Skatt123123123 Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Hei. Har et spørsmål vedr. dette med skatt og MVA når en selger tjenester og produkter på internett. Jeg har en liten nettbutikk som selger varer og tjenester til nordmenn. Har ingen kontorer, men leier inn tjenester fra 3-4 personer med egne ENK til å utføre tjenestene. Selger for ca. 2-3M i året. Alt foregår 100% over nettet. Det betyr jo i praksis, at jeg behøver ikke å være i Norge nødvendigvis for å drive dette. Tenker derfor - hva slags muligheter er det for å flytte virksomheten (det er nå et AS) til et land med lavere/ingen skatt og MVA. ? Da kan jeg jo spare en del. Vil fortsatt bli å selge til Norge. Tusen takk for svar - noe lost her med hva som er mulig og lovlig. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Da må kjøperen betale MVA eller så må du legge til MVA i prisen. For ting over 350,- inkludert frakt skal det betales MVA. Det du eventuellt tjener på ved å flytte ut er leie lokale/lager og skatt. Det er dog slik at mange ting lønner det seg å kjøpe i Norge pga. forbrukerrettigheter så du mister det salgspunktet + at det er kjipt og dyrt å måtte sende til utlandet hvis det skulle skje noe. Selger du ting som blir bare litt dyrere her hjemme så er det bare ulemper ved å handle fra utlandet. Det er faktisk mer enn skatt og MVA som må tas med i likningen hvis du tenker på å få større overskudd Lenke til kommentar
Skatt123123123 Skrevet 24. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2017 Takk for svar! Et par tilleggsopplysninger: - Selger kun digitale tjenester og varer. Ingen frakt el. - MVA er allerede bakt inn i mine utsalgspriser. Hva tenker du da? Da må kjøperen betale MVA eller så må du legge til MVA i prisen. For ting over 350,- inkludert frakt skal det betales MVA. Det du eventuellt tjener på ved å flytte ut er leie lokale/lager og skatt. Det er dog slik at mange ting lønner det seg å kjøpe i Norge pga. forbrukerrettigheter så du mister det salgspunktet + at det er kjipt og dyrt å måtte sende til utlandet hvis det skulle skje noe. Selger du ting som blir bare litt dyrere her hjemme så er det bare ulemper ved å handle fra utlandet. Det er faktisk mer enn skatt og MVA som må tas med i likningen hvis du tenker på å få større overskud Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 (endret) Da slipper du jo alt det negative med å selge fysiske varer fra utlandet og det er ingen spesielle grunner for å handle digitale varer i Norge. Når alt av support og problemløsning går over nett så er det irrelevant om andre siden sitter i Langtvekkistan eller Norge. Kjør på Endret 24. mai 2017 av 4 3 Lenke til kommentar
Skatt123123123 Skrevet 24. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2017 :D :D Det var det jeg også trodde!! ENESTE ulempen jeg ser er at jeg har nok lyst til å selge selskapet om et par år... da blir det nok en norsk bedrift som kjøper det opp. Vil tro de ser på det litt negativt at det er utenlands operert? Da slipper du jo alt det negative med å selge fysiske varer fra utlandet og det er ingen spesielle grunner for å handle digitale varer i Norge. Når alt av support og problemløsning går over nett så er det irrelevant om andre siden sitter i Langtvekkistan eller Norge. Kjør på Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Vel, det er jo det at du risikerer utflyttingsbeskatning. For å flytte virksomheten (AS) må stedet for den reelle ledelse flyttes. Hvis du er eneaksjonær, enestyre, og daglig leder betyr det at du må flytte. 3 Lenke til kommentar
Skatt123123123 Skrevet 24. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2017 Hmm.. OK er ikke helt utelukka at jeg vil flytte selv. Men har et par aksjonærer som eier mindre poster. jeg eier 70% og er eneste ansatt. Går fortsatt fint da om jeg flytter? Vel, det er jo det at du risikerer utflyttingsbeskatning.For å flytte virksomheten (AS) må stedet for den reelle ledelse flyttes. Hvis du er eneaksjonær, enestyre, og daglig leder betyr det at du må flytte. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Vel, det er jo det at du risikerer utflyttingsbeskatning. For å flytte virksomheten (AS) må stedet for den reelle ledelse flyttes. Hvis du er eneaksjonær, enestyre, og daglig leder betyr det at du må flytte. Kan han ikke bare starte utenlands bedrift da, og begynne å selge fra den istedenfor? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Den utenlandske bedriften vil være skattemessig hjemmehørende der dens ledelse finner sted. For små aksjeselskaper (hvor én person er styre og daglig leder) er det vanligvis der styrets leder er bosatt. Lenke til kommentar
Skatt123123123 Skrevet 24. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2017 Ypperlig. Jeg er den eneste som jobber til tross med dette for at de andre eier aksjer, så jeg er på veldig formelt språk bedriftens ledelse. Da er det en del kroner å spare ved å pakke kofferten da Den utenlandske bedriften vil være skattemessig hjemmehørende der dens ledelse finner sted. For små aksjeselskaper (hvor én person er styre og daglig leder) er det vanligvis der styrets leder er bosatt. Lenke til kommentar
Skatt123123123 Skrevet 24. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2017 Takk for hjelpen alle!!!! 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Sykt hva folk kan få seg til å gjøre. Flytte utenlands pga pengene. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 (endret) Du har fått med deg at plasseringen av bedriften har nøyaktig null å si på hvor mye moms kundene må betale?!? edit: med mindre det hovedsakelig gjelder forsendelser verdt under 350kr inkl. frakt, da... Endret 24. mai 2017 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Sir Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 Du har fått med deg at plasseringen av bedriften har nøyaktig null å si på hvor mye moms kundene må betale?!? edit: med mindre det hovedsakelig gjelder forsendelser verdt under 350kr inkl. frakt, da... Dette gjelder nok ikke fjernleverbare tjenester, her er det alltid avgift: https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Skatt-og-avgift/Innberetning-av-mva/Kjop-av-tjenester-fra-utlandet-/ 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 Nyskjerrig på hva slags tjenester du tilbyr? Pm meg hvis du ikke vil dele det her. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Sykt hva folk kan få seg til å gjøre. Flytte utenlands pga pengene. Folk flytter hele tiden på grunn av penger. Hvorfor ikke ut av landet også? For ikke å snakke om alt det andre folk kan få seg til å gjøre for penger, som å jobbe. Tipper du jobber 37.5 timers arbeidsuke i Norge, når du kunne spart opp i et par år i Norge, flyttet til Thailand, og levd på permanent ferie istedenfor? Allikevel velger du pengene du får ved å fortsette å jobbe i Norge. Hva folk får seg til. 1 Lenke til kommentar
MT. Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Sykt hva folk kan få seg til å gjøre. Flytte utenlands pga pengene. Folk flytter hele tiden på grunn av penger. Hvorfor ikke ut av landet også? For ikke å snakke om alt det andre folk kan få seg til å gjøre for penger, som å jobbe. Tipper du jobber 37.5 timers arbeidsuke i Norge, når du kunne spart opp i et par år i Norge, flyttet til Thailand, og levd på permanent ferie istedenfor? Allikevel velger du pengene du får ved å fortsette å jobbe i Norge. Hva folk får seg til. Det er vel en avveining, det er sikkert ikke dumt å jobbe et par år og deretter dra til Thailand en stund, men det kan også være en dårlig ide å se for seg å være der permanent. Etterhvert mister man ting som norsk folketrygd o.l. så da bør man i så fall finne seg en jobb der også, og sørge for å ha god nok forsikring. For ikke å snakke om pensjonssparing o.l. som tvilsomt er noe særlig bedre der enn her. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 https://www.youtube.com/watch?v=sq4gnhbm1_g Få seg jobb.....i Thailand ? Skeptisk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå