Gå til innhold

*Gjøre* su?

Blib

Anbefalte innlegg

Heh, tenkte jeg kanskje skulle leke meg litt og sette opp Linux og skulle da gå gjennom FAQ-en.

Men jeg tror nok at en del av dere ikke helt kan skrive FAQer, for dem som aldri har sett noe annet enn et grensesnitt. F. eks står det:

Gjør følgende:

su

cd /etc/sysconfig

editor i18n

Så for dere som skriver hjelp, vær MYE mer basic enn dette please :)

For det jeg lurer på, er hvordan GJØR man su? Roper man det ut, skriver det i OpenOffice eller kanskje i et shell? Er det et shell (Som jeg kanskje har MINanelse om), kan noen forklare meg hva et shell er? Har man ikke mange av disse? Spiller det ingen rolle hvilken man velger? Hva gjør de forskjellige og hvorfor finnes det forskjellige?

Så er det noen som kan hjelpe meg å komme inni disse basiske kommandoene? Er ikke lett å lære Linux uten å vite slik slang :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et shell er en komandolinje(litt ala "DOS vinduet" i windows). Desverre har "nyegynnervennlige" distroer som RH/Fedora, MDK osv. en tendens til å gjemme shortcuten til shellet langt inne i submenyer i GUIet i standardopsettet(ver iallfall min erfaring med RH 8/9 bokser jeg har jobbet på).

Se om du finner shell/komandolinje el. et sted i menyen.

Dette er veldig grunnleggende kunnskap og folk som skriver faq gidder ærlig talt ikke skrive "åpne et shell. Et shell er en kommandolinje. bla bla bla..." hver gang noen kommander skal utføres. Sorry - sånn er det bare ;) Da er det mye greiere at du gjør sånn som dette - bare spør om hva det er. Alle har vært ferske på dette en gang og ingen(vel - nesten ingen) spørsmål er dumme :thumbup:

Lenke til kommentar
Er det et shell (Som jeg kanskje har MINanelse om), kan noen forklare meg hva et shell er? Har man ikke mange av disse? Spiller det ingen rolle hvilken man velger? Hva gjør de forskjellige og hvorfor finnes det forskjellige?

Så er det noen som kan hjelpe meg å komme inni disse basiske kommandoene?

Det desidert vanliste shellet idag heter 'bash', og er bakoverkompatibelt med et simplere og eldre shell som heter 'sh'. Andre typiske shell er tcsh, ksh, ash osv. På systemet ditt er det en fil som heter /etc/shells som ramser opp alle gyldige shell på systemet.

Hver bruker har et standardshell, som kan endres med kommandoen 'chsh' (change shell). Hvis du bare ønsker å kjapt teste ut forskjellige er det greiere å starte de manuelt i et terminal-vindu ved å skrive navnet på shellet.

Om det spiller noen rolle hvilke shell du bruker er litt opp og ned. Skal du starte programmer er helt likegyldig fra hvilket du gjør det. Men derimot finnes det endel innebygd funksjonalitet i shellene, og disse varierer. I 'bash' kan du skrive 'help' og få frem disse innebygde reserverte ordene som gjerne brukes til shell-scripting. I 'csh' vil det være ganske annerledes. Ønsker du mer informasjon om f.eks bash kan du kjøre 'info bash'.

Men basisk kommando - har det noe med pH å gjøre? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...