trenger litt hjelp Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Hva kreves for å få toppkarakter i realfag som kjemi, fysikk og biologi? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 (endret) At du viser fremragende kompetanse i fagene jamfør læreplanmålene. Endret 24. mai 2017 av Star Fox 5 Lenke til kommentar
nicolaimagnussen Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 At du jobber veldig veldig hardt. Lenke til kommentar
trenger litt hjelp Skrevet 24. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2017 Blir du trukket opp hvis du er aktiv hver time? Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Blir du trukket opp hvis du er aktiv hver time? Hvorfor ikke spørre lærer? Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Blir du trukket opp hvis du er aktiv hver time? Jeg fikk mye utbytte av å være aktiv i timene. Samtidig gikk det helt fint med han flinkeste i klassen, som egentlig aldri sa noen ting. Lenke til kommentar
Bober Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Hva kreves for å få toppkarakter i realfag som kjemi, fysikk og biologi? Du må ha kontroll på alle punktene som står på læreplanen. Er vel også en stor fordel å ha forståelse og ikke bare pugge formler og fremgangsmåter. Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576 Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Blir du trukket opp hvis du er aktiv hver time? Jeg fikk mye utbytte av å være aktiv i timene. Samtidig gikk det helt fint med han flinkeste i klassen, som egentlig aldri sa noen ting. Vi som sitter stille lærer også mye av at det blir stilt spørsmål fra medstudenter, så det er positivt for alle. Jeg tviler på at muntlig aktivitet teller så mye på karakteren i realfagene, det går vel helst ut på hvordan du presterer på heldagsprøver og vanlige prøver Lenke til kommentar
Vice Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Blir du trukket opp hvis du er aktiv hver time?Å være aktiv i timene kan være en fin måte å "tvinge" deg selv til å involvere deg i stoffet. Lenke til kommentar
Erik1221 Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Blir du trukket opp hvis du er aktiv hver time?Å være aktiv i timene kan være en fin måte å "tvinge" deg selv til å involvere deg i stoffet. Dette er min erfaring: Jeg har opplevd at det har vært svært vanskelig å oppnå toppkarakter i realfag. Jeg har fordypning i S-matte, biologi og kjemi, og har også hatt fysikk 1. Jeg må nøye meg med 5'er (men en meget sterk 5'er) i biologi, til tross for mye lesing. Jeg har alltid vært glad i matte, så der var det ikke særlig problem for meg å få en 6'er. Fysikk 1 derimot skjønte jeg ikke bæret, og klarte så vidt å skrape sammen en 5'er. Fysikk er dessuten et fag der du enten skjønner det, eller skjønner ikke. Kjemi derimot gikk litt hipp som happ. Jeg fikk 5 i kjemi 1, og nå vipper jeg sterkt mellom 5 og 6 i kjemi 2, så skal ha vippeprøve den kommende uken. Koden som må knekkes når det gjelder realfag er konsekvent øving, lesing og forberedelser. Spør alltid dersom det er noe du lurer på; dette kan spare timevis med søking på nettet. Sørg også for at du forholder deg til kompetansemålene, og ikke noe mer; noe av det dummeste du kan gjøre i realfag er å prøve å gå "utenfor" pensum. Her er det lett å gå seg bort. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Blir du trukket opp hvis du er aktiv hver time?Å være aktiv i timene kan være en fin måte å "tvinge" deg selv til å involvere deg i stoffet. Dette er min erfaring: Jeg har opplevd at det har vært svært vanskelig å oppnå toppkarakter i realfag. Jeg har fordypning i S-matte, biologi og kjemi, og har også hatt fysikk 1. Jeg må nøye meg med 5'er (men en meget sterk 5'er) i biologi, til tross for mye lesing. Jeg har alltid vært glad i matte, så der var det ikke særlig problem for meg å få en 6'er. Fysikk 1 derimot skjønte jeg ikke bæret, og klarte så vidt å skrape sammen en 5'er. Fysikk er dessuten et fag der du enten skjønner det, eller skjønner ikke. Kjemi derimot gikk litt hipp som happ. Jeg fikk 5 i kjemi 1, og nå vipper jeg sterkt mellom 5 og 6 i kjemi 2, så skal ha vippeprøve den kommende uken. Koden som må knekkes når