentar
lolz1998 Skrevet 26. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2017 Hva tenker dere om emnet vi har fått? "Du skal forberede deg på en oppgave om nasjonalstatenes og andre aktørers betydning i møte med aktuelle internasjonale utfordringer." Hvilke internasjonale utfordringer tror dere vi får om? Tenker brexit, terror, flyktninger, syria/midtøsten, kommer ikke helt på flere? Lenke til kommentar
Tørrshampoo Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Under internasjonale utfordringer har vi sett på konflikter (syria!), terrorisme (is), fattigdom, miljø, flyktningekrisen, brexit (eu).. Men synes dette var et ganske diffust tema i forhold til forrige år.. Lenke til kommentar
Elpatron Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Hva tenker dere om emnet vi har fått? "Du skal forberede deg på en oppgave om nasjonalstatenes og andre aktørers betydning i møte med aktuelle internasjonale utfordringer." Hvilke internasjonale utfordringer tror dere vi får om? Populismens fremvekst i Europa og USA, Eu og brexit Lenke til kommentar
benjigenji Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Hva tenker dere om emnet vi har fått? "Du skal forberede deg på en oppgave om nasjonalstatenes og andre aktørers betydning i møte med aktuelle internasjonale utfordringer." Hvilke internasjonale utfordringer tror dere vi får om? Populismens fremvekst i Europa og USA, Eu og brexit mucho gracias patron 1 Lenke til kommentar
mathias1998 Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 (endret) Utfordringer: - Flyktningkrisen (hvordan har EU håndtert det?) - Terrorisme (se spesielt på NATO toppmøtet denne uka, de ønsker etteretningssamarbeid) - Klimautfordringer - Hacking - Demokratiutfordringer, høyrepopulisme (økonomi, polarisering, elitisme) - Menneskerettigheter (Kina-Norge, suverenitetsprinsippet) Ganske sikker på at spørsmålet på eksamensdagen blir noe a la dette: "Ta utgangspunkt i X (evt. valgfri) utfordring/konflikt. Hva gjør ulike aktører for å løse konflikten, og hvilke utfordringer møter de på?" Kanskje EU i splittelse? Og: Anarkidebatten er veldig aktuell! Er det internasjonale systemet preget av anrki? Eller samarbeid og muligheter for sanksjoner av aktørene? Endret 26. mai 2017 av mathias1998 Lenke til kommentar
mafen Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Jeg så på læringsmålene fra Udir sine sider Internasjonale politiske systemer og aktører sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet. diskutere massemedienes rolle som internasjonal aktør. beskrive forskjellen mellom stat og nasjon og drøfte problemstillinger knyttet til multinasjonale stater og nasjoner som har tilhold i flere stater. Internasjonale samarbeidsforhold og konflikter drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid Hva tror dere om disse, er det noen andre av målene som også kan kobles til årets tema? Hvor jeg hentet målene fra https://www.udir.no/kl06/POS1-02/Hele/Komplett_visning Lenke til kommentar
benjigenji Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Jeg så på læringsmålene fra Udir sine sider Internasjonale politiske systemer og aktører sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet. diskutere massemedienes rolle som internasjonal aktør. beskrive forskjellen mellom stat og nasjon og drøfte problemstillinger knyttet til multinasjonale stater og nasjoner som har tilhold i flere stater. Internasjonale samarbeidsforhold og konflikter drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid Hva tror dere om disse, er det noen andre av målene som også kan kobles til årets tema? Hvor jeg hentet målene fra https://www.udir.no/kl06/POS1-02/Hele/Komplett_visning de kompetansemålene ser veldig relevant ut ja Lenke til kommentar
Nugatti123 Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Jeg så på læringsmålene fra Udir sine sider Internasjonale politiske systemer og aktører sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet. diskutere massemedienes rolle som internasjonal aktør. beskrive forskjellen mellom stat og nasjon og drøfte problemstillinger knyttet til multinasjonale stater og nasjoner som har tilhold i flere stater. Internasjonale samarbeidsforhold og konflikter drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid Hva tror dere om disse, er det noen andre av målene som også kan kobles til årets tema? Hvor jeg hentet målene fra https://www.udir.no/kl06/POS1-02/Hele/Komplett_visning * beskrive og vurdere internasjonale konflikt- og problemområder Denne hadde vel også gått inn under dette temaet? Lenke til kommentar
mafen Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Jeg så på læringsmålene fra Udir sine sider Internasjonale politiske systemer og aktører sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet. diskutere massemedienes rolle som internasjonal aktør. beskrive forskjellen mellom stat og nasjon og drøfte problemstillinger knyttet til multinasjonale stater og nasjoner som har tilhold i flere stater. Internasjonale samarbeidsforhold og konflikter drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid Hva tror dere om disse, er det noen andre av målene som også kan kobles til årets tema? Hvor jeg hentet målene fra https://www.udir.no/kl06/POS1-02/Hele/Komplett_visning * beskrive og vurdere internasjonale konflikt- og problemområder Denne hadde vel også gått inn under dette temaet? Man kan vel si det Lenke til kommentar
Gjøran98 Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Folkens?? Jeg har selv kommet opp i politikk-eksamen og vil prøve å finne best mulig stoff osv osv.Hva om vi hadde laget en Facebook-gruppe?? Vil dere bli med på det eller?? Lenke til kommentar
JeremySelva Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Noen som har bra med kilder som kan være relevant? Hadde vært veldig bra om andre sendte kilder de følte er bra i forhold til tema. Lenke til kommentar
mafen Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Folkens?? Jeg har selv kommet opp i politikk-eksamen og vil prøve å finne best mulig stoff osv osv. Hva om vi hadde laget en Facebook-gruppe?? Vil dere bli med på det eller?? Hva er feil med å bruke denne siden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå