Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosialkunnskap - Skriftlig Eksamen V17

Anbefalte innlegg

Har noen funnet noe statistikk på hvem og hvor mye rusmisbrukere er det i Norge? Gjerne med deres bakgrunn, både økonomisk, utdanningsnivå og kanskje najsonalitet? Finner liksom ikke gode statistikk på det... 

Et annet spørsmål er om noen vet hvilke tilbud har staten, kommunen og generelt sett velferdsstaten for dem som sliter med rusavhengighet? Vet om LAR, men hva mer? 

Staten tilbyr også narkotikaprogram med domskontroll i stedet for fengselsstraff. 

Ja, nettopp, det har jeg vel notert meg. 

Jeg tenkte litt på f.eks. kommunale tilbud som psykolog, spesielle programmer, kurs, behandling, gruppebehandling, hjelpetelefon og lignende.. 

https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/rusomsorg/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite spørsmål på sidelinja fra en privatist som aldri har hatt denne typen eksamen: Jeg sliter litt med å forstå det her med PC-bruk, internett og hjelpemidler på selve eksamensdagen. Er det slik at jeg kan laste ned nettsidene til PCen og bruke de i morgen, må jeg skrive de ut eller hvordan fungerer dette? Evt hvordan kontrollerer de at jeg ikke sitter på internett om jeg åpner en "lagret" side? Livredd for å bli tatt for fusk pga uvitenhet :dontgetit:

Er ikke privatist selv, men var det året før og på den skolen jeg hadde eksamen så måtte vi koble til nettet der og den var vel stengt bortsett fra de tillate nettsidene. Det jeg gjorde da og gjør også nå er rett og slett printe ut, lage som PDF og rett på skrivebordet. Skriver ut kun det viktigste mens har alle andre artikler og lignende fordelt i mapper slik at jeg fort finner det jeg vil ha. 

Det er bedre å lagre seg filene som PDF da. Ikke risiker med nettet eller å lagre en nettside i .html og åpne den. Det kan fort føre til mistanke da... 

Hvordan kan det føre til mistanke? Om eksamensvaktene ser at "du er inne på internett" og beskylder deg for juks, så kan du bare vise til at du har lastet ned nettsiden på forhånd. Jeg har lagret alle relevante nettsidene jeg har kommet over på skrivebordet.

Lenke til kommentar

Følte jeg ikke svarte på oppgaven. Skrev side opp og side ned om narkotika, straffing av narkotikaforbrytelser og ulike meninger om både legalisering og straff i tillegg til rollen politiet har. Jeg skrev to avsnitt der jeg drøftet kort om avkriminalisering av narkotikabruk kunne bidratt til å løse sosiale problemer i Norge. Ble glad i to sekund da jeg leste oppgaven, men synes det var en litt vanskelig formulering og litt uklar oppgave. Så jeg catcha ikke oppgaven helt nei. Andre meninger? Forresten, hvor mye skrev dere? jeg skrev 2000 ord. 

Lenke til kommentar

Skrev 11 sider, ca 3200 ord :)

Læreren min synes hvertfall det er alt for langt. Han sa cirka cirkus 5-6 sider, maks 7-8.

Vår sa at så lenge det er en god drøfting i teksten og relevant til temaet, så går det fint med fler for du viser gode drøftingsevner. Selv skreiv jeg 9 sider på den ene tentamen og 11 på andre og det var uten linjeavstand. Glemmer å sette på den ofte siden jeg er ikke så glad i den. Man kan vel sette på den på slutten, men jeg er sikkelig pedantisk og sørger for at teksten min ser estetisk.

I dag skreiv jeg 11 sider uten linjeavstand med litt over 5000 ord, men tenker at jeg skreiv to-tre sider som kanskje ikke var nokså relevante, for jeg er ikke helt sikker om det passa så godt til temaet. Før jeg gikk på hovedtemaet så skreiv jeg litt om sammenheng jeg så i statistikkene fra det første vedlegget og dermed hva sosiale problemer egentlig er, hva er grunner til at noen blir rusavhengige og spesielt av narkotika og dermed litt om reprodukskon av sosiale ulikheter særlig med tanke på skolesystemet, men også generelt.

Og da gikk jeg over til hovedtemaet der jeg først sa litt om syn og ideer om avkriminalisering av narkotikabruk, særlig med tanke på debatten som var rundt det mellom partiene i Norge og dermed gikk over til innholdet i det andre vedlegget og tok hele drøftinga over hovedspørsmål der. Husker ikke hva spesielt skreiv jeg, men skal si noen hovedpunkter jeg skreiv når jeg får oppgaven på mail. Der ble det hvert fall lang, god og relativ drøfting med tanke på avkriminalisering, straff for det, forutsetninger, negative og positive ting det kan føre til og så videre. Skulle også nevne litt tilbakefall og at det at det er så lav er litt juks, men fikk ikke nok tid. Har nesten ikke rakk å skrive kildelista ned, men fikk det til slutt. Vaktene blei litt sure :D

Greit å få vite hvilke punkter dere skreiv eller hvordan var deres oppbygning av oppgaven. Det gir litt ide om hva man gjorde feil eller glemte å nevne. Sier ifra hva jeg fokuserte på idet jeg får tilsendt oppgaven min fra udir ;)

Lenke til kommentar

Jeg hadde med meg en del gode kilder å bruke som gjorde at jeg tror jeg mestret oppgaven fint. Men ellers syntes jeg dagens oppgave nesten var litt drøy mot dagsakutelle saker og ting som ikke er å finne i læreboken. Jeg vet ikke med dere andre, men i min sosialkunnskapsklasse har vi aldri vært innom temaet narkotikapolitikk og om man ikke møtte opp i dag med gode kilder rundt dette temaet hadde man ingen sjans.

Lenke til kommentar

Enig. Vi har ikke hatt noe om narkotika en gang og begrepet narkotikapolitikk ble aldri uttalt i klasserommet. Men på den andre siden skal man følge med på media og aktuelle temaer og det var vel en del brøk om nettopp avkriminalisering. Glad jeg hadde med litt kilder på hva de forskjellige partiene og ikke minst helseministeren mente om det.

Lenke til kommentar

Hei, helt enig med hva dere alle sier. læreren vår gikk fort gjennom kapitlet rusmisbrukere og det var det hele liksom. 

men lurte på hvor mange sider folk har skrevet. vet om en som skrev 2 sider og en halv blir ikke det for lite? 

Lenke til kommentar

jeg skrev fem. jeg har tatt opp sosialkunnskap i år og her sa læreren min rundt 5-7 sider. Men jeg husker læreren min fra videregående mente 3 kunne være nok så bra. Rart det er så stor forskjell på lærers meninger også. to sider høres litt lite ut, oppgaven kan være vel så bra, men om det blir noen toppkarakter på det er en annen sak. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...