det gjelder realfag er konsekvent øving, lesing og forberedelser. Spør alltid dersom det er noe du lurer på; dette kan spare timevis med søking på nettet. Sørg også for at du forholder deg til kompetansemålene, og ikke noe mer; noe av det dummeste du kan gjøre i realfag er å prøve å gå "utenfor" pensum. Her er det lett å gå seg bort. Off-topic, men hvorfor i alle dager valgte du S-matte dersom du er så glad i matte. Av alle fag man burde få med seg fra VGS, så er R-matte øverst på lista. Det er rett og slett meningsløst å ta realfag (kjemi og fysikk) uten R1-matte. Kan ikke noe for det, men det er det verste jeg ser altså. Lenke til kommentar
Bober Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 Jeg synes Fysikk 1 var mye lettere enn R1. Trikset er å kunne utlede formler. Da blir kapitlene om bevegelse, mekanikk og elektrisitet i allefall lett. Lenke til kommentar
herbiwere Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 Trodde det var vanlig å jobbe mye og konsekvent for å oppnå toppkarakterer, men jeg kan jo ta feil... Min erfaring er at du fint kan treffe på en femmer dersom du jobber for det - men sekseren ofte handler mer om flaks og hvem som retter / er lærer (dessverre). Det kan ofte være stor forskjell mellom lærere. Godt tips; vær høflig og vis innsats, da kommer du langt :-)Bruk gjerne andre kilder enn bok/lærer. Vet ikke hvordan det er med de andre fagene, men i fysikk så myldrer det av gode sider med både bilder og videoer. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 Når vi er inne på det, vil jeg anbefale alle som skal prøve seg på fysikk til å virkelig gjøre en innsats på å forstå konseptet med enheter. På den måten vil det å huske formler bli en lek. For eksempel: I stedet for å pugge den tåpelige "svt-trekanten" vil jeg heller oppfordre alle til å tenke på fart som "meter per sekund", som man egentlig vet allerede. Da trenger du ikke huske noe som helst, så lenge du kan manipulere en liten ligning (som også er helt essensielt å kunne).Dette gjelder selvsagt også for mer kompliserte ligninger, som du for eksempel møter i elektromagnetismen. Enheter kan strykes mot hverandre akkurat som vanlige tall. Forstå dette så har du i mine øyne spart deg for flere år med frustrasjon! Lenke til kommentar
Erik1221 Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 Blir du trukket opp hvis du er aktiv hver time?Å være aktiv i timene kan være en fin måte å "tvinge" deg selv til å involvere deg i stoffet. Dette er min erfaring: Jeg har opplevd at det har vært svært vanskelig å oppnå toppkarakter i realfag. Jeg har fordypning i S-matte, biologi og kjemi, og har også hatt fysikk 1. Jeg må nøye meg med 5'er (men en meget sterk 5'er) i biologi, til tross for mye lesing. Jeg har alltid vært glad i matte, så der var det ikke særlig problem for meg å få en 6'er. Fysikk 1 derimot skjønte jeg ikke bæret, og klarte så vidt å skrape sammen en 5'er. Fysikk er dessuten et fag der du enten skjønner det, eller skjønner ikke. Kjemi derimot gikk litt hipp som happ. Jeg fikk 5 i kjemi 1, og nå vipper jeg sterkt mellom 5 og 6 i kjemi 2, så skal ha vippeprøve den kommende uken. Koden som må knekkes når det gjelder realfag er konsekvent øving, lesing og forberedelser. Spør alltid dersom det er noe du lurer på; dette kan spare timevis med søking på nettet. Sørg også for at du forholder deg til kompetansemålene, og ikke noe mer; noe av det dummeste du kan gjøre i realfag er å prøve å gå "utenfor" pensum. Her er det lett å gå seg bort. Off-topic, men hvorfor i alle dager valgte du S-matte dersom du er så glad i matte. Av alle fag man burde få med seg fra VGS, så er R-matte øverst på lista. Det er rett og slett meningsløst å ta realfag (kjemi og fysikk) uten R1-matte. Kan ikke noe for det, men det er det verste jeg ser altså. Grunnen til dette handlet en god del om hva som trengs for å komme inn på de studiene jeg ville, samt "arbeidet" jeg ville legge inn i matematikk, og faren for at dette ville ha negativ påvirkning på de andre karakterene mine. Det dreide seg også en god del om hvordan jeg ville at eksamentrekket mitt skulle "være" i 3VGS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